Tabletit toimii kyllä, mutta missä sisältö?

0

Piikkiön Yhteinäiskoulun oppilaiden mielestä tabletit toimivat kyllä oppilaskäytössä, mutta sisältöä kaivataan lisää. Tämä kävi ilmi Kaarinan kaupungin järjestämässä kaksipäiväisessä Tablet 2015 -seminaarissa, jossa osallistujina oli opettajia kouluista ympäri Suomen.

Kaarinan kaikki yläkoululaiset opettajineen saivat käyttöönsä omat tabletit lukuvuoden 2014 alkuun mennessä.

Seminaarin ohjelma koostui luennoista sekä työpajoista, joita vetämässä oli eri alojen tutkijoita ja asiantuntijoita sekä esimerkiksi erilaisten digitaalisten oppimateriaalien tuottajia. Pääpuhujana oli yhdysvaltalainen Ruben Puentedura, joka puhui digitaalisesta oppimisesta.

Piikkiön yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaisista oli valittu tapahtumaan 15 ”oppilasagenttia”, he kertoivat käyttävänsä tabletteja koulutyössään päivittäin.

– Tableteilla on melkein kaikki kirjat, paitsi kielten kirjat. Lisäksi teemme muistiinpanoja tableteilla, he kertovat.

Oppilaiden kommentti kertoo paljon tablettien käytöstä. Vaikka laitteet ovat uudenlaisia, on opiskelu silti pitkälti yhä kirjamuotoista. Oppilaat toivovatkin, että jatkossa oppimateriaaliksi saataisiin enemmän esimerkiksi videoita.

Piikkiön yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaiset  toimivat oppilasagentteina opastaen seminaarivieraita tablet-seminaarissa.
Piikkiön yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaiset toimivat oppilasagentteina opastaen seminaarivieraita tablet-seminaarissa.

Lue lisää 13.2.2015 lehdestä