Joskus on arvioitu, että noin neljännes ihmisistä vastustaa periaatteessa kaikkea, etenkin, jos on kyse jonkinasteisesta muutoksesta vallitsevaan olotilaan.
Erityisen negatiivisina ja pelottavina koetaan arkielämään liittyvät muutokset, olivatpa ne pieniä tai suuria. Kaikki eivät ole vieläkään toipuneet esimerkiksi siitä, että kaupan kassalla on markkojen sijaan maksettava euroilla.
Pientä edistystä on kuitenkin tapahtunut. Mustavalkoista televisiota ei ilmeisesti kovin moni enää haikaile takaisin, ei myöskään helmitauluja, nailonpaitoja eikä mäystimellisiä suksia.
Ruuan äskettäin toteutuneet hinnanalennukset ovat saaneet useimmilta kansalaisilta myönteisen vastaanoton, mutta melko paljon tuntuu olevan myös heitä, joita asia askarruttaa, huolettaa ja ärsyttää.
Tämä ei ole ihme, onhan kyse muutoksesta. Kun ruoka on lähes koko euroajan kallistunut selkeästi kansalaisten ostovoimaan nähden, yhtäkkiä tuntuu oudolta ja hämmentävältä, kun hinnat joiltakin osin hieman laskevat.
Kaikenlaisia kysymyksiäkin nousee mieleen. Mikäs salajuoni tämä nyt on? Ryhdytäänkö kaupan alalla kohta jakelemaan potkuja? Romahtaako tuottajien tulotaso?
Liian sinisilmäinen ei tietenkään pidä olla. Totta on esimerkiksi se, että harvemmin bisnesmaailmassa kukaan tekee mitään armeliaisuudesta tai edes tavoitellakseen kohtuutta. Liike-elämän lait ovat ankaria, ja vaikka niin sanotusta yhteiskuntavastuusta paljon puhutaan, näkyy se harvoin käytännön toimissa.
Silti on outoa, että jotkut nousevat takajaloilleen ruuan hinnanalennusten johdosta. Eivätkö he tiedä, että Suomessa ruoka on paljon kalliimpaa kuin useimmissa muissa Euroopan maissa? Luulevatko he, ettei suomalaisen päivittäistavarakaupan isojen toimijoiden katteissa ole edes tämän verran pelivaraa? Kyllä sitä on – ja paljon enemmänkin.
Sitä paitsi, kun jonkun tuotteen hinta laskee, sitä ostetaan enemmän. Varsinkin jos tuote on aikaisemmin ollut määräänsä tai laatuunsa nähden ylihinnoiteltu, kuten moni tuote on Suomessa ollut – ja on valitettavasti jatkossakin.
Ei pidä luulla, että nyt toteutuneiden hinnanalennusten myötä perheet säästävät viikossa suuria euromääriä. Ei ole myöskään syytä olettaa, etteivätkö hinnat voisi alentua vielä lisääkin ilman, että uhkana on suurtyöttömyys tai kotimaisen maatalouden perikato.
Ja voihan käydä niinkin, että aito kilpailu alkaa vihdoinkin olla arkipäivää myös suomalaisessa päivittäistavarakaupassa.