Moni meistä lähtee tänäkin kesällä lomalle. Todellakin ”lähtee”, eli suuntaa kauemmaksi kotikonnuilta, ja unohtaa että omassa lähiympäristössä, tai jopa kotimaassa on paljon mielenkiintoisia kohteita.
Suomen matkailuorganisaatioiden yhteistyöjärjestö Suoma ry lähetti toimitukseen äskettäin infoa kampanjasta, jota Suomi100-ohjelmakokonaisuuden myötä on organisoitu. Kampanjoinnin osana on toteutettu 100syytä.fi-sivusto, joka esittelee sata paikkaa ja tapahtumaa, joilla kehitetään kotimaanmatkailun imagoa ja tarjotaan ideoita matkaksi.
Paikalliset matkailuorganisaatiot panostavat tähän kampanjaan ja kotimaanmatkailun kehittämiseen enemmän euroja kuin koskaan aiemmin. Kampanjan arvo on noin 350 000 tuhatta euroa. Mukana olevat kohteet maksavat tämän markkinoinnin.
Varsinais-Suomesta esillä lähes 30 kohdetta. Mukana on mm. Saariston rengastie, Saariston Sirkusfestivaali, Salon tori, Neitsytperunafestivaalit, Aurajoen Låna-veneet ja koko joukko tuttuja, perinteisiä matkailuvaltteja.
”Kyllä ei ole eksoottisempaa maata matkustaa kuin Suomi.”
100syytä.fi
Harva tietää, että yli 14 miljardia euroa vuodessa tuottava matkailuala on Suomessa isompi rahasampo kuin vaikkapa metsäteollisuus. Kotimaan matkailun kansantaloudelliset vaikutukset ovat mittavat.
Jos kaikki suomalaiset tekisivät yhden kotimaanmatkan lisää vuodessa, voisi sen avulla syntyä jopa 7 000 uutta työpaikkaa. Lisäksi kotimaanmatkailu on usein myös ekologista ja noudattaa reilun kaupan periaatteita.
100syytä-kampanjassa on huumoria ja väriä, joka avautuu kun piipahtaa sivustolla. Siellä jokunen tutumpikin kohde on esillä ikäänkuin toisesta näkökulmasta. Isonkyrön Napue muistetaan taistelusta, mutta nykyään siihen voi liittää myös maistelun. Toisaalla syntyy ahaa-elämys; ”Metsä on käypä hoito”- otsakkeen alla muistutetaan että Suomessa on 40 kansallispuistoa kera upean metsäluonnon.
Aivan lähellä toteutetaan täkäläisiä pienempiä paikallisia tapahtumia ja avataan ovia vieraiden tulla sekä läheltä että kauempaa. Ihan kotikonnuilla tai naapurissa pääsee napsimaan monia muitakin kiinnostavia tapahtumia ja lomailumahdollisuuksia. Eihän aina tarvitse lähteä kauemmaksi, vaan katsoa tarkemmin?
Tämä satavuotias Suomemme on noussut matkailukohteena yhä suositummaksi myös muun maailman silmissä ja arvostettujen matkailuorganisaatioiden ranking-listoilla. Taas kerran toistona voi todeta, että meillä on puhdasta luontoa ja väljästi väkeä.
Tuokin jo yksistään on monelle turistille kova juttu.