
Kaarinalaisessa kansalaistoiminnan keskus Puntarissa on järjestetty syksystä alkaen maanantaisin SPR Kaarinan-Piikkiön osaston pyörittämää maksutonta nettiparkkia, joka on suunnattu etenkin ikäihmisille, joilla on pulmia tietokoneiden, puhelinten tai vaikka tablettien kanssa. Toinen nettiparkin toimipiste sijaitsee senioritalo Onnikassa ja on avoinna keskiviikkoisin.
– Näin 75-vuotiaana on sellainen tilanne, ettei aina pärjää älymaailman kanssa. Olen kysynyt apua monesta paikasta ja käynyt kansalaisopiston kursseilla. Pidän kuitenkin tästä tavasta, sillä opetus on henkilökohtaista, puhelimensa ongelmiin Puntarista apua hakenut Kari Lahtela kertoo.
Lahtela on kaivannut opastusta muun muassa puhelimeen asennettavan navigaattorin hankkimiseen sekä kalenterin käytön opetteluun.
– Kun ihmisellä on terveysmenoja useampia viikossa alkaa kalenteri täyttyä. Tarvitsen apua sen pitämiseksi ajan tasalla. Nuorille tämä on arkipäivää, mutta ei minulle, hän kertoo.
Nettiparkkia pyörittävät kaksi datanomia, Sofia Himberg sekä Vesa Lindroos. He ovat päätyneet Puntariin kuntouttavan työtoiminnan kautta. Lisäksi Kaarinan kaupunki on tarjonnut nettiparkin toimintaan kaksi kannettavaa tietokonetta, joita voi käyttää pulmien ratkomisen apuna, mikäli asiakkaalla ei ole omaa älylaitetta mukanaan. Yleisimpiä kysymyksiä asiantuntijoilta ovat sähköpostiin ja kännyköihin liittyvät asiat.
– Sähköposti halutaan kirjoittaa ilman ennakoivaa tekstinsyöttöä tai etsiä vanhoja sähköposteja arkistosta, Sofia Himberg sanoo.
– Tai puhdistaa ja tyhjentää puhelimen muistia, Lindroos jatkaa.
Välillä datanomit kohtaavat uusia älylaitteita ja toisinaan jopa Nokian vanhintakin tuotantoa. Joskus asia saadaan hoidettua viidessä minuutissa, mutta toisinaan aikaa vaaditaan jopa kahden tunnin verran.
Nettiparkki on avoinna maanantaisin Puntarissa kello 10–14, osoitteessa Pyhä Katariinankatu 7.
Lisäksi keskiviikkoisin Onnikassa kello 10–14, osoitteessa Kuskinkatu 1.