
Tänään perjantaina vietetään Osta työtä Suomeen -päivää jo neljättä kertaa. Päivällä halutaan muistuttaa kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä. Tuoreen kyselyn mukaan yli kolmasosa suomalaisista on sitä mieltä, että tuotteen tai palvelun työllistävyys tulee vaikuttamaan ostopäätöksiin tulevaisuudessa yhä enemmän.
Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kyselyn mukaan 38 prosenttia suomalaisista arvioi, että tuotteen tai palvelun työllistävyys Suomessa tulee vaikuttamaan ostopäätöksiin tulevaisuudessa yhä enemmän. Tällä hetkellä ostamista motivoivat eniten laatu (59 %) ja hinta (45 %). Ostopäätöksissä vaikuttaa maanlaajuisen työllistävyyden lisäksi paikallinen työllistävyys, suomalainen valmistus ja se, että valmistaja toimii vastuullisesti.
Lähes kaikki vastaajat (94 %) olivat sitä mieltä, että kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen luo työpaikkoja Suomeen. Kyselyyn vastanneista 92 prosenttia oli myös täysin samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että yksilöllä on päävastuu oman kuluttamisensa vastuullisuudesta.
Kotimaassa valmistetun tuotteen tai palvelun valinta on yksi vastuullisen kuluttamisen muoto. Suomessa valmistetun tuotteen valitseminen voi olla monella tapaa vastuullinen valinta: hiilijalanjälki on usein pienempi, kotimainen valinta työllistää ja tuotteen alkuperä on hyvin jäljitettävissä.
Tuotteen tai palvelun kotimaisuudesta viestii helposti ja luotettavasti kuluttajien hyvin tuntema Avainlippu-merkki.
Arvonlisävero pitäisi pudottaa vähintään saksan tasolle, tämä piristäisi sisäkauppaa ja loisi työpaikkoja. Nyt suuri siivu rahasta valuu ulkomaisiin verkkokauppoihin, verokertymä tuskin edes tippuisi ja työttömille kuluva julkinen raha vähenisi.
Kommenttien lisääminen on estetty.