
Makarlan ylikulkusilta uusitaan Piikkiössä ja liikenne ohjataan kiertotielle Piikkiön keskustan kautta. Kiertotie otetaan käyttöön juhannuksen jälkeisenä maanantaina.
Uusi silta rakennetaan vanhan sillan paikalle. Rakennustyöt ja liikenteen poikkeusjärjestelyt kestävät vuoden 2020 loppusyksyyn saakka.
Liikenne kantatiellä 40 katkaistaan 24. kesäkuuta alken välillä maantie 110-Mäenpääntien liittymä. Liikenne ohjataan kiertotielle Hepojoentien (mt 12284) ja maantien 110 kautta. Sillan alittava Makarlantie on liikenteen käytettävissä lähes koko urakan ajan.
Rakennustyöt aiheuttavat muutoksia myös joukkoliikenteen reitteihin linjoilla 703-706. Linjat siirtyvät kiertotielle liikenteen katkaisusta johtuen. Kiertotien reitti on Turun suuntaan kuljettaessa Helsingintie (110)–Toivonlinnantie–Hepojoentie–Hadvalantie ja päinvastoin Paimion suuntaan kuljettaessa. Kiertoreitti ei aiheuta muutoksia joukkoliikenteen aikatauluihin. Linja K5 kulkee normaalia reittiä koko työmaan ajan.
UUSI MARKARLAN ylikulku- ja risteyssilta korvaa nykyisen vuonna 1962 valmistuneen huonokuntoisen sillan. Uusi silta on kuusiaukkoinen jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, eli sillan aukkojen määrä vähenee nykyisestä yhdeksästä. Siltapaikassa kantatie 40 (Naantali-Piikkiö) ylittää Helsinki-Turku-radan ja Makarlantien.
Sillan hyötyleveys ja kokonaispituus säilyvät ennallaan, hyötyleveys on 10 metriä ja kokonaispituus 183 metriä. Sillan alikulkukorkeutta kasvatetaan noin yhdellä metrillä rantaradan kohdalla. Samalla varaudutaan tilavarauksella mahdollisen kaksoisraiteen rakentamiseen tulevaisuudessa.
Silta perustetaan lyötävillä teräsputkipaaluilla kallion varaan. Makarlan ylikulkusillan
uusimistyön yhteydessä kantatiellä 40 uusitaan myös Makarlanjoen kohdalla
oleva Makarlan silta (teräksinen putkisilta).
Liikennemäärä sillalla on 1 820 ajoneuvoa vuorokaudessa, kertoo Ely-keskus.
Siltahankkeen urakoi Destia Oy.
Eikö tämä silta ole -80 luvulta. Vanha siltahan romahti silloin. Vai olenko nähnyt unta?
Kommenttien lisääminen on estetty.