
Uusitulla Kuismanen Circuit:illa nähtiin lauantaina drifting -autoja. Burn & Chill tapahtuma keräsi alueelle sateesta huolimatta hyvin kävijöitä. Promoottori Juha Vahlsten toimii kemiönsaarelaisen Twentyfivesevenhundred –kerhon vetäjänä. Burn & Chill Paimio oli aktiivisen autokerhon kolmas suurempi tapahtuma. Tapahtumat ovat suunnattu kaikille harrastajille ja autoista kiinnostuneille.
Burnout, eli kuminpolttokilpailu järjestettiin Paimion Liikenneturvakeskuksen pihalla ja Salon Seudun Off Road ry:n maasturit möyrivät lähimaastossa. Näyttelyautoja oli esillä eripuolilla tapahtuma-aluetta. Ohjelmaa riitti Vahlstenin mukaan koko päiväksi, vaikka Niko Säkkisen stuntshow jouduttiin peruuttamaan turvallisuus syistä huonon sään vuoksi.
Driftingissä ajetaan sivuluisussa. Lajin idea on ajaa oikeata ajolinjaa pitkin pitäen auto samalla mahdollisimman suuressa luisukulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen, niin suurella nopeudella, kuin mahdollista.
– Paimion rata soveltuu näytösajoihin hyvin, mutta oikeaan kilvanajoon se on liian kapea ja hidas, kertoo turkulainen drifting kuljettaja Eero Yli-Sipilä.
Drifting autoja nähtiin radalla kaikkiaan viisi kappaletta. Monelle paimiolaiselle Tammisillan Vuosikatsastuksesta tuttu Niko Peltola driftaili laina BMW:llä.
– Hauska ja monipuolinen tapahtuma, paljon tuttuja, Peltola summaa.
Drifting autot ja kuljettajat kiinnostavat, moni käy kyselemässä autojen tehoista ja muista ominaisuuksista.
Kaikille avoimen kuminpolttokilpailun ykköseksi suditteli auralainen Roni Rinne. Autona toimi lähes viisisataa hevosvoimainen 1964 Chevrolet Impala. Jenkkiautoja oli Rinteen Impalan lisäksi paikalla todella mukavasti. Paimiolaisen jenkkiautoaktiivin, Kai Salmion, mukaan tapahtuma yllätti positiivisesti ja jenkkiharrastajat toivovatkin tapahtumalle jatkoa.
Promoottori Juha Vahlstenin mukaan jatkoa on luvassa.
– Tänne on helppo järjestää tapahtumia kun rata on valmiina, Vahlsten kertoo kiittäen samalla kaikkia yhteistyökumppaneitaan.
Jerker Jokiniemi