
Hän tietää, mistä puhuu. Paimiolainen Ojala on johtanut OSG-markkinointiviestintäkonsernia vuodesta 1993 saakka. Yrityksen perustamisajoista markkinointi on muuttunut hurjasti, kun perinteisten printti-, televisio-, radio- ja ulkomainosten rinnalle on kasvanut kokonainen digitaalinen maailma.
Se digitaalinen maailma on nykyään niin täynnä tavaraa, että menestyäkseen yrityksen on luovasti erotuttava muista. Siksi nettisivun olemassaolo ei yksistään riitä. Sisällön on oltava niin koukuttava, että kuluttaja myös jää sivulle. Tänä päivänä vaakakupissa painaa hinnan lisäksi yrityksen vastuullisuus.
– Meitä ei markkinamielessä kiinnosta, että ihminen ostaa yhden tuotteen, vaan että hän palaa käyttämään samaa palvelua uudestaan. Puhutaan elinkaariajattelusta, selittää OSG:lla projektijohtajana työskentelevä paimiolainen Marko Aarnio.
Verkossa avainsana on kohdentaminen. Dataliikennettä tulkitsemalla voidaan jäljittää, miten ihminen verkossa toimii ja mikä häntä kiinnostaa. Siten yritys voi näyttää tietynlaisia mainoksia ja sisältöä eri ikäisille ja erilaisista asioista kiinnostuneille surffaajille.
Osalle some on musta aukko
Yleismedioillakin on yhä paikkansa markkinoinnissa.
– Hiljattain yksi toimija käytti ulkomainontaa eli mainostauluja hyvin tuloksin, ja tavaratalot suorastaan elävät mainoslehtisistä, Ojala havainnollistaa.
Iäkkäämmät sukupolvet tavoittaa helposti printin kautta, mutta nuoret löytyvät Instagramista ja yritykset LinkedInistä.
Turun kauppakamarin viestintäpäällikkö Katri Kurkela tietää, että yrittäjät hajautuvat paljonkin sosiaalisen median käyttäjinä. Toiset ovat siellä kuin kotonaan, mutta osalle koko some on musta aukko. Somevalmiudet eivät välttämättä riipu yrittäjän iästä tai toimialasta.
– Periaatteessa somemarkkinointi on erittäin helppoa, ja sitä voi tehdä kuka tahansa lukutaitoinen. Toisaalta euroja tuottavaa markkinointia tehdessä pitäisi olla jonkinlainen käsitys kanavista ja niiden käyttäjistä sekä toimivasta sisällöstä, Kurkela miettii.
Eri mainoskanavien hyödyntämisessä ovat hänen mukaan upeasti onnistuneet esimerkiksi paikalliset sisustusliikkeet.
– Filovi Home yllätti ainakin minut tv-mainoksellaan! Ja Adalmiinan helmi on aktiivinen someissa, kuten huimat 14 000 Facebook-tykkääjää kertoo.
”Ilmaisen näkyvyyden aika ohi”
Ojala ja Aarnio OSG:ltä ohjeistavat, että sosiaaliseen mediaan mentäessä yrityksellä pitää olla syy mennä sinne. Toiminnan tulee perustua yrityksen arvoihin, ja sen pitää olla pitkäjänteistä. Pikavoittoja harvemmin saa.
– Enää pelkkien tykkäyksien kerääminen Facebookissa ei riitä, sillä päivitykset näkyvät nykyään vain harvoille. Mainostilasta on maksettava. Ilmaisen näkyvyyden aika on ohi, Aarnio ja Ojala julistavat.
Facebookissa yritys voi kohdentaa maksullisen mainoksensa esimerkiksi 15 kilometrin säteelle Paimion keskustasta. Toisaalta verkko mahdollistaa maailmanlaajuisenkin toiminnan.
Nettisivujakin on jaksettava päivittää.
– Netti on armoton, ja epäselviltä sivuilta lähdetään äkkiä pois. Nettisivuja voi verrata näyteikkunaan. Jättäisitkö liikkeesi näyteikkunan sekaiseksi tai rikkinäiseksi? Aarnio herättelee.
Ojala kaipaisi helppokäyttöisyyttä myös viranomaisten verkkosivuille. Sisällön pitää olla hyvin jäsenneltyä ja tiedon helposti tavoitettavaa. Esimerkiksi ikäihmiset turhautuvat, jos eivät löydä hakemiensa julkispalvelujen yhteystietoja.
Kakuille etsitään syöjiä
Kun paimiolainen välipalatuotteita kauppoihin tekevä Deli Hylé laajensi kattaustaan, oltiin pulman edessä. Aiemmin valmissalaatteja, patonkeja ja wrappeja oli myyty vain toisille yrityksille, mutta nyt alettiin tarjota kakkuja ja muita leipomotuotteita tilauksesta suoraan kuluttajille.
Miten siis saada paimiolaisten tietoon, että paikkakunnalta saa nyt kotitekoisia leipomotuotteita?
Yrittäjät Jarno ja Saija Hyle turvautuivat mainossuunnittelija Riina Immaisiin, joka laati elintarvikeyrityksen leipomopuolelle uuden logon, nettisivut ja mainosmateriaalia. Samaan aikaan myös Deli Hylén markettituotteiden puolella puuhataan brändiuudistusta.
Yhdessä nämä ovat suurin panostus, jota yrittäjät ovat 14-vuotisen uransa aikana markkinointiin tehneet.
– Uudistukset ovat tuoneet meidät 2000-luvulle, olemme olleet vähän jälkijunassa, pariskunta miettii.
– Uusista nettisivuistamme tuli selkeät ja ymmärrettävät. Niiden kautta pystyy tekemään tilauksen, eli meidän ei tarvinnut erikseen perustaa nettikauppaa, Saija Hyle kertaa tyytyväisenä.
Paimiolaiset ja some ovat vikkeliä
Nyt perusta on valmiina, mutta varsinainen mainostustyö on vielä kesäkiireissä jäänyt tekemättä. Asiakkaiden tavoittaminen mietityttää Hylejä eniten. He ovat puhuneet mainossuunnittelijan kanssa lehti- ja somekampanjoista, joilla mainostettaisiin kakkutilauspalvelua. Kohderyhmä on paimiolaiset.
Yleensä kuluttajat klikkaavat itsensä Deli Hylén nettisivulle Facebook-sivun kautta. Yrittäjät ovat huomanneet, että kaikki palaute tulee nykyään sosiaalisen median kautta. Puhelin ei enää soi.
Some on vikkelä väline. Siksi yrittäjä saa olla tarkkana, että tuote ja palvelu on juuri sellaista, kuin pitää. Nykyään tulee myös kiittävää palautetta, mikä ennen someaikaa oli harvinaista.
Deli Hylé pyöri ennen Turusta käsin, ja Paimiossa on pidetty majaa kolmisen vuotta. Hylet ovat huomanneet, että Paimiossa tieto ja huhut leviävät nopeammin kuin Turussa, niin hyvässä kuin pahassa.
– Teimme tiloissamme pientä seinäremonttia, koska rikkinäinen ikkuna oli päästänyt vähän kosteutta läpi. Joku tuli kaupassa kysymään, että teilläkö oli vesivahinko siellä vai. Se kuvastaa tilannetta hyvin, he nauravat.
Hylet kehottavat muitakin yrittäjiä turvautumaan markkinoinnissa ammattilaisen apuun. Yrityksen pyörittäminen on jo itsessään niin aikaavievää, ettei ainakaa heillä ole aikaa paneutua markkinointiin vaaditulla tavalla.
– Nyt teimme pienen rahallisen panostuksen, mutta uskomme, että se maksaa itsensä takaisin, Jarno Hyle toteaa.
Kaisu Hautamäki