Enenevissä määrin netistä löytyy myös ohjeistuksia ja testejä mitä ihmeellisempiin asioihin. Provosoivat otsikot ”Oletko aina pessyt hampaasi väärin”, ”Teetkö nämä viisi kohtalokasta virhettä ihmissuhteissasi” tai ”Testaa, oletko duunari tai porvari” perustuvat siihen, että saadaan ihmiset klikkaamaan otsikkoa. Eihän meistä kukaan halua tärvellä hampaitaan, tehdä ihmissuhdevirheitä ja onhan se mielenkiintoista tietää lymyääkö omien nahkojen alla ihka oikea porvari!
Nettitestin voi luoda kuka tahansa ja ne onkin mainittu loistavaksi viraalimarkkinointikeinoksi ts. mainosviesti kulkee sosiaalisen median kautta ihmiseltä toiselle nopeasti. Testintekosivustolla mainitaan käyttäjien viihtyvän pelimäisen testin parissa löytäen osuvia suosituksia tai uusia puolia itsestään hauskalla tavalla. Testi myös kannustaa käyttäjää jakamaan tuloksensa.
Loppujen lopuksi on niin, että mikäli epäilee ihmissuhdetaitojaan, luotettavimman vastauksen saanee läheisiltä ihmisiltä, hampaidenpesuvinkit kannattaa kysäistä hammaslääkärissä käydessään. Erilaisia testejä tehdessään altistuu todennäköisesti joko suoraan tai välillisesti markkinoinnille ja mitä moninaisimpien ohjeistusten myötä kylkiäisinä tulee ajan mittaan informaatioähkyä muodossa tai toisessa.
Ai niin ja se testin tulos: Olen duunari, joka haluaisi olla porvari. Siispä kulutusluottomainosta odotellessa..?
Johanna Luoma
Kirjoittaja on sosionomi AMK, kirjallisuusterapiaohjaaja ja eläinavusteinen valmentaja.