
Vuoden 2019 farmarimallinen Toyota Corolla hybridi liikkuu äänettömästiPaimionVistalla. Autosta astuu ulos paimiolainen Tiitus Unhola. Mies työskentelee Varsinais-Suomen Auto-Centerin Raision toimipisteen myyntijohtajana.
– Paimioon ostetaan reilut 300 uutta autoa vuodessa. Niistä Toyotan osuus on noin 19 prosenttia. Noin joka viides uusi auto, joka tulee Paimioon, on siis Toyota. Etenkin pakettiautot ovat alueella suosittuja, Unhola kertoo.
Merkin suosio on Paimiossa myös valtakunnan tasoon nähden korkeampaa, sillä koko maassa Toyotan osuus uusista autoista on 13-14 prosenttia.
Dieselin ja hybridin myynti samaa tasoa
Etenkin hybridien suosio on nostanut päätään Toyotalla.
– On siinä ja siinä, myydäänkö Suomessa diesel-autoja vai hybridejä enemmän. Ensi vuonna hybridi saattaa mennä tilastojen valossa jo ohi, Unhola ennakoi.
Suosio näkyy myös autokaupassa. Esimerkiksi Toyota Corollan osalta yli 90 prosenttia myytävistä autoista on hybridejä.
– Hybridi sopii hyvin Paimioon. Moni virheellisesti luulee, että jos ajaa töihin Turkuun, ei hybridi säästäisi. Totuus kuitenkin on, että auto pyrkii aina mahdollisuuksien salliessa sammuttamaan bensamoottorin ja käyttämään sähkömoottoriaan. Näin ollen voit ajaa jopa 100 km/h sähköllä, kunhan tie on tasainen tai alamäessä, Tiitus Unhola kertoo.
– Hybridissä on iso akku, joka latautuu kun autolla jarruttaa. Akku ottaa renkaiden pyörimisenergian talteen. Sähkömoottori taas käyttää kerätyn energian latauksen heti.
Diesel-auto on taas Unholan mukaan paikallaan, jos ajaa vuodessa yli 40 000 kilometriä.
– Toisaalta uuden dieselin jälleenmyyntiarvo voi olla viiden vuoden päästä jo riski. Kokonaistaloudellisesta näkökulmasta hybridin jälleenmyyntiarvo on järkevämpi.
Unhola ei silti usko diesel-autojen häviävän katukuvasta.
– Pakuissa ja isoissa raskaissa autoissa diesel toimii vielä pitkään.
Itse latautuva vai ladattava malli?
Monelle hybridi-auton toimintaperiaate saattaa jäädä epäselväksi, kun markkinoilla on sekä ladattavaa että itse latautuvaa mallia unohtamatta sähköautoja.
– Itse latautuvia hybridejä on myyty tänä vuonna kolmesta neljään kertaa enemmän kuin ladattavia. Kaikilla ei ole mahdollista hyödyntää latauspaikkaa ja ladattavat autot ovat myös kalliimpia, Unhola tietää.
– Jos työmatkasi on 20 kilometriä ja sinulla on latauspaikka kotona, on tällöin ladattava malli erittäin kätevä, hän jatkaa.
Ihmisten asenteet auton ostossa ovat myös muuttuneet.
– Hybrideillä ei ollut niin suurta merkitystä vielä viisi vuotta sitten. Nyt ihmiset tulevat autokauppaan ja ovat jo päättäneet haluavansa juuri hybridin. Tuntuu, ettei bensa-autoa haluta välillä millään hinnalla, hän nauraa.
Vaikka Toyotan hybridi-mallistoa on valmistettu jo vuodesta 1997 alkaen, ovat ympäristökysymykset nousseet keskiöön vasta viime vuosina.
– Yleinen ympäristötietoisuus on selkeä motiivi hybridin ostossa, Unhola vahvistaa.
Toki hybridejä kohtaan on olemassa vielä ennakkoluuloja niin säästämisen kuin auton arvon säilymisen suhteen. Unholan mukaan etenkin hybridien akku herätti aiemmin epäluuloja.
– Nyt niissä on kymmenen vuoden tai 350 000 kilometrin akkuturva.
Muita lisäominaisuuksia Toyotan hybridi-malleissa ovat esimerkiksi automaattivaihteet, peruutuskamerat, kaistavahdit, automaattivalot, vakionopeuden säätimet sekä hätäjarruvaroittimet.
Entä mikä on myyntijohtajan näkökulmasta autoilun tulevaisuus?
– Vety saattaa olla seuraava juttu. Tällöin auton bensamoottori on korvattu vety-polttokennolla ja auton päästö on vesihöyryä. Koen, ettei sähkö tule olemaan tulevaisuudessa se, joka korvaa lopullisesti bensan ja dieselin. Ehkä se voisi olla vety-auto, Unhola pohtii.