
Pian myyntiin tuleva erikoiserä Bernard-Massardin kuohuviiniä on pukeutunut paimiolaisen Anne Kurjen suunnittelemaan ulkoasuun: punapohjaisessa, kultakimalteisessa pullossa kaksi kurkea esittää soidintanssia niin taidokkaasti että trumpettimaiset törähdyksetkin voi melkein kuulla.
Anne oli tällä työllä Bernard-Massardin kansainvälisen suunnittelukilpailun palkittujen joukossa. Kilpailuun osallistui noin 270 työtä ja se oli niin kovatasoinen, että siinä valittiin kuusi voittajaa. Muut voittajat olivat Ranskasta, Belgiasta, Luxemburgista ja Kanadasta.
Bernard-Massard on luxemburgilainen viiniyritys, joka tunnetaan erityisesti kuohuviineistään. Annen voittajatyö julkaistaan tuhansissa pulloissa, joita myydään Luxemburgissa ja Bernard-Massardin vientimaissa, esimerkiksi Suomessa. Annen työ poikkesi muista voittajatöistä siinä, että useimmat muut olivat hyvin abstrakteja.
Voitto kilpailussa tuo mainetta, ja mahdollisesti myös jatkoa. Suomeen tuodaan ainoastaan se pulloerä, joka on Annen suunnittelema, mutta muualla aiotaan myydä samassa paketissa kaikkia kuutta voittopulloa. Lisäksi Bernard-Massard tilasi jo Annelta hänen työhönsä liittyvän taidejulisteen, jonka saaja arvotaan kuluttajille suunnatussa nettikilpailussa..
Aihe tuli elävästä elämästä
Anne on osallistunut alan kilpailuihin aiemminkin, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun tuli pääpotti.
– Tässä kilpailussa ”briiffi” oli todella ohut: pullossa piti olla punaista, mustaa ja kultaa. Mitään muuta ei kerrottu.
– Lähdin miettimään, kenelle tuote on suunnattu, miltä se näyttää pöydässä, ja millaisissa tilanteissa sitä nautitaan. Tuote on keskihintainen, ei halpa mutta ei kovin kalliskaan. Ehkäpä esimerkiksi kihlajaisissa?
Annen mieleen tulivat kurjet, jotka tanssivat soidintanssia helmeilevällä suolla. Kurjet muodostavat elinikäisen parisuhteen, ja jos puolisolle tapahtuu jotain, toinen jatkaa loppuelämänsä yksin. Mikäpä sen romanttisempi rakkaustarina kuohuviinipullon kylkeen?
Aihe on Annelle omakohtainen, sillä hän asuu maalla Ruokolinnatien varrella, jossa voi nähdä kurkiaurojen lentävän kodin yli joka kevät ja syksy. Lähistöllä jopa pesii jokunen kurkipariskunta, sillä ympärillä on paljon suota.
– Olen oikeasti päässyt näkemään ja kuulemaan, kuinka kurjet tanssivat keväisin, hyppelevät korkealle ilmaan siivet levällään, ja töräyttelevät mahtavia fanfaarejaan. Ne ovat maagisia hetkiä.
Anne ei siis vain suunnittele, vaan punoo työhönsä tarinan. Tämä on hänelle muutenkin ominainen tapa työskennellä.
– Designerit ovat tarinankertojia, ja kaikissa töissäni on mukana tunnetta. Haluan herättää tunteita sekä työn tilanneessa asiakkaassa että tuotteen lopullisessa käyttäjässä.
Kilpailuissa pääsee luovuus valloilleen
Päätyökseen Anne Kurki työskentelee turkulaisessa Drama Queen -markkinointiviestintätoimistossa designerina eli mainostoimistosuunnittelijana. L´Oréal Nordic on toimiston suurimpia asiakkaita, ja Anne suunnittelee brändin luksustuotteiden ulkoasuja.
– Niiden briiffit ovat etukäteen hyvin pitkälle suunniteltuja ja rajattuja. Sen takia onkin kiva osallistua kilpailuihin, joissa saa päästää oman luovuutensa valloilleen, Anne sanoo.
Inspiraation hän saattaa saada mistä vain: musiikista, elokuvasta, ohi vilahtavasta tuokiosta ruokakaupassa, ihan mistä tahansa.
– Parhaat ideat pulpahtavat ilmoille iltaisin tai iltayöstä. Sitä ennen ne ovat muhineet alitajunnassa pari kolme päivää. Suurin työ tässä ammatissa tehdään aivoissa, Anne sanoo.
Hän tekee töitä myös sivutoimisena yrittäjänä omille mainostoimistoasiakkailleen. Moni muistaa, että Annella oli oma yritys kymmenkunta vuotta, mutta sitten hän palasi aikaisempaan työpaikkaansa.
– Toimistotyö maistuu taas mahtavalle, ja vapaa-ajalla voin tehdä omia hauskoja juttuja. Yksityisyrittäjänä stressasi aina se, miten aikataulutan työn ja vapaa-ajan. Halusin antaa enemmän aikaa perheelle ja harrastuksille.