
Hätätilanteita voi harjoitella, mutta vasta tositilanteessa testataan, kestääkö harjoiteltu toimintakyky.
Viisitoistametrinen moottorivene ja kahdeksanmetrinen purjevene, jonka moottori oli niin ikään käynnissä, törmäsivät toisiinsa Airiston merialueella viime elokuun 3. päivä, lauantaina iltapäivällä. Purjeveneen rakenteet vaurioituivat pahoin. Siinä olleista miehistä toinen menehtyi tapahtumapaikalla, toinen sittemmin sairaalassa. Purjeveneessä olleet kaksi naista ja kaksi lasta loukkaantuivat lievemmin.
– Aikanaan Nauvossa ambulanssissa työskennellessäni näin veneonnettomuuksissa loukkaantuneita, mutta en koskaan mitään näin pahaa onnettomuutta, ja tuskin tulen enää koskaan näkemäänkään, arvelee Silja Hongisto.
Hän oli ensimmäisten joukossa paikalla ja organisoi Turun Meripelastusyhdistyksen pelastusalus Abson vapaaehtoisen miehistön toimia paikalla. Näistä ansioista Suomen Meripelastusseura on päättänyt palkita Abson tuolloisen miehistön Vuoden meripelastajina 2019.
– Palkintojen luovutustilaisuuden piti olla 13. maaliskuuta, mutta sitten tuli tämä korona ja tilaisuutta siirrettiin. Siellä ne palkinnot nyt odottavat toimistolla, kertoo Hongisto, joka on syntynyt ja kasvanut Paimiossa ja tekee parhaillaan sinne paluumuuttoa. Vielä toistaiseksi koti on Kökarissa, mutta Paimiossa on jo meneillään taloprojekti.
Ammattimaisesti kovan paineen alla
Kun Airiston haverista tuli hätäpuhelu Turun hätäkeskukseen, Silja Hongisto ja Abson muu miehistö olivat valmiiksi merellä, matkalla suorittamaan kiireetöntä tehtävää. Se annettiin toiselle yksikölle, ja Abso käänsi kokkansa kohti Airistoa.
Paikalle hälytettiin useita ensihoito- ja pelastusyksiköitä. Abso ehti ensimmäisenä veneenä paikalle. Meripelastushelikopteri pintapelastajineen ja ensihoitajineen oli saapunut paikalle vain kolme minuuttia aiemmin. Abson miehistö siirtyi välittömästi auttamaan yhdessä helikopterimiehistön kanssa.
Abson miehistö koostuu aina aluksen päällikön lisäksi muutamasta henkilöstä, joista vähintään yksi on ammattilainen ensihoitaja. Tuolla reissulla ensihoitajana toimi Silja Hongisto, ja hänkin siis tässä tehtävässä vapaaehtoisena ja palkatta.
– Tehtäväni oli johtaa ensivastetoimijoita. Organisoin, autoin ja neuvoin, hän kertoo.
– Kaikki meni todella hienosti, vaikka kyse oli noin isosta tapahtumasta. Jokainen tiesi ja teki tehtävänsä. Olen todella ylpeä tästä porukasta!
Tunteille ei tilanteessa kukaan antanut valtaa, niiden läpikäymisen aika olisi myöhemmin. Paikan päällä kaikki toimivat asiallisen ammattimaisesti, melkein robottimaisesti.
Ensiavun jälkeen pahimmin loukkaantunut kuljetettiin paikalta Rajavartiolaitoksen veneellä, ja Abso toi maihin muut veneissä olleet.
Vapaaehtoistyössä omien töiden välissä
Meripelastus on Hongistolle mieluinen harrastus. Esimerkiksi viime kesänä hän teki yhdeksän päivystysjaksoa, pidempiä tai lyhyempiä pätkiä omien työvuorojen välissä.
– Turun meripelastusyhdistyksellä on hälytysmiehistö päivystämässä 24/7 juhannuksesta elokuun puoliväliin, Hongisto kertoo.
Täyspäivystys vilkkaimman veneilykauden ajan on turkulainen erikoisuus, ja se on saatu aikaan SPR:n ja yhdistyksen yhteistyönä. Käytössä on reilun kokoinen partiovene ja saaritukikohta.
Pienempiä vastaavia yhdistyksiä toimii esimerkiksi Paraisilla, Naantalissa ja Kemiönsaaressa.
Airiston haverin tutkinta on vielä kesken, eikä Hongisto halua ottaa kantaa syyllisyyskysymyksiin. Yleisellä tasolla hän toteaa, että tapauksen jälkeen veneilijät ovat puhuneet paljon tarkkaavaisuden ja tähystyksen merkityksestä.
Hongisto itse ei veneile merellä muuten kuin ensihoidon takia, mutta nauttii kyllä meren äärellä saaristossa mökkielämästä.