
– Lähiopetuksen opetusjärjestelyistä 23.3. – 9.4. ajalle päätettiin torstaina iltapäivällä rehtorien kokouksessa, kertoo sivistysjohtaja Jyrki Lumiainen .
Näillä näkymin viitisenkymmentä peruskoululaista on oikeutettuja lähiopetukseen, mutta luku varmasti vielä elää. Edelleen vanhemmat voivat myös päättää, että lähiopetuksen sijasta lapsi opiskelee etäopetuksessa kotoa käsin.
Tarkennuksia siihen, keille lähiopetus kuuluu, on tullut ministeriöstä sitä mukaa, kun tilanne on edennyt. Keskiviikkoiltana tarkentui, että poikkeusasetuksen mukaan oikeus lähiopetukseen koskee vain niitä erityisopetuksen oppilaita, joiden vanhemmista ainakin toinen listataan kuuluvaksi yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiin ryhmiin. Käytännössä moni tällaisenkin oppilaan vanhempi pitää lapsen kotona etäopetuksessa.
Tässä vaiheessa myös koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan osalta toiminta jatkuu niiden lasten osalta, jotka jatkavat lähiopetuksessa koulussa. Tämäkin toiminta siirtyy Jokelan tiloihin.
– Tarvittavat kuljetukset järjestetään niille, jotka kuljetuksen tarvitsevat, vaikka eivät normaalisti olisi kuljetusoppilaita. Tämä koskee esimerkiksi Kriivarin koulun oppilaiden matkoja Jokelan kouluun ja takaisin. Näistä tiedotetaan oppilaiden koteihin.
Keskiviikkona, kun etäopetus hallituksen määräyksestä alkoi myös Paimion kouluissa, paikalla eri kouluissa lähiopetuksessa oli vain 34 oppilasta – Jokelassa 12, Vistalla 16 ja Kriivarissa kuusi oppilasta. Hanhijoen koululla ei ollut yhtään oppilasta.
Etäopetus hyvässä moodissa
Opettajat ovat työskennelleet tämän loppuviikon kouluissa ja etäopetus on käynnistynyt sujuvasti. Jokelan koulun rehtori, itsekin kolmannen luokan opettaja Tarja Vuontela kertoo opetustunnin lomassa, että tottakai käytännöissä ja yhteyksien järjestelemisessä on ollut puuhaa, mutta käytännön kuviot on saatu kuntoon. Niin hän kuin sivistysjohtaja ovat sitä mieltä, että etäopetus on lähtenyt sujuvasti käyntiin.
– Sain juuri viestin eräältä äidiltä, jolla on oppilaita kolmella eri luokka-asteella. Viestissä hän kiittelee, että ”etäopetus on käynnistynyt ihan mahtavasti. Hyvin suunniteltu ja toteutettu, oppilaat innokkaasti mukana. En ole kuullut mistään muualta, että olisi näin hyvin etäopetus otettu käyttöön”, hymyilee Vuontela.
Häntä itseäkin ovat käytännön kokemukset ilahduttaneet.
– Minulta puuttui vielä eilen kamera läppäristä, mutta se toimii nyt, sillä oppilaat sanoivat, että haluavat nähdä minut! Kyllä tässä nyt tehdään opetuksessa konkreettista digiloikkaa, mutta en näe kyllä lähiopetuksenkaan tulevaisuutta mustana. Pienet oppilaat kaipaavat vielä sitä omaa viiteryhmäänsä.
Sivistysjohtaja Lumiainen sanoo olevansa luottavainen, että opetustyön arki sujuu kyllä.
– Opettajat ovat ottaneet oman uudenlaisen roolinsa hienosti hoidettavakseen, ja miettivät pedagogisesti järkevät tavat opetuksen toteuttamiseen muuttuneessa tilanteessa.
Alkuopetuksen opettajat tulevat olemaan oppilaisiin myös puhelinyhteydessä viikottain. Erilaisia sovelluksia otetaan opetuksessa käyttöön asteittain. Opetustoimi teki jo alkuviikosta isoja järjestelyjä, kun kaikkien oppilaiden etävalmiudet tarkistettiin, osalle myös järjestettiin tietokone koulusta ja nettiyhteys.
– Tottakai tilanne vaatii huoltajilta paljon tukea, ja on varmasti haasteellista tehdä etätyötä ja seurata ja järjestellä vaikka useamman lapsen perheessä koulutyöskentelyä siinä sivussa. Tärkeää on, että ongelmia selvitellään yhdessä, jos ja kun niitä ilmenee, korostaa Lumiainen. Hänellä itsellään kokeus poikkeusarjesta karttuu myös sitä kautta, että kotona opiskelee paitsi abiturientti, myös kaksi nuorempaa peruskoululaista.
Etäopetuksessa tärkeää sekä hänen että Vuontelan mielestä on, että oppilailla on päivärytmi, ja etäopetuksessakin lukujärjestys. Koulupäivän voi aloittaa vaikka ulkoilulla, ikäänkuin ”koulumatkalla”.