Tuukka kaipaa kavereita ja majaleikkejä

0
Tuukan pikkuveli Tuure (vasemmalla) opiskelee hänkin kotona mutta esikoulutehtäviä.

SAUVO

– Äsken opiskelin matematiikkaa. Plussa- ja miinuslaskut me on opeteltu jo, ja nyt meillä on geometriaa, kertoo sauvolainen ensimmäisen luokan oppilas Tuukka Eriksson, joka on monien muiden lailla etäopetuksessa kotona.

Matematiikka olikin aiemmin Tuukan lempiaine koulussa. Nyt se on kuitenkin vaihtunut ”kässään”, käsitöihin.

– Tänään minä opiskelin sormivirkkausta. Aiemmin olen jo tehnyt kässässä käsinuken, pari neulottua taulua, pehmolelun kokoisen riippumaton, kirjastokortin pussin ja sellaisen pääsiäismunajutun, Tuukka kertoo.

Hänestä kotona opiskeleminen on ollut mukavaa, mutta toisaalta kouluakin ja varsinkin kavereita vähän kaipaa.

– Meidän koko luokka on kavereita keskenään. Majaleikkejä leikin eniten Jasperin, Topin ja Henrikin kanssa. Me on tehty monta majaa, kaikkein uusin on lastentalon edessä.

Tuukan arki on muuttunut sikäli, että normaalisti isä lähtee ensin varhain töihin, ja sitten äiti aamutoimien jälkeen omiin töihinsä koukattuaan ensin päiväkodin ja koulun kautta. Isä lähtee edelleenkin töihinsä, mutta äiti Taina jää Tuukan ja pikkuveli Tuuren kanssa kotiin ohjaamaan poikien opetusta ja tekemään omia etätöitään.

– Yllättävän hyvin tämä on sujunut, Taina Eriksson kertoo.

Päivärutiineihin kuuluu, että koulupäivä alkaa aamupäivän jälkeen, ja ekaluokkalaisen koulutehtävät tehdään aamupäivän aikana. Ensi syksynä esiopetuksen aloittava Tuure tekee samaan aikaan esikoulutehtäviä.

– Saan koulutehtävät edellisenä iltana Wilman kautta. Ekaluokkalaisella kotitehtäviä on maltillinen määrä, mutta tuon ikäinen kaipaa kuitenkin varmistusta viereltä.

– Aamupäivät toimin opettajana, ja itse pystyn samalla tekemään omia helppoja työtehtäviäni ja vastailemaan sähköpostiin. Iltapäivällä pystyn tekemään keskittymistä vaativia tehtäviä ja esimerkiksi osallistumaan palavereihin, Taina kertoo.

Kodin aiemmasta työhuoneen ja televisionkatseluhuoneen yhdistelmästä on tehty työ- ja luokkahuone. Välillä opiskellaan myös ulkona. Taina Eriksson kiitteleekin opettajan kekseliäisyyttä siinä, että esimerkiksi ympäristöopin tehtävänä oli kerätä lähiympäristöstä roskia ja opetella lajittelua ja kierrätystä.

– Pojilla on tietysti ikävä kavereita, joten pian varmasti ruvetaan kokeilemaan videopuheluita kavereiden kanssa. Iäkkäille sukulaisille olemme lähettäneet kirjeitä ja kortteja.

Jätä kommentti