
– Mehän avasimme jo aiemmin palvelunumeron, johon ikääntyneet voivat soittaa ja saada suoraan yhteyden kaupungin sosiaalihuollon ammattilaiseen, mutta siihen tuli vain vähän yhteydenottoja. Siksi päätimme muuttaa toimintatapaa ja ryhtyä ottamaan yhteyttä täältä päin ikäihmisiin, Paimion kaupungin sosiaalijohtaja Eeva-Sirkku Pöyhönen kertoo.
Ensimmäiset puhelut soitettiin jo ennen pääsiäistä, ja puhelinkierros jatkuu ainakin vielä kuluvan viikon ajan. Kohderyhmänä on ikäluokka 70+, joita on Paimiossa 1228 henkilöä.
– Niin monta puhelua emme toki soita, koska kohderyhmänä on se joukko, joka asuu itsenäisesti kotona eikä ole ennestään kaupungin palvelujen kuten koti- tai omaishoidon piirissä. Ja jos samassa osoitteessa asuu kaksi soitettavaa, niin yritämme soittaa pariskunnalle yhteisen puhelun.
Soittokierrosta on priorisoitu siten, että ensin otettiin yhteyttä vanhimpaan ikäluokkaan, ja siitä jatketaan kohti nuorempia. Pöyhönen oli itsekin soittamassa yli 90-vuotiaille ja sai ilokseen huomata, että paimiolaisilla vanhuksilla on hyvät turvaverkostot.
– Palvelupyyntöjä ei ole toistaiseksi esitetty, ja huoliakin on tullut esille hyvin vähän.
– Puhelun aluksi olemme kertoneet, millä asialla tässä ollaan, ja vastaanotto on ollut aina hyvä.
– Käymme läpi esimerkiksi terveyteen ja kauppa-asiointiin liittyviä seikkoja ja sitä, onko omasta lähipiiristä saatavilla apua. Hyvin monilla on, ja toisaalta moni 70–80-vuotias pystyy edelleen käymään itse kaupassa, Pöyhönen kertoo.
Hän arvioi, että kunkin puhelun kesto on keskimäärin 15–20 minuuttia. Joku haluaa purkaa mieltään paljon pidempäänkin. Lopuksi tarjotaan puhelinnumero, johon voi tarvittaessa ottaa yhteyttä.
Mikäli jollekin 70+ -ikäiselle ei ole puhelinnumeroa, hänelle lähetetään sosiaalitoimesta kirje.
Myöskään Sauvon kunnalle ei ole vielä tullut vastaan palvelupyyntöjä, kun sosiaalitoimi on aloittanut soittokierroksen ikäihmisille, vanhimmasta ikäluokasta alkaen. Mikäli tulee, niin sosiaaliohjaaja ryhtyy hoitamaan asiaa.
– Isoja huolia ei ole toistaiseksi tullut vastaan, eikä oikeastaan edes pieniä huolia, kertoo sosiaalijohtaja Merja Valindas, joka on itsekin soittanut jo useita kymmeniä puheluja.
– Ne ovat olleet kivoja puheluita. Sauvolaiset ikäihmiset ovat terveitä ja pirteitä ikäänsä nähden.
Hän kiittelee myös maaseutukunnan yhteisöllisyyttä. Ihan normaalitilanteessakin, saati nykyisessä poikkeustilanteessa, on tapana pitää silmällä naapureita ja olla yhteyksissä. Monilla on tukea myös sukulaisista tai vaikkapa seurakunnasta.
– Ja nyt jos koskaan sitä toisista välittämistä tarvitaan.
Palvelujen tarpeen kartoittamiseen tähtääviä soittoa tarvitaan Sauvossa noin 350, ja niistä oli viime viikon aikana soitettu toista sataa. Sosiaalitoimi sai soittourakkaansa avuksi yhden henkilön nuorisotoimesta ja yhden varhaiskasvatuksen puolelta.
– Käymme läpi terveysseikkoja, asiointimahdollisuuksia, yhteyttä läheisiin, tarvitaanko apua johonkin ja halutaanko että soittelemme säännöllisesti. Tarjoamme myös puhelinnumeroa, johon voi soittaa halutessaan, Valindas kertoo.
– Ihmiset ovat olleet iloisia kun olemme soittaneet, mutta kun olemme kysyneet että haluatteko että soittelemme viikoittain, niin vastaus on ollut että ei tartte.