Trendikkäät konttitreenit tulivat Paimioon – ”Onhan tässä vähän Miami Beach -meininki”

0
Kuntopeimari Vesa Virtanen kertoo, että treenikontin ensimmäiset päivät ovat olleet suosittuja. Moni on pulahtanut Ankkalampeen treenin jälkeen.

Helsingin Hietalahden ulkoilmatreeneistä kohistiin Suomessa viime kesänä. Ex-kiekkoilija Jere Karalahden yrityksen konttien ympärille tehty treenialue oli kuuminta, mitä Suomessa oli crossfit-treenien ja toiminnallisen harjoittelun rintamalla.

Nyt tällainen treenikontti on Paimiossakin.

Liikuntakeskus Kuntopeimarin kontti on Paimiossa Ankkalammen rannalla. Treenit kontilla aloitettiin kesäkuun alussa.

–  Onhan tässä vähän Miami Beach -meininki, naurahtaa kuntokeskusyrittäjä Vesa Virtanen.

 

VIRTANEN SUUNNITTELI kontin ja sen treenipisteet itse. Suomessa on myynnissä myös valmiiksi varusteltuja treenikontteja.

– Halusin, että kontissa voi tehdä kyykkyjä levytangolla ja myös maastavetoa. Se on se juttu. Kahvakuulaa voi heiluttaa helposti kotonakin, kuvailee Virtanen.

Kontin takaseinään ja sivustalle on kiinnitetty erilaisia telineitä ja tankoja, kuten kyykkyteline, leuanvetotanko, monkey bar, dippiteline, renkaat ja wallball heittotaulut.

Kontissa on myös kahvakuulia, käsipainoja, säkkejä, kuminauhoja, hyppyboksi, traktorin rengas ja esimerkiksi köydellä voi rummuttaa hiekkarantaa. Lisää välineitä tulee vielä kesän mittaan.

Ideana on, että kontissa välineet säilyvät ja niitä voi nostaa ulos treeniä varten. Kontin suojissa ovat myös musiikkilaitteet.

Sijainti uimarannan vieressä on tärkein asia.

– Treenin jälkeen voi pulahtaa uimaan tai sitten treeniin voi yhdistää juoksua tai miksei uintiakin. Pehmeä hiekka tarjoaa hyvän treenialustan, luettelee Virtanen.

Hän lähettää paikasta erityiskiitoksen Paimion kaupungille, joka mahdollisti kontin pystyttämisen nopeasti kaupungin maille.

– Saimme paikan täksi kesäksi käyttöön. Kontin ympärillä oleva laatoitus ja pohjatyöt on tehty itse. Pysyviä rakennelmia tässä ei ole.

 

TREENIKONTIN JUTTU on harjoittelu ulkona. Korona-epidemian jälkiaalloissa turvallinen harjoittelupaikka on monelle tärkeä.

– Useat salit ovat alkaneet touhuta ulkotreenaamista, sillä monen kuntoilijan kynnys tulla sisätreeneihin on vielä korkea. Näin saamme asiakkuudet säilymään ja tarjottua myös jotain uutta.

Treenikontilla järjestetään kesällä ohjattuja tunteja toiminnallisessa harjoittelussa, kehonhuollossa ja pilateksessa. Lisäksi kontilla voi tehdä omatoimisesti treeniä sen aukioloaikoina. Silloin paikalla on myös aina ohjaaja.

Treenaamaan pääsee Kuntopeimarin kortilla tai kertamaksulla.

 

TREENIKONTTI on Ankkalammella syyskuun loppuun asti. Virtanen päättää ensi vuodesta tämän kesän kokemusten jälkeen.

 

Koronarahoitus mahdollisti

Paimion treenikontti syntyi valtion yrityksille suunnattujen korona-avustusten turvin. Paimiolainen kuntokeskus investoi itse kontin hankintaan ja sen varusteluun, mutta ohjaajien ja valvojien palkkaan yritys sai tukea.

– Se mahdollistaa, että tämä kontti on enemmän auki, sanoo Kuntopeimarin yrittäjä Vesa Virtanen.

Koronaepidemian täyttämä kevät oli vaikea monelle liikunta-alan yrittäjälle, kun ryhmäliikuntatunnit oli keskeytettävä ja kuntosaliasiakkaat vähenivät. Kuntopeimari oli hetken kokonaan kiinni, mutta avasi tilat toukokuussa omatoimiseen treenaamiseen niin, että sisään pääsi vain muutama kuntoilija kerralla.

Kesäkuussa kuntokeskuksen ryhmätunnit alkoivat, mutta ryhmien koot pidetään edelleen normaalia pienempinä.

– Ei tästä kuivin jaloin selvitä. Kesä on alalla kaikkein hiljaisin aika, ja nyt se alkoi jo maaliskuussa.

Toisaalta alalla nähdään myös mahdollisuuksia. Tarve liikunta-alan ammattilaisten palveluille ja ohjattuun liikuntaan voi olla syksyllä kova.

 

Kokeile tätä: Konttitreeni

1. Voimaköysi
2. Takakyykky levytangolla
3. Wall ball -heittoja
4. Kulmasoutu käsipainolla penkillä

Tee jokaista neljää liikettä 10–15 toistoa.
Tee neljän liikkeen sarja yhteensä neljä kertaa. Pidä vähän taukoa kierrosten välissä.

Vinkit antoi Vesa Virtanen.

 

Voimaköysi on koko vartalon liike.
Takakyykky levytangolla.
Wall ballissa pallo heitetään molemmin käsin kohdeympyrään.
Kulmasoutu. Muista pitää pää vartalon jatkeena, älä nosta katsetta ylös.