
Kaivinkoneen kuljettajan ammatti oli takavuosina sekä hiostava että hyytävä – vuodenajasta riippuen. Meteliä riitti säällä kuin säällä, ja ergonomian kanssakin oli vähän niin ja näin. Tytöt tulivat yleensä kuitenkin tehdyiksi.
Tämän päivän maanrakennuskoneet ovat entisaikojen hullujusseihin verrattuna aivan toista luokkaa. Sisälämpötila on säästä riippumatta optimaalinen, meteliä ei ole nimeksikään ja työskentely tapahtuu sametinpehmeästi joystickeillä.
Uusinta uutta on 3D-koneenohjaus, jota paimio-lainen Tapani Siimesvaara opettaa Turun ammatti-instituutissa.
Millimetrin tarkkuudella
– Lyhykäisyydessään 3D-koneenohjaus on sitä, että satelliittiyhteyksien ja koneessa olevan laitteiston avulla kaivinkoneen kauhan paikka tiedetään millien tarkkuudella, ja koneen näytölle pystytään tuomaan suunnitelmia, joita kuljettaja toteuttaa, Siimesvaara kertoo.
– Järjestelmä paitsi tarkentaa myös nopeuttaa työskentelyä. Koneenkäyttäjän ei enää tarvitse odottaa mittamiehen saapumista paikalle mahdollisten ongelmien takia, vaan kaikki tieto pystytään siirtämään etänä molempiin suuntiin.
3D-koneenohjauksen käyttöä opetetaan Turun ammatti-instituutissa maanrakennuskoneiden kuljettajien ja maanmittauksen perustutkinnon suorittajien koulutuksen yhteydessä.
Kyseisiä 3D-laitteita käytetään opintojen edetessä koulun harjoituskentällä ja koulun työmailla.
– Asiansa osaavista kaivinkoneiden kuljettajista on työmarkkinoilla puutetta, kertoo Siimesvaara ja vinkkaa Peimarin maanrakennusyritysten suuntaan, että moni maarakennuskoneen kuljettajakoulutukseen osallistuva työllistyy jo opiskeluaikana. Joko oppisopimuksen tai koulutussopimuksen kautta.
3D-koneenohjauksen etuihin kuuluu myös se, että materiaalien siirto työmailla pienenee, koska liikakaivuuta ei esiinny läheskään niin paljon kuin aikaisemmin.
”Aluksi oli aika haastavaa”
Tapani Siimesvaara haluaa herätellä 3D-koneenohjauksen nykyaikaisten dimensioiden pariin paitsi maakunnan kaivinkoneyrittäjiä myös rakennusalan opinnoista kiinnostuneita henkilöitä – iästä riippumatta.
– Turun ammatti-instituutti tarjoaa koulutusta myös aikuisopiskelijoille, muistuttavat Siimesvaara ja TAI:n maanmittauksen opettaja Matti Krusell.
Nuorisopuolelle tulevat opiskelevat keskimäärin kolme vuotta. Varttuneempien hakijoiden kohdalla koulutus on jonkin verran räätälöidympää.
Myös pelkkä tutkinnon osan suorittaminen onnistuu.
Nousiaisissa asuva 44-vuotias Henri Laaksonen kuuluu uudelleenkouluttautuvien ryhmään. Hän viihtyy hyvin 3D-kaivinkoneen puikoissa ja kokee kouluttautumisvalintansa onnistuneeksi.
– Kyllä tämä on varsin hyvä koulutus. Pientä viilausta aina tarvitaan, mutta olen tyytyväinen. Aluksi tämä oli toki aika haastavaa, hän sanoo.
Turun ammatti-instituutin rakennus- ja infrayksikön päätiimivastaava Tomi Myllärinen näkee, että 3D on paitsi tulevaisuutta myös jo nykyaikaa maanrakennuksessa.
Voiko sanoa, että olette tämän koulutukseen suhteen etulinjassa?
– Minun mielestäni olemme etulinjassa, Myllärinen vastaa.
– Tämä koulutus on aloitettu siksi, koska 3D-koneenohjaus tulee lyhyessä ajassa yleistymään todella paljon. Haluamme saattaa sekä uravalintaa suunnittelevien että alan yritysten tietoon sen, kuinka hieno tämä systeemi on.
Myllärisen mukaan ”konevolyymia tulee syksyllä lisää”, jotta kaikkiin koulutustarpeisiin kyetään vastaamaan.