Rautatietyömaa alkoi Piikkiön ratapihalta

0
Työmaan meluhaitta johtuu lähinnä sepelin ajosta.

Väylävirasto korjauttaa päällysrakennetta Piikkiön ja Salon välisellä rataosuudella. Työt tehdään yöaikaan, ja siitä syntyy melua, mikä johtuu lähinnä sepelin lastauksesta. Melusta on jo tullut palautetta Väylävirastoon.

– Valitettavasti tätä työtä ei pystytä tekemään melua-matta. Osalla se menee kovastikin tunteisiin jos yöuni häiriintyy, osa taas ymmärtää että korjaus on tehtävä ja että haitta on tilapäinen, toteaa Väyläviraston ylitarkastaja Erkki Mäkelä.

Piikkiössä tehdään ratatyötä noin heinäkuun puoliväliin saakka. Sen jälkeen työmaa siirtyy Paimion ratapihalle ja edelleen Kevolaan ja Hajalaan.

– Työ tehdään yöaikaan siksi, että päivisin junat liikennöivät normaalisti, paitsi että päivän ensimmäinen ja viimeinen junavuoro on otettu pois. Viikolla 30 liikennöinnissä on totaalikatko, ja urakoitsija keskittää työmaalle enemmän resursseja, Mäkelä kertoo.

Hän huomauttaa, että Piikkiön ja Salon välisen osuuden korjaaminen liittyy laajempaan Turun ja Helsingin välin peruskorjaukseen. Se aloitettiin Kirkkonummen suunnasta jo vuonna 2012, ja nyt saatiin rahoitus tämän osuuden korjaamiseen.

– Rantaradallehan ei ole koskaan tehty kattavaa peruskorjausta, vaan ainoastaan ”paikkailtu” sieltä täältä. Peruskorjaustarvetta on ollut jo pitkään, mutta kaikki riippuu aina rahoituksen saamisesta.

Mäkelän mukaan päällysrakenteen uusiminen ei sinänsä liity kaksoisraidehankkeeseen.

– Tämä korjaus oli pakko tehdä, tuli kaksoisraidetta tai ei. Kaksoisraiteen rakentaminen on vielä vuosien päässä.

Piikkiön ja Salon välin urakoi GRK Rail Oy. Projektipäällikkö Jani Sinkkonen kertoo, että urakassa uusitaan tukikerrosta – eli raidesepeliä – sekä kiskot ja pölkyt.

– Muutamissa ongelmapaikoissa uusitaan rakennetta myös välikerroksen ja routalevytyksen osalta, Sinkkonen sanoo.

Vanhat pölkyt ja kiskot menevät kierrätykseen. Ne kestävät vielä käyttöä hiljaisilla rataosuuksilla.