Kebab-roboteilla taistoon Koronaa vastaan

0
- Aika lailla on painettu koko ajan hommia, sanoo Jarno Hyle. - Taustalla uudet kebab-robotit valmiina tosi toimiin.

PAIMIO

– Mitään ei saa, jos ei yritä. Nyt vaan isompaa silmään, sanoo Jarno Hyle .

– Kaikki tai ei mitään. Se on vähän sellainen mentaliteetti tällä hetkellä, vahvistaa puoliso Saija Hyle vierestä.

Paimion Yrittäjäntiellä toimiva Jarnon ja Saijan elintarvikealan yritys Deli Hyle Oy on kärvistellyt puolisen vuotta koronan aiheuttamassa laskusuhdanteessa. Nyt on vastaiskun aika.

– Meillä on meneillään olosuhteisiin nähden aika mittava ja hieman riskialtiskin investointi. Halliimme valmistuu lihankäsittelylaitostila, johon olemme ostaneet Turkista kaksi tehokasta kebab-robottia, pariskunta kertoo.

Investoinnin myötä Deli Hylé ryhtyy lähiaikoina grillaamaan Paimion Palalihan toimittamasta raaka-aineesta roboteilla ravintolatason kebab-lihavartaita. Niitä toimitetaan ensi sijassa tukkumyyntiin, mutta hyödynnetään myös Deli Hylén oman Sirkiä Deli -tuotemerkin annoksissa.

– Ei tusinatavaraa, vaan aito turkkilainen kebab laadukkaasta lihasta, summaa Jarno ylpeänä.

Entuudestaan Sirkiä Deli -tuotekirjoon kuuluu tuoreita valmissalaatteja, patonkeja, wrappeja ja bageleita. Pienemmässä mitassa kebab-vartaita on paistettu vuodesta 2018.

Yritys uudistaa toimintaansa siitäkin syytä, että koronatukea ei voinut hakea jo vakiintuneisiin toimintamuotoihin.

Deli Hylé havahtui maaliskuussa tuhansien muiden suomalaisten yritysten tavoin siihen, että myynti putosi yhtäkkiä puoleen.

– Se oli meidän kohdalla 15. maaliskuuta, kun kuului, että naps – ja sitten korona veti maton alta, Saija muistelee.

– Ihmiset jäivät kotiin tekemään etätöitä. Pakattujen lounaiden ja välipalatuotteiden kysyntä romahti hetkessä.

Noista päivistä on pikku hiljaa kivuttu ylöspäin, mutta vieläkin ollaan kaukana parhaista päivistä.

– Tämä on ollut tosi rankka vuosi, Jarno huokaa.

– Mä olisin voinut olla tämän elämättä, tuumii Saija ja arvelee, että moni pitäisi häntä hulluna tai ei uskoisi, jos hän kertoisi tämänvuotisten työtuntiensa määrän.

Mutta valonpilkahduksiakin kuluvaan vuoteen on mahtunut.

– Olemme siirtyneet pääosin keskusliikejakeluun, mikä on ollut suuri helpotus. Positiivista on myös se, että tuotteilla on alkanut olla kysyntää paitsi Turun seudulla myös Hämeenlinnan suunnalla, Hylet kertovat.

Jo pitemmän aikaa kevennystä työhön on tuonut se, että enää ei pakata käsin. Automaattilinja hoitaa homman.

Vaikka uusia uria joudutaan nyt hakemaan osittain pakonkin edessä, on uutuustuotteiden kehittely ollut koko ajan osa Deli Hylé vuotuista toimintaa.

– Kilpailu on Turun seudulla kovaa, ja omat paineensa tuo se, että isojen päivittäistavarakauppojen kohdalla yksi valikoimajakso on vain neljän kuukauden mittainen, Saija kertoo.

– Eikä tilauksissa ole kovinkaan selkeää logiikkaa. Minä päivänä tahansa voi tapahtua ihan mitä vaan.

Tottuuko epävarmuuteen?

– Kyllä siihen tottuu, onneksi. Ja jos ei tilauksia tule, niin sitten vaan äkkiä soittelemaan puhelimella.

– Mutta on yrittäminen enimmäkseen ihan kivaa työtä. Silloin kun ei ole liikaa hommia.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments