Kauppakassipalvelu tuli jäädäkseen

0
Tuore kauppiaspari Sampsa ja Rebekka Mäki kertoivat maanantaiaamuna, että Piikkiön K-supermarketinavajaisviikonloppu meni mukavasti, ja paikalla kävi myös uusia asiakkaita. Ostosten noutopalvelu on myös saatu käyntiin.

Kauppakassipalvelun suosio – joko kotiin kuljetetut ostokset tai valmiiksi kerätyn kassin nouto kaupasta – hyppäsi moninkertaiseksi menneen kevään koronatilanteen vuoksi. Kunnallislehti kyseli muutamalta levikkialueen toimijalta, oliko kyse ohi menevästä ilmiöstä.

– Kesällä oli pieni notkahdus kun koronatilanne oli parempi, mutta verkkokaupan kautta tapahtuva myynti on silti säilynyt korkealla. Se on säilynyt meillä korkeampana kuin K-supermarketeilla keskimäärin, kertoo kauppias Hannu Viitanen Paimion K-supermarketista, joka aloiti verkkokaupankäynnin kesäkuussa 2019.

Verkkokauppa on auki 24/7, ja tilattavissa on koko kaupan valikoima, tuoretuotteita myöten. Tilaukset voi joko noutaa itse, tai ne toimitetaan kotiovelle. Noutopäivät ovat maanantaista lauantaihin ja kotitoimitukset maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin. Tarkemmat kelloajat voi valita tiettyjen ”aikaikkunoiden” puitteissa.

– Viime keväänä palvelun suosio kasvoi alkuun niin voimakkaasti, että meidän oli pakko panna tiukat rajoitukset toiminnalle. Halusimme palvella nimenomaan paimiolaisia, vaikka kyselyjä tuli paljon muualtakin. Jos olisimme ottaneet mukaan esimerkiksi kaarinalaiset, olisimme saaneet ajaa tavaraa yötä päivää, Viitanen kertoo.

– Joku työpaikkakin tuli sen ansiosta lisää. Meillä on verkkokauppavastaava, joka saa avukseen käsipareja tarpeen mukaan.

Viitanen tuumii, että toki paikan päällä kaupassa käyminen on monelle elämys sinänsä, mutta silti isolle joukolle asiakkaita on jäänyt nyt tavaksi ”käydä ruokakaupassa” verkossa. Joskus sitä on ehkä pidetty elitistisenä tapana, mutta ei enää. Palvelua käyttävät lapsiperheet, ikäihmiset ja kaikki siltä väliltä. Myös kunnat ja erilaiset yhteisöt ovat huomanneet käteväksi, että ei tarvitse lähteä itse kauppaan asti.

– Toisin kuin monilla muilla, meillä on käytössä kuljetuksiin oma pakettiauto. Jos on hyvin kiireellinen tarve, niin kuljetus voi onnistua vaikka samana päivänä, Viitanen sanoo.

Pieni kauppa toimii joustavasti


Etukäteen tilattujen ostosten keräily ja toimittaminen asiakkaan kotiovelle on M-market Paimiolle jo ennestään rutiinia. Yritys on esimerkiksi toimittanut jo yli kolmen vuoden ajan ostoksia Paimion kaupungin kotipalvelun asiakkaille, mikä työllistää kaupan väkeä aina keskiviikkoisin.

– Lisäksi saimme keväällä pari yritysasiakasta, ja sen päälle tulevat yksityiset asiakkaat, jotka ovat tyypillisesti seniori-ikäisiä. Jotkut heistä tilaavat kerran tai kaksi viikossa, jotkut harvemmin, Markus Lindgren kertoo.

– Mekin odotimme, että palvelun kysyntä hiipuisi kesän tullen, mutta niin kävi vain vähäisessä määrin. Meillä on ollut koko ajan tässä positiivista pöhinää.

M-marketilla kotiinkuljetus toimii joka päivä, paitsi viikonloppuisin. Toimitusaika sovitaan asiakkaan kanssa kello 10–17 välille.

Tilaukset tehdään puhelimitse. Myymälässä on 2500 artikkelia, ja jos jotain ei löydy, se voidaan hankkia asiakkaan toivomuksesta muualta.

– Nettikauppaa meillä ei ole. Sellaisen perustaminen maksaisi näin pienelle toimijalle ihan liikaa, Lindgren sanoo.

Normaaleja päivittäistavaraostoksia


– Kauppakassipalvelun avulla tehdään ihan normaaleja ruoka- ja päivittäistavaraostoksia, kertoo K-supermarket Sauvon Leo Silfver .

Palvelu aloitettiin keväällä, ja tällä hetkellä se toimii ”tilaa ja nouda”-periaatteella. Niinpä ei ole tiedossa, onko asiakkaina muitakin kuin sauvolaisia, mutta Silfver arvelee että todennäköisesti asiakkaat ovat paikkakuntalaisia, niin vanhoja kuin nuoriakin.

– Palvelun suosio laski välillä vähän, mutta nyt se on taas noussut koko ajan, Silfver kertoo.

Ostoksia voi tilata ja noutaa Sauvon superista joka päivä. Kiivaimpaan aikaan yksi työntekijä teki pelkästään tilattujen ostosten keräilyä ja pakkaamista, nyt sitä tehdään muun työn ohessa. Palvelua pystytään pyörittämään ”omalla väellä”.

Soittaen tai sähköpostitse


Myöskään S-market Sauvolla ei ole kotiinkuljetuspalvelua vaan ostokset kerätään valmiiksi ja asiakas noutaa valmiin ”paketin” itse. Toki joskus joku voi tilata taksinkin hoitamaan kuljetuksen.

Kaupparyhmä sai tämän palvelukonseptin käyttöön huhtikuussa. Yksittäisen myymälän urakkaa helpottaa se, että tilaussoitot menevät keskitetysti osuuskaupparyhmän tiettyyn numeron, josta tilaukset jaetaan eri myymälöihin.

– Lisäksi saimme kiireisimpään aikaan käsipareja avuksi osuuskaupan muista yksiköistä, joissa toimintaa hallituksen määräyksestä rajoitettiin. Täällä on ollut tavaraa keräämässä niin Tammisillan ABC:n väkeä kuin Marinan baarimikkokin. Osuuskaupparyhmähän ei lomauttanut väkeään niin kuin monet muut vaan etsi korvaavaa työtä, kehuu Tanja Kuopila S-market Sauvosta.

Hän huomauttaa, että puhelintilaukset on tarkoitettu ainoastaan ikäihmisille. Muuten tilaukset tehdään sähköpostitse.

– Asiakas voi kertoa sähköpostissa omin sanoin mitä haluaa, tai katsoa netistä valikoiman, koota ostoslistan ja lähettää siitä kopion sähköpostin liitteenä.

Kesällä, kun koronaepidemia rauhoittui, noutopalvelun suosio notkahti, mutta Kuopila epäilee, että nykytilanteessa se taas yleistyy.

– Palvelua käyttävät kaiken ikäiset, ihan nuoretkin, kun ostoksia on paljon. He eivät pidä keräilymaksua ollenkaan pahana.

Noutopalvelu aluillaan


Myös Piikkiön keskustan K-superissa on juuri alkanut ostosten noutopalvelu. K-supermarketin kauppias Sampsa Mäki kertoo, että keräyspahvilaatikoita jouduttiin odottelemaan vähän aikaa, joten palvelua ei heti mainostettu. Nyt ensimmäiset asiakkaat ovat jo käyttäneet noutopalvelua.

– Aloitamme palvelun tilaa ja nouda -periaatteella. Haistellaan nyt ensin, millaisia palveluja täällä tarvitaan, Mäki sanoo.

Verkkokaupassa on valittavissa kaupan koko valikoima, ja ostokset voi noutaa joka arkipäivä, maanantaista lauantaihin. Mitään rajoituksia ei ole siitä, kuka palvelua voi käyttää.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments