AUTOILUTEEMASSAMME Nyt sää tai keli määrittää talvirengaspakon

0

KAARINA, PAIMIO, SAUVO

Uusi tieliikennelaki määrää, että henkilö- ja pakettiautoissa on oltava talvirenkaat marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli sää tai keli edellyttää sitä. Nyt osa autoilijoista ihmettelee, miksi lakitekstissä puhutaan sekä säästä että kelistä.

– Luonnollisestikaan se ei kuulosta kovin selkeältä. Tulkitsemme asiaa niin, että sään muutos voi ennakoida kelin muutosta esimerkiksi silloin, kun alkaa sataa lunta ja tienpinta on vielä kuiva, komisario Tuomo Katajisto kertoo.

Lounais-Suomen poliisilaitoksella Porissa työskentelevä Katajisto on perehdyttänyt koko maan poliisilaitoksia uuteen, kesäkuussa voimaan tulleeseen tieliikennelakiin.

Vaikka lakiteksti hieman hämmentäisikin, useimmilla suomalaisilla on varsin selvä käsitys siitä, milloin talvirenkaita tarvitaan. Myös Katajiston neuvo on yksinkertainen:

– Neuvoisinkin vaihtamaan talvirenkaat ajoissa alle. Siten voi välttyä monelta harmilta.

Velvoittava aika selkeytyi

Vanhan lain mukaan talvirengaspakko oli joulukuun alusta helmikuun loppuun ja nastarenkaita sai käyttää marraskuun alusta pääsiäismaanantaita seuraavaan maanantaihin saakka. Pääsiäinen saattoi olla maaliskuussa tai huhtikuussa.

Nyt ehdollinen talvirengaspakko alkaa marraskuun alussa ja päättyy maaliskuun lopussa. Nastarenkaita saa käyttää koko sen ajan.

– Se uudessa laissa on hyvää, että velvoittava aika piteni ja muuttui selkeämmäksi. Huonoja puolia ei juuri ole, Katajisto arvioi.

Laki on muuttunut myös siltä osin, että mopoissa ja moottoripyörissä on nyt oltava talvirenkaat samalla tavoin kuin henkilöautoissa.

Uusi laki antaa mahdollisuuden ajoneuvon tilapäisiin siirtoihin kesärenkailla talvikeleillä. Auton voi ajaa esimerkiksi korjaamolle tai katsastukseen, kun matkan pituus on enintään 20 kilometriä.

Talvirenkaiden kulutuspintavaatimukset enintään 3,5 tonnia painavien ajoneuvojen osalta ovat pysyneet samoina. Kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä.

Raskaammilla ajoneuvoilla on omat talvirengassääntönsä.

Seuraamuksia kesärenkailla ajelusta

Todennäköisesti ainakin osa autoilijoista aikoo ajella kesärenkailla niin kauan kuin mahdollista. Talvikeleihin kesärenkailla ei kannata kuitenkaan lähteä. Lievemmistä rikkomuksista poliisi voi antaa huomautuksen tai 100 euron liikennevirhemaksun. Jos kyseessä on liikenteen vaarantaminen, seurauksena on päiväsakkoja.

Vakuutusyhtiöilläkin on sanansa sanottavana renkaiden valintaan. Esimerkiksi Ifistä todetaan, että vahingosta maksettavaa korvausta voidaan joko alentaa tai törkeimmissä tapauksissa korvaus voidaan evätä, jos renkaiden kunnolla tai valinnalla on ollut vaikutusta vahingon syntyyn.

Myös LähiTapiola edellyttää, että ajoneuvossa on sään ja kelin edellyttämät eli nykyisen tieliikennelain mukaiset renkaat. Jos tieliikennelain mukaisia renkaita ei ole ollut vahinkohetkellä käytössä, voidaan korvausta tapauskohtaisesti alentaa. Kukin tapaus arvioidaan aina erikseen.

Lähes kolmannes ei tiennyt muutoksesta

Kaikille autoilijoille ei ole selvää, että uusi tieliikennelaki muutti talvirengasvaatimuksia. LähiTapiola teetti asiasta kyselyn elokuussa. Sen mukaan 28 prosenttia vastaajista ei tiennyt, että autossa pitää olla talvirenkaat jo marraskuun alussa, jos sää tai keli edellyttää sitä.

Kun kysyttiin muutoksen vaikutuksesta, lähes kolmannes vastaajista kertoi aikovansa vaihtaa renkaat vain silloin, jos keli vaatii. Yli puolet vastaajista kertoi vaihtavansa talvirenkaat kuten ennenkin ja käyttävänsä niitä talvikuukaudet. Osa arveli muuttavansa renkaanvaihdon ajankohtaa todennäköisesti hieman myöhemmäksi kuin aiemmin.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments