Onnellisina loppuun asti

0

Ja niin he elivät yhteisen tavaramerkin alla elämänsä onnellisina loppuun asti.

Tiesitkö että sinullakin on brändi? Maineesi ja imagosi muodostavat sinun henkilöbrändisi, halusit sitä tai et. Sosiaalisessa mediassa kiillotamme brändiämme täydellisin kuvin, hauskoin tarinoin tai mielipiteitämme julistamalla. On julkaisuistamme tykkäävä kohdeyleisö ja mahdollisesti ne, jotka pahoittavat päivityksistämme mielensä. Pääasia että syntyy reaktioita, sillä mikä onkaan pahempaa kuin täysin huomiotta jäänyt yritys mainostaa itseäsi. Yhä nuoremmat oppivat nämä yritysmaailmasta tutut lainalaisuudet. Henkilöbrändäykseen kannustetaan peruskoulusta lähtien. Ansioluettelon kerryttäminen vahvistaa brändiäsi kun taas vaikkapa nettiin ladatut typeryydet voivat vahingoittaa imagoasi. Näinhän se menee.

Maaseudulta löytyvät luultavasti kaikkein kovimmat henkilöbrändäytymisen mestarit. Ja ei, heitä ei välttämättä löydä somesta lainkaan. Törmään usein tilanteisiin, jossa tarvitsen osaajaa mitä erilaisimpiin tehtäviin koiran kaulapannan korjaamisesta huuvan asentamiseen. ”Kysyppä Matilta ja kerro samalla terveisiä.” ”Maijahan noiden kanssa on puuhastellut.” Osaaja löytyy yleensä heti ensi kysymällä. Pienellä paikkakunnalla on toki helpompaa erottautua ja puskaradioksikin kutsuttu sosiaalisen median kanava kattaa koko kylän. Siitä huolimatta monet isommatkin yritykset voivat vain kadehtia näiden kylän mattien ja maijojen luomaa vahvaa ja luotettavaa brändiä, jolla on usein alueellinen markkinajohtajan paikka ja sitoutuneet asiakkaat.

Kun nyt satun elämään itse lukemattomien kesähäiden elämänvaihetta, en voi välttyä pohtimasta avioliiton vaikutusta henkilöbrändiin. Olisinko valmis muuttamaan tuotemerkkiäni vuosia kestäneen brändinrakennustyön jälkeen? Tuskin monikaan yritys vaihtaisi nimensä ja logonsa kesken onnistunutta lanseeraustyötä, joten millä verukkeella voisin sitä puolisoltanikaan vaatia. Entäpä lapset? Omien lastensa eteen tekee mitä tahansa, joten pieni markkina-analyysi ja tulevaisuusvisiointi auttanevat ohjaamaan vastasyntynyttä kuopustamme lempeästi kohti menestystä. Massasta rohkeasti erottuvaan henkilöbrändäykseen kannustavasta konsultaatiosta saattaa kuitenkin tulla isälle reklamaatiota viimeistään lapsen ollessa yläkouluiässä. Ehkä on siis parasta antaa hänen luotsata oman brändinsä toimitusjohtajana haluamaansa suuntaan. Kunhan tästä startup-vaiheesta on ensin selvitty.

Tapani Levanto

Kirjoittaja on niellyt hyllymetreittäin

 

yritysoppaita.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments