Olen iloinen, kuinka hyvin etäopetus on oppilaillani sujunut. Etäoppitunneilla ollaan paikalla ja osataan käyttäytyä. Tehtäviä tehdään ja kaveria opastetaan ongelmatilanteissa. Aina on poikkeuksia, mutta suurimmalla osalla oppilaista etäkoulun käyminen tuntuu olevan hallussa, ainakin teknisesti. Johan tätä keväällä harjoiteltiin.
Etäkoulun suurin haaste on mielestäni kuitenkin vielä voittamatta. Miten opettajana tavoittaa vuorovaikutus, jossa ilmeet ja eleet kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, kun oppilaiden ohjeena on pitää video pois ja mikki kiinni, jos et ole äänessä. Miten kannustaa ja johdatellen eteenpäin oikealla hetkellä niin, että oivalluksen lamppu syttyy, eikä tehtävä jää kesken.
Etäkoulu tekee vaikeaksi sen, mikä oppimiselle on usein tärkeintä ja minkä opettajat osaavat parhaiten: vuorovaikutukseen perustuvan oppimisen tukemisen. Tämä pohjautuu oppilaan ja opettajan välille syntyneeseen luottamukseen, jonka seurauksena oppilas uskaltaa sanoa ”en osaa, auta!”, vaikka vain vilkaisulla luokan perältä, mutta jonka opettaja heti ymmärtää. Etäkoulussa tämä jää näkemättä. Siksi toivon, että tilanne paranee ja etäkoulussa ollaan enää vain hetki.
Janni Haapaniemi
Kirjoittaja on paimiolainen yläkoulun opettaja.