
PAIMIO,SAUVO
Paimion-Sauvon kansanterveyskuntayhtymässä otettiin keskiviikkona käyttöön uusi digipalvelu, Omaolo. Se on sähköinen terveys- ja hyvinvointipalvelu, jossa oirearvion kysymyksiin vastannut saa omaan tilanteeseen sopivat toimintaohjeet eli tiedon vaativatko oireet ammattilaisen hoitoa vai pärjääkö omin avuin.
Omaolo-palvelu ei korvaa terveyskeskuksen puhelinpalveluja, vaan täydentää niitä. Omaolo toimii ympäri vuorokauden ja terveydenhuollon ammattilainen käy kunkin oirearvion läpi ja ottaa henkilöön yhteyttä saman palvelun kautta. Näin asiakas säästyy puhelinsoitoilta tai sen odottelulta, milloin tulee takaisinsoitto ja pystyykö sen juuri sillä hetkellä ottamaan vastaan.
Omaolo-sovellus tulee käyttöön tilanteessa, jossa puhelinpalveluissa on terveyskeskuksessa ollut paljon painetta. Koronatartuntaepäilyt, testaukset ja rokotusaikojen varaaminen ovat tuottaneet päivittän enimmillään 400-500 puhelua, ja uuden digipalvelun toivotaan vapauttavan näitä resursseja.
– Omaolo-palvelu ei korvaa puhelinpalvelua, mutta antaa asiakkaalle uuden väylän ja mahdollisuuden saada apua, kiteyttää ennaltaehkäisevän terveydenhuollon ja vastaanottotoiminnan osastonhoitaja Nina Tainio . Hänen lisäkseen Omaolon-pääkäyttäjiä Paimion-Sauvon terveyskeskuksessa ovat muistihoitaja Salla Miesvirta ja järjestelmäasiantuntija Miia Haapala . Kolmikko on viimeiset puoli vuotta valmistellut Omaolo-sovelluksen käyttöönottoa kuntayhtymän alueella.
Omaolo-sovelluksen kautta annetut toimintaohjeet nojaavat aina potilaan itse tilanteestaan rehellisesti kertomiin tietoihin. Potilas voi saada ohjeen hakeutua päivystykseen, tai ottaa yhteyttä oman terveyskeskuksen ajanvaraukseen hoitajalle tai lääkärille, tai sitten keveimmillään neuvoja, miten hoitaa itseään kotosalla. Paikallisesti on määritelty kriteerit, jonka perusteella toimintaohjeet annetaan.
– Palvelu on siis vastaava, kuin mitä nyt on ollut puhelu hoitajalle, joka arvioi hoidon tarpeen ja antaa ohjeita jatkosta, kiteyttää Salla Miesvirta.
Omaolo-palvelu on sillä tavalla aukoton, että se antaa aina joko itsehoito-ohjeita tai ohjeen toimia eli ottaa yhteyttä ajanvaraukseen tai hakeutua päivystykseen. Ohjeiden noudattaminen on tietenkin potilaan omalla vastuulla, kuten yhteydenotto terveydenhuoltoon aina muutoinkin.
Oirearvion voi täyttää milloin tahansa, mutta terveydenhuollon ammattilaiset käsittelevät niitä arkisin klo 8–15. Käytännön työtä tekee arkisin 3-4 hoitajaa, ja terveyskeskuksen palvelulupaus on, että tuona aikana jätettyyn oirearvioon reagoidaan kahden tunnin sisällä. Mikäli henkilö täyttää oirearvion esimerkiksi iltamyöhään, oirearvio voi ohjata päivystykseen, tässä tapauksessa Tyks Akuuttiin, jos oireet sitä vaativat. Tiukimmillaan oirearvio voi myös antaa ohjeen soittaa hätänumeroon.
Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Alle viisitoistavuotiaan puolesta oirearvion tekee huoltaja.
16 eri oirearviota
Omaolon oirearviossa on 16 eri oirearviota, joista lähteä liikkeelle. Nämä arviot täyttämällä terveydenhuollon ammattilainen pystyy ratkaisemaan, vaativatko oireet ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito. Oirearvion avulla asiakas saa helposti ja luotettavasti tietoa hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä. Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön ja kansallisesti yhteisesti sovittuihin Käypä hoito- kriteereihin.
Omaolo on jo käytössä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä ja monissa lähikunnissa, muun muassa Kaarinassa.
Omaolon kautta ammattilaiset myös saavat asiakkaasta paremmat ennakkotiedot, jolloin asioita ei tarvitse selittää moneen kertaan.
Perustiedot suositellusta jatkosta ja vinkkejä alueen palveluihin saa Omaolosta ilman kirjautumistakin. Uusi palvelu löytyy osoitteesta www.omaolo.fi