PAIMIO
Paimion katuverkon kartoitukseen voi nyt osallistua kuka tahansa, jolla on auto ja älypuhelin. Kartoitus tapahtuu 17.–18.4. viikonloppuna. Käytännössä homma toimii siten, että halukkaat lataavat älypuhelimeensa Crowdchupa-nimisen sovelluksen. Puhelin asetetaan pidikkeeseen auton tuulilasiin ja lähdetään ajamaan pitkin Paimion katuja, samalla kun sovellus nauhoittaa teistä videota. Ajetuista tienpätkistä maksetaan pieni korvaus.
Teiden kartoitus on Paimion kaupungin tilaama hanke, jonka toteuttaa tamperelainen Crowdchupa-yritys.
Pacmanistä inspiroitunut sovellus
Tieverkkoa kartoittava sovellus on pelillinen, jossa tarkoituksena on kerätä kartalle sijoitettuja objekteja teitä myöten ajamalla. Jokainen objekti on eri arvoinen, ja mitä enemmän niitä kerää, sitä enemmän on mahdollisuus tienata. Kolikoista esimerkiksi saa viisi senttiä ja kalleimmasta objektista, mansikasta saa kaksi euroa. Sitä mukaa kun eri tieosuuksia on ajettu, objektit katoavat reaaliajassa kartalta, joten yhdeltä tieosuudelta voi objektit kerätä vain yksi käyttäjä.
Crowdchupa-yrityksen toimitusjohtaja Toni Paju kertoo, että alun perin sovellus sai inspiraationsa vanhasta Pac Man -pelistä.
– Siinähän edetään radalla ja syödään eri objekteja, hän sanoo.
Nopeaa kartoitusta
Crowdchupa yritys on perustettu viime vuoden toukokuussa, mutta idea katuverkkojen kartoittamisen joukkoistamisesta syntyi jo aiemmin.
– Olen toiminut kymmenen vuoden ajan tiealalla. Idea lähti tekoälyn tuomasta mahdollisuudesta analysoida tien vauriot videokuvasta. Sen pohjalta aloimme kehittää pelillistä sovellusta videoiden keräämiseen, Paju sanoo.
Kun mukaan teiden kartoittamiseen saadaan suurempi joukko ihmisiä, kartoitus nopeutuu.
– Meillä oli pilottiprojekti Lempäälässä ja siellä saatiin koko tieverkosto katettua viidessä tunnissa, kun yhdeltä konsultilta sen tekemiseen olisi mennyt ainakin viikko, hän kuvaa.
Vaikka pelaajille maksetaan teiden kuvaamisesta palkkioita, on joukkokartoittaminen varmasti myös edullisempaa kuin konsultin työ. Pajun mukaan moni ajattelee teiden kartoittamista kuitenkin ennen kaikkea pelaamisena kuin tienaamisena.
– Olen huomannut, että eri paikkakunnilla on usein samoja ihmisiä, jotka lähtevät mukaan ja moni on sanonutkin, että tähän jää koukkuun. Voi tällä tosin tienatakin, laskennallisesti noin 20–30 euroa tunnissa, josta vähennetään bensakulut, ja esimerkiksi opiskelijat ovat saaneet tästä lisätienestiä. Jos ei tuona viikonloppuna ole muuta tekemistä, niin miksei lähtisi kokeilemaan, hän sanoo.
Kartoitusta tulevaisuudelle
Paimion kaupungin tekninen johtaja Juha Saarinen kertoo, että katujen kuntokartoitus tilattiin yritykseltä jo viime vuoden puolella. Yhteydenotto Crowdchupalta tuli sopivaan ajankohtaan, koska teiden kuntokartoituksesta oli puhuttu.
Saarinen sanoo, ettei varsinaista tiekartoitusta ole Paimiossa aiemmin tehty.
– Silmämääräisesti teitä olemme kartoittaneet ja korjauksia on tehty myös esimerkiksi palautteiden perusteella. Toki meillä on nytkin tiedossa kohteet, jotka kaipaavat korjaamista, mutta tämä kartoitus on hyvä tulevaisuuden kannaltakin. Katsotaan nyt, millaisia tuloksia tästä saadaan ja on mahdollista, että jatkossa tällainen tehtäisiin aina parin vuoden välein, Saarinen sanoo.
80 kilometriä tietä
Paimiossa teiden kartoitus toteutetaan tempauksena 17.–18.4.
– Olemme huomanneet, että tällainen tiettyyn ajankohtaan osuva tempausluontoinen kartoitus innostaa ihmisiä mukaan paremmin. Lisäksi kerätty data on vertailukelpoisempaa keskenään kun sääolosuhteet ovat samanlaiset, Paju sanoo.
Paimion tieverkosto kattaa yhteensä noin 80 kilometriä ajettavaa tietä.
Paju kertoo, että mukaan voi lähteä kuka tahansa, jolla on autossaan pidike, jotta puhelimen saa kiinnitettyä tuulilasiin kuvaamaan.
– Lisäksi jos on aurinkoinen päivä, tarvitaan polarisoiva linssi, hän sanoo.
Mukaan voi lähteä lataamalla itselleen älypuhelimeen Crowdchupa-sovelluksen, johon täytyy rekisteröityä.
– Sinne laitetaan nimi, sotu, tilinumero ja veroprosentti palkkioiden maksamista varten, Paju sanoo.
Kesällä kevyen liikenteen vuoro
Ensimmäisen kartoitustempauksen jälkeen toinen kartoitus Paimiossa tehdään kesällä, jolloin kartoitettavana on kevyen liikenteen reittejä. Lisäksi syksyllä tieverkko kartoitetaan vielä toiseen kertaan.
Tulevaisuudessa samalla menetelmällä on mahdollista kartoittaa muutakin kuin teiden kuntoa.
– Olemme käyneet keskusteluja esimerkiksi Carunan kanssa sähkömuuntajien kartoittamisesta ja ympäristökeskuksen kanssa siitä, olisiko menetelmällä mahdollista kartoittaa esimerkiksi vieraslajeja, Paju kertoo.
Hän uskoo, että Paimion tempaukseen saadaan tarpeeksi innokkaita pelaajia mukaan.
– Olemme tehneet kartoittamista esimerkiksi Tampereella ja Vaasassa ja mukana on aina ollut noin kymmenkunta ihmistä, hän kertoo.