
Sauvon Saustilantietä kunnostettiin toukokuun alkupuolella lanaamalla, ja tiestä tulikin hetkeksi aika hyvä.
Lana piipahti Saustilantiellä myös viime maanantaina. Jälleen saatiin hieman parannusta aikaan.
Ongelmana on kuitenkin, että melko pian lanauksen jälkeen tie muuttuu tutuksi kuoppaiseksi kynnöspelloksi, jota pitkin jyskyttäminen muistuttaa huvipuiston laitteessa istumista.
Paitsi että kenelläkään ei ole hauskaa.
”Hiihtokeskuksen pujottelurata”
Saustilantien varren asukkaisiin lukeutuva Antti Kankaisto tietää, että pelkästään Varsinais-Suomessa on lukuisia muitakin surkeassa kunnossa olevia asfaltoimattomia teitä. Silti hän jaksaa uskoa ja toivoa, että jonakin kauniina päivänä Saustilantien suunnalta leyhähtää kuuma tuulahdus uuden öljysoran tuoksua.
Ja matkanteon surkeus viimeinkin loppuu.
Kankaistoa huolettaa erityisesti Kannaksen ja Foudilan välinen noin yhden kilometrin pituinen tieosuus.
– Tällä hetkellä kyseinen osuus on kuin hiihtokeskuksen pujottelurata. Joskaan ei yhtä suurin korkeuseroin, hän tuumii.
– Epätasaisuudet vaurioittavat ajoneuvoja, ja kuoppien väistely aiheuttaa toistuvasti vaaratilanteita. Kuoppaisissa kaarteissa moni autoilija käyttää vastaantulevien puolta, että ajoneuvo pysyisi kutakuinkin ehjänä.
Sepelit saman tien pitkin ojia
Tielle on toisinaan ajettu sepeliä, mutta Kankaiston havaintojen mukaan sepelit ovat yleensä olleet jo parin päivän kuluttua ojanpohjilla.
Muutama vuosi sitten kerättiin adressi kyseisen tieosuuden asfaltoimiseksi. Sen allekirjoittivat alueen asukkaat ja muut tienkäyttäjät. Adressi toimitettiin Sauvon kuntaan, joka antoi asfaltoinnista oman puoltavan lausuntonsa.
Perjantaina 20. maaliskuuta vuonna 2020 Kunnallislehti uutisoi, ettei Saustilantielle saada asfalttia.
– Kyllä minä tavallaan ymmärrän ELY:ä. Heillä on varmaankin rahat täysin lopussa, Kankaisto huokaa.
Alueen asukkaat ovat olleet aivan hiljattainkin yhteydessä ELY-keskukseen tieosuuden huonokuntoisuuden vuoksi ja vaatineet osuuden asfaltoimista.
Vastauksena on ollut hiljaisuutta tyyliin, älkää soittako meille, me soitamme teille.
Rahaa jaetaan Helsingissä
Tarkkaan ottaen ELY-keskuksen ja tien kunnossapidosta vastaavan Destian vastauksena on ollut, että kyseinen tieosuus ei kuulu asfaltoitavien tieosuuksien listalle ja että pikkuteiden asfaltointeihin ei ylipäätäänkään ole liiemmälti määrärahoja.
Rahaa ei jaeta Turussa vaan Helsingissä, joten toki Sauvossakin loppupeleissä ymmärretään, että ei ole reilua syyttää kaikesta Varsinais-Suomen ELY:ä ja Destiaa.
Jollekulle saattaa tulla mieleen, että kun Saaristotien uudet sillat nielevät lähivuosina rahaa satoja miljoonia euroja, niin jääkö Varsinais-Suomeen aikaisempaa vähemmän rahaa muille tienpidon ja investointien osa-alueille.
Luultavasti ei. Jätti-investoinnit, pienet päällystämiset ja perustienpito ovat rahanjaossa tyystin eri momenteilla. Saustilantien päällystys kilometrin matkalla ja saariston jättisillat eivät ole keskenään vertailukelpoisia hankkeita.
Mutta silti on lupa kysyä, että jos Paraisten suunnan Saaristotiellä tehdään yhteensä lähes miljardin euron silta- ja tieinvestoinnit, niin eikö muutamia hajaeuroja voitaisi ripotella myös itäisemmän saaristoväylän liepeille Sauvoon ja Kemiöön.
Sitä paitsi Saustilantie yksityisine jatkeineen on paitsi kylätie myös yhdysväylä Kemiöstä ja Sauvosta Salon ja Helsingin suuntaan.