Paimion kouluruoka sai negatiivisen palauteryöpyn, viranhaltijoiden mukaan alkukankeudet ymmärrettäviä

0
Vistan koulussa syötiin viime keskiviikkona juuresmuusia ja punajuuripyöryköitä. 9. luokkalaiset Merituuli Rainio, Kerttu Perkonoja ja Marikki Mikkola antoivat aterialle arvosanaksi 7. He eivät ole huomanneet, että palveluntuottajan vaihtuminen olisi vaikuttanut kouluruuan laatuun. - Ehkä kasvisruokia on ollut vähän enemmän. Se on ihan hyvä juttu! tytöt kommentoivat.

Maito loppui kesken ruokailun. Ruokajakelu myöhästyi tunnin. Gluteeniton merkintä puuttui, joten lapsi söi vain yhden perunan.

Tässä poimintoja vanhemmilta tulleesta palautteesta koskien kouluruokailua. Paimion ruokahuolto- ja siivouspalvelujen palveluntuottaja vaihtui heinäkuussa. Kilpailutuksen voittanut ISS Palvelut Oy pääsi tositoimiin koulujen alkaessa elokuun toisella viikolla.

Vistan koulun rehtori Ari Nuorikkala vahvistaa, että parina ensimmäisenä päivänä oli ongelmia aikataulussa pysymisessä. Koronatilanteen takia alakoululaiset ruokailevat omissa luokissaan. Tilanne oli hänen mukaansa aluksi haastava, kun sekä ruokalassa että ruokakuljetuksessa ihmiset vaihtuivat. Apulaisrehtori Jaana Perko toteaa kuitenkin, että palautteeseen on reagoitu nopeasti ja ongelmia korjattu.

– On ymmärrettävää, että palveluntuottajan vaihtuessa ensimmäiset päivät ovat hakemista. Korona tuo siihen vielä omat lisähaasteensa. Parin ensimmäisen päivän jälkeen aikataulut ovat kuitenkin pitäneet ja toiminta hioutunut, Nuorikkala rauhoittelee vanhempia.

Kouluruuan laadusta rehtori ei ole saanut yhtään negatiivista palautetta.

– Päinvastoin minun korviini on kantautunut pelkkiä kehuja, että ruoka on ollut hyvää.

Sen sijaan sosiaalisessa mediassa ruuan laatua on kritisoitu paljon ja varsin kovinkin sanankääntein. Paimion keskusteluryhmässä levisi perjantaina kuvia homeisesta leivästä, jota oli ollut tarjolla ainakin lukion on ruokalassa.

Vanhempien lisäksi myös opettajat ovat tuoneet esiin huolensa. Tässä lehdessä (s. 7) julkaisemme Hanhijoen koulun opettajan mielipidekirjoituksen aiheesta.

Ikävä ulkonäkö, pieni annoskoko

Koulujen lisäksi ISS toimittaa ruokaa päiväkoteihin ja vanhuksille. Uusi sopimuskausi käynnistyi heinäkuun alussa, joten esimerkiksi vanhusten ateriapalveluissa uudesta palveluntuottajasta on jo runsaan kuukauden kokemus.

Paimion palvelupäällikkö Ulla Komulainen kertoo, että palautetta on tullut lähes päivittäin.

– Palautetta on tullut annoskoosta, ruoan ulkonäöstä ja lämpötilasta, aikataulut ovat olleet myöhässä tai toimituksesta on puuttunut osia ateriasta, Komulainen luettelee.

Myös positiivista palautetta on hänen mukaansa saatu. Puhtaanapidon osalta kielteistä palautetta on tullut siivouksen tasosta.

Kaikki puutteet eivät Komulaisen mukaan ole johtuneet uudesta palveluntuottajasta, vaan puuttuvista tiedoista koskien esimerkiksi erityisruokavalioita tai aterioiden toimituspäiviä.

– Kyseiset tiedot eivät ole olleet tilaajan eli Paimion kaupungin hallussa, ja niiden saaminen on ollut erittäin haastavaa EU:n tietosuoja-asetuksen johdosta, hän kertoo.

– Ongelmana on ollut myös ruokakuljetuksiin tarvittavan kuljetuskaluston, kuten gn-astioiden ja lämpölaatikoiden saaminen, mikä johtuu koronan aiheuttamista pitkistä toimitusajoista. Esimerkiksi kouluruokailua hoidetaan tällä hetkellä lainatarjottimilla, koska hankitun kaluston toimitusaika on pitkä, Komulainen jatkaa.

”Toimintaa kehitetään”

Paimion ruokahuolto- ja siivouspalvelut ulkoistettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016. Palvelujen tuottamisesta vastasi edellisellä viisivuotiskaudella Arkea. Uusi, ISS:n kanssa solmittu sopimus on Paimiolle vuosittain yli miljoona euroa edullisempi kuin edellinen Arkea-sopimus. ( Kunnallislehti 25.3.2021)

Palvelujen siirtyessä ISS:lle, koko Paimion ruokahuollon ja siivouspalveluiden henkilöstö vaihtui muutamia yksittäisiä työntekijöitä lukuun ottamatta. Paimion kaupungin tiedossa ei ole, onko työntekijöiden määrä pysynyt ennallaan tai kenties vähentynyt.

– Emme valitettavasti pysty vastaamaan kysymykseen, joka koskee palveluntuottajan henkilöstöä, Komulainen toteaa.

Hän muistuttaa, että ruoka- ja puhtaanapitopalvelun siirtäminen toiselle palveluntuottajalle on iso prosessi, ja alkukankeudet ovat ymmärrettäviä.

Kun palvelut ulkoistettiin aikoinaan kaupungilta, niin työntekijät siirtyivät liikkeenluovutuksen myötä silloiselle palveluntuottajalle (Arkea). Paimion kaupungin ja ISS:n sopimuksen myötä Arkea joutui irtisanomaan Paimiossa työskentelevän väkensä suurimmalta osin.

– Silloin henkilökunnan mukana siirtyi mittaamaton määrä hiljaista tietoa, jota ei ole tässä siirrossa pystytty antamaan ISS:lle. Uuden henkilöstön perehdyttäminen ja toimintojen siirtymävaihe vaativat aikaa. Palvelun siirtäminen on tapahtunut lomakauden aikana, joka on tuonut omat haasteensa.

Komulaisen mukaan kaikki palaute käsitellään ja käydään läpi yhdessä ISS:n kanssa. Toimintaa kehitetään hänen mukaansa jatkuvasti ja puutteet korjataan vastaamaan sopimusta.

ISS: ”Ateriakokoja on jo muutettu ja reseptiikkaa paranneltu”

 

Paimion lukion ruokalassa oli viime perjantaina tarjolla homeista leipää. Miten näin pääsi käymään, liiketoimintayksikön johtaja Eeva-Riitta Tuominen ISS:ltä?

– Kyllä, näin on tapahtunut pienessä, yksittäisessä erässä leipää. Tapaus on erittäin harmillinen. Kyse on nopeasti pilaantuvasta elintarvikkeesta, ja jatkossa meidän täytyy entistäkin tarkemmin seurata elintarvikkeiden laatua ja käydä yhteistyökumppaneiden kanssa keskustelua laadun varmistamisesta, Tuominen kommentoi.

Minkä verran kouluruuasta on tullut palautetta ja miten palautteeseen reagoidaan?

– On selvää, että kun palveluntuottaja vaihtuu, kiinnostus on suuri. Olemme saaneet sekä kehitysehdotuksia että ihania, positiivisia kommentteja. Joitakin muutoksia olemme jo tehneet reseptiikkaan – mausteita on joko lisätty tai vähennetty, ja joitakin raaka-ainetta vaihdettu toiseen. Ruoka räätälöidään aina sellaiseksi, että se olisi mieluista mahdollisimman laajalle käyttäjäryhmälle.

Vanhuksilta on tullut palautetta liian pienistä annoksista. Onko ateriakokoihin tulossa muutoksia?

– Kyllä, tähän palautteeseen on reagoitu heti. Aloitimme palvelun ruokasuosituksiin perustuvilla M-kokoisilla annoksilla. Palautteen perusteella annoskokoja on vaihdettu molempiin suuntiin, sekä pienempiin S-kokoisiin että suurempiin L-kokoisiin. Tärkeintä on löytää kullekin asiakkaalle sopiva annoskoko. Seuraamme tarkasti hävikkiä, ja ekologisesti on tärkeää, ettei ruokaa myöskään mene hukkaan.

– Toivomme palautetta ruuasta myös kotona asuvilta asiakkailta, jotka käyttävät ateriapalvelua. Ruoka on tärkeä asia, mutta myöskin makukysymys. Haluaisimme, että jokainen saisi mielihyvän kokemuksen ruoasta, Tuominen lisää.

Koulujen ruokalistoja ei ole näkynyt netissä. Ovatko ruokalistat tulossa nettiin?

– Ruokalistat olivat nähtävillä netissä koulujen alkaessa, mutta teknisen ongelman takia ne eivät näy tällä hetkellä. Ongelmaa on yhteistyökumppanin kanssa korjattu ja olemme siinä uskossa, että listat saadaan alkuviikon aikana nettiin.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments