Louhinnat ja räjäyttelyt jo loppusuoralla

0
Ville Kivelä johtaa Maanrakennus Kivelä Oy:tä itsenäisesti, mutta isänsä Tapani Kivelän - joka on yhtiön hallituksen puheenjohtaja - viitoittamalla tiellä.

PAIMIO

Paimion keskustasta Tammisiltaan ulottuvan kevyen liikenteen väylän rakennustyöt ovat olleet käynnissä Paimiossa koko kesän. Paljon on saatu aikaiseksi, kuten jokainen ohikulkija voi auton ikkunasta tai polkupyörän satulasta havaita. Louhinnat ja räjäyttelyt ovat päättymässä, mutta työtä riittää kuitenkin vielä ainakin parin kuukauden ajaksi.

– Kiviaineksen poistourakka alkaa olla pitkälti valmis. Väylä kokonaisuudessaan valmistuu aikaisintaan lokakuun lopulla, mutta joka tapauksessa tämän vuoden puolella, kertoo väylähankkeen paimiolaisen pääurakoitsijan Maanrakennus Kivelä Oy:n toimitusjohtaja Ville Kivelä .

Paimion keskeisimmän sisääntuloväylän ilme on muuttunut kesän kuluessa melkoisesti. Kalliota on louhittu kohtalaisen paljon ja Paimiontien eteläpuolinen koivurivistö on kaadettu. Koivujen kaatamisen ykkösperuste oli kuitenkin liikenneturvallisuus eikä rakenteilla oleva väylä.

Pääurakoitsija Kivelän ohella alueella toimii puolenkymmentä aliurakoitsijaa. Yhteensä alueella työskentelee päivittäin kymmenestä viiteentoista miestä.

– Meillä on täällä 6-7 omaa konetta – kaivinkoneita, traktori ja jyrä. Kiviaineksen louhinta, lastaus ja murskaus kuuluvat aliurakoitsijalle, ja me rakennamme väylän rakennekerrokset murskatusta kivestä. Tämä on kiertotaloutta parhaimmillaan, kun saadaan suurin osa urakassa tarvittavasta kiviaineksesta urakka-alueelta.

Ville Kivelän mukaan kiviainesta riittää koko matkalle, ja jonkin verran jää ylikin.

Väylähanke on edennyt suurin piirtein suunnitelmien mukaisesti.

– Pieniä muutoksia on jouduttu tekemään, mutta niin tapahtuu melkein jokaisen urakan kohdalla. Tämä on aika lailla rutiinikohde, vaikka korkea kallio ja vieressä soljuva liikenne on toki haastava yhdistelmä.

– Alueen maapohja ei ole mitenkään huonoa, joskin paikoitellen joudutaan tekemään kevennyksiä eli käyttämään kevytsora-rakennetta. Ihan perushommaa kuitenkin, Kivelä toteaa.

Vaikka nopeuksia on jouduttu alueella rajoittamaan, ja räjäytykset seisauttavat välillä liikenteen hetkeksi kokonaan, ei pääurakoitsijalle ole tullut kiukkuisia palauteryöppyjä.

Entä kuinka hyvin paimiolaiset noudattavat kalliotyömaa-alueen 30 km/h nopeusrajoitusta?

– Aika huonosti.

Paimiossa on muutamalla päättäjällä sellainenkin näkemys, että Paimiontien kevytväylä tulee monin verroin arvioitua kalliimmaksi. Mitä vastaat heille?

– Tämä on Paimion kaupungille riskeistä vapaa hanke. Maksimissaan puoli miljoonaa euroa.

Tapani ja Tarmo Kivelän perustama 40-vuotias perheyritys

Maanrakennus Kivelä Oy on perustaltaan perheyritys. Se on toiminut maanrakennuksen alalla vuodesta 1981 eli jo 40 vuotta.

Vuonna 1985 veljekset Tapani ja Tarmo Kivelä perustivat kommandiittiyhtiön, joka muutettiin 1993 osakeyhtiöksi. Vuonna 2007 Tapani Kivelä osti yrityksen omiin nimiinsä, ja siitä viiden vuoden kuluttua tehtiin sukupolvenvaihdos, jolloin Ville Kivelästä tuli Maanrakennus Kivelän enemmistöosakas.

Yrityksen omistavat Ville Kivelä (toimitusjohtaja), Tapani Kivelä (hallituksen puheenjohtaja), Soili Kivelä ja Otto Hyssälä. Yrityksen kotipaikka on Paimio.

Maanrakennus Kivelä Oy harjoittaa urakointia pääosin Varsinais-Suomen alueella.

Paimiossa Kivelä Oy urakoinut viime vuosina muun muassa Saaren alueen kaavatiehankkeita.

– Ja Pakurlanmetsä tehtiin viime vuonna, Ville Kivelä kertoo.

– Myös Kaarinassa olemme urakoineet paljon.

Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa on viitisentoista työntekijää.

– Se on meille aika sopiva määrä. Sellainen koko ja sapluuna, että yritystä pystytään pyörittämään kohtalaisen helposti.

Yrityksellä on laatukäsikirja ja alan keskeiset sertifikaatit. Maanrakennus Kivelä Oy kuuluu Suomen tilaajavastuu -palveluun ja on ollut jo viitisentoista vuotta Infra ry:n jäsenyritys.

– Kuulumme myös Suomen yrittäjiin.

Vahvaksi kivijalakseen yritys näkee tehokkaan, monipuolisen ja uudehkon kaluston sekä ammattitaitoisen, eri osa-alueittain laajasti koulutetun henkilökunnan.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments