
Kahden kaveruksen Johanna Kaunosen ja Maarit Marjanderin luotsaama JM-Tilit Oy palkittiin lauantaina Varsinais-Suomen Yrittäjägaalassa vuoden paimiolaisena yrityksenä. Neljä henkeä työllistävä yritys tarjoaa kirjanpitoon, verotukseen, palkanlaskentaan sekä yrityksen perustamiseen ja yhtiömuodon muutoksiin liittyviä palveluja sekä perinteisesti paperilla että sähköisenä. 90 prosenttia asiakkaista on paimiolaisia yrittäjiä.
Kaunonen ja Marjander olivat alun perin työkavereita ja työskentelivät molemmat Tilitoimisto Nummilan alaisuudessa Paimiossa. Vuonna 2014 he ostivat osan Jorma Nummilan yritystoiminnasta ja perustivat oman tilitoimiston JM-Tilit Oy:n.
Yhtiökumppanuuden lisäksi naiset ovat ystäviä myös vapaa-ajallaan.
– Voisi ajatella, että sukset menisivät ristiin, kun viettää niin paljon aikaa yhdessä, mutta meillä yhteistyö on sujunut todella hyvin. Olemme niin saman henkisiä, tällaisia työhulluja molemmat, Kaunonen nauraa.
Parasta asiakkaat ja numerot
Korona-aika on työllistänyt tilitoimistoa uudella tavalla, kun yrittäjät ovat tarvinneet apua monimutkaisten koronatukihakemusten täyttämiseen. Suurin osa JM-Tilit Oy:n asiakkaista on pienyrittäjiä, jotka jäivät tukipäätöksissä väliinputoajiksi.
– Koronatukia olisi saanut suunnata enemmän pienyrittäjille. On kuitenkin ollut hienoa nähdä, että alun notkahduksen jälkeen suurin osa asiakkaistamme on selvinnyt korona-ajasta hyvin, he iloitsevat.
Jos aiemmin oli niin, että pienyrittäjät yrittivät säästää kuluissa ja hoitaa kirjanpidon itse, nykyään kirjanpitoon liittyvät palvelut ostetaan yhä useammin ulkopuolelta. Esimerkiksi verotukseen liittyvä byrokratia on lisääntynyt niin paljon, että kirjanpidon tekeminen vaatii perehtyneisyyttä.
– Yrittäjät haluavat keskittyä siihen, missä ovat hyviä. Jos kirjanpito on pielessä, se voi tulla lopulta yrittäjälle paljon kalliimmaksi kuin mitä kirjanpidon ostaminen olisi maksanut, Marjander tietää kokemuksesta.
Tilitoimistossa työskenteleminen vaatii tunnollista ja pikkutarkkaa luonnetta. Parivaljakon mukaan parasta työssä kuitenkin ovat asiakkaat, joiden kanssa on vuosien kuluessa tullut hyvinkin läheisiksi.
– Minä olen aina tykännyt numeroista! Eräs asiakkaista on entinen koulukaverini, jota autoin aikoinaan matematiikan läksyissä. Asiakas totesi, että olisi kannattanut tehdä läksyt itse, koska nyt hän joutuu ostamaan kirjanpidon meiltä, Marjander nauraa hyväntahtoisesti.
Tilitoimistossa kiireisintä aikaa on kevättalvi tammikuusta toukokuuhun, jolloin täytyy tehdä rutiinitöiden lisäksi yritysten tilinpäätökset ja veroilmoitukset. Mietinnässä on lisätyövoiman palkkaaminen kevään työsumaa helpottamaan, mutta suuria kasvuhaaveita yrityksellä ei ole.
– Yritystoiminnan kasvu on toki hyvä asia, mutta kasvottomiksi emme halua: henkilökohtainen asiakaspalvelu on meille tärkeä periaate, josta emme tingi.