
Piikkiöläinen Langh Ship on tilannut kolme monikäyttöistä kuivarahtialusta, jotka tulevat Outokummun linjaliikenteeseen Suomen ja Manner-Euroopan välille. Alukset rakennetaan Wuhun telakalla Kiinassa. Ensimmäisen aluksen toimitus on kesällä 2023 ja kahden seuraavan muutamaa kuukautta myöhemmin, tiedotteessa kerrotaan.
Uudisrakennukset ovat suunniteltuja ympärivuotiseen liikenteeseen Pohjois-Suomen satamiin ja tulevat olemaan jääluokkaa 1A. Alukset tulevat liikennöimään Outokummun pääsatamien Tornion ja Alankomaiden Terneuzenin välilllä. Alukset tulevat kuljettamaan puolivalmiita sekä valmiita terästuotteita asiakkaille ja jatkojalostettavaksi. Paluulastina Tornioon tulee pääosin olemaan teräsromua, mikä on Outokummun ruostumattoman teräksen pääraaka-aine.
– Arvostamme pitkäaikaista yhteistyösuhdetta Outokummun kanssa. Yhteistyö yritystemme välillä alkoi yli kolme vuosikymmentä sitten. Odotamme mielenkiinnolla tätä seuraavaa askelta uudisrakennusten kanssa, sanoo tiedotteessa Langh Shipin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf.
Ekologisia aluksia
Uudet alukset ovat kooltaan 7800 tonnia. Langh Shipillä on ennestään kymmenen monikäyttöistä rahtialusta. Kolme niistä on erikoissuunniteltuja teräskuljetuksiin, ja ne ovat tällä hetkellä Outokummun rahtauksessa. Uusien alusten ruuman suunnittelussa sekä lastinkäsittelyratkaisuissa on hyödynnetty yritysten monen vuoden yhteistyöstä syntynyttä alan tuntemusta.
– Tämä kuljetuslinja on kaikista tärkein linja Outokumpu Groupille, jonka takia turvaudumme luotettuun kumppaniimme Langh Shipiin. Yhteistyömme ja aiemmat kokemukset tällä reitillä ovat johtaneet erinomaisiin ratkaisuihin. Molemmilla yrityksillä on korkeat tavoitteet ja kannustamme toisiamme jatkuvaan parantamiseen, kertoo tiedotteessa Outokumpu Category Manager for transports Jyrki Sandelin.
Alukset ovat suunniteltuja täyttämään Outokummun kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet minimoimalla päästöjä ja seuraamalla kaikkia tiedossa olevia tulevia ympäristösäädöksiä. Alukset ovat varustettuja monella polttoaineella toimivilla dual-fuel pääkoneilla, joita voi jälkikäteen säätää hyödyntämään tulevaisuuden polttoaineita.
– Kiitos energiatehokkaan runkomuodon, uusilla aluksilla on alhaisempi koneteho kuin nykyisillä aluksilla. Siitä huolimatta ne voivat ottaa enemmän lastia sekä pitää saman nopeuden, Laura Langh-Lagerlöf sanoo.
Tulevaisuudessa alukset voidaan konvertoida kulkemaan fossiilittomilla polttoaineilla. Aluksi ne tulevat kulkemaan LNG-polttoaineella (Liquified Natural Gas, nesteytetty maakaasu), mikä voidaan suoraan korvata LBG-polttoaineella (Liquified Biogas, nesteytty biokaasu).