
Paimiossa ollaan pääpiirteittäin erittäin tyytyväisiä uusiin kiertoliittymiin. Asia käy ilmi Kunnallislehden marras-joulukuun taitteessa teettämästä kyselystä, joka keräsi pitkästi yli 200 vastausta.
Peräti 87 prosenttia vastaajista oli yksiselitteisesti sitä mieltä, että Alvar Aallontien ja Kaaritien risteykseen sekä Sauvon-Kemiöntien ja 110-tien risteykseen kesän ja syksyn aikana nousseet kiertoliittymät ovat hyviä ja onnistuneita. Ainoastaan kaksi vastaajaa yli 200:n joukosta oli sitä mieltä, etteivät liittymät ole onnistuneet.
Sen sijaan paimiolaisten ja Paimiossa liikkuvien autoilijoiden kiertoliittymäkäyttäytymisessä on vastausten perusteella vielä toivomisen varaa: 33 vastaajaa kertoi suuntavilkun käytön unohtuvan liittymissä ja 10 vastaajaa kertoi havainneensa, että liittymiin myös tungetaan kiireellä ja väkisin.
Toiveissa lisää kiertoliittymiä
Vastausten perusteella myös uusia kiertoliittymiä toivotaan Paimioon tulevina vuosina:
– Kiertoliittymät sujuvoittavat liikennettä joka risteyksessä. Valoristeykseen seuraavaksi? pohdiskeli eräs vastaaja.
Ainakin yksi uusi kiertoliittymä Paimioon on jo suunnitteilla, joskaan ei valoristeykseen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen siltainsinööri Ari Salon mukaan Pakurlansillan rakennusprojektin urakoitsija valikoidaan tarjousten perusteella vielä ennen joulua, ja työt Paimionjoen ympärillä K-Supermarketin edustalla alkavat vuoden 2022 alkupuolella. Ensin valmistuu uusi silta, ja vuonna 2023 myös uusi kiertoliittymä ohjaamaan liikennettä.
– Urakka on iso verrattuna tämän vuoden kiertoliittymätyömaihin. Se on myös vaativa jokiuoman alueen pohjaolosuhteiden takia. Valmista pitäisi silti olla vuoden 2023 aikana, hän sanoo.

Valaistus hämmensi
Vaikka yleinen sävy vastauksissa oli erittäin positiivinen, kertyi sekaan myös muutama kriittinen huomio. Pääosin kritiikki kohdistui kiertoliittymistä juuri Alvar Aallontielle, jonka kiertoliittymää moitittiin muun muassa ahtaaksi ja sen valaistusta liian kirkkaaksi.
– Alvar Aallontien liittymä on vähän ahdas rekoille, tuumasi eräs vastaaja.
– Alvar Aallontien ympyrän valohässäkkä on hirveä. Jotain aivan muuta odotti. Epäsuoran valon käyttö näissä kohteissa olisi asianmukaista, eikä autoilijoiden sokaiseminen sikin sokin olevalla valomerellä, jatkoi toinen.
Paimion kaupungin tekninen johtaja Juha Saarinen kertoi kaupungin reagoineen palautteeseen heti ja säätäneen valaistusta himmeämmäksi. Säädön huomasi myös Kunnallislehden kyselyn vastauksissa, joissa ei enää joulukuun puolella juuri negatiivisia huomioita valaistukseen liittyen näkynyt.
Kattava ikäjakauma
Vastaajissa ääneen pääsivät hyvin niin nuoret, 20–40-vuotiaat autoilijat kuin myös vanhemmat yli 60-vuotiaat teillä liikkujat. Kaikkiaan alle 40-vuotiaita vastaajia kertyi 35 ja yli 60-vuotiaita 23. Iso osa vastaajista ei halunnut paljastaa ikäänsä, mutta sukupuolijakauma asettui miltei tasan 50 prosenttiin.
Eräs vastaaja intoutui myös miettimään Alvar Aallontien liittymän brändäämistä arkkitehdin mukaan.
– Saataisiinpa liittymään jokin Alvar Aalto -aiheinen merkki keskelle. Vaikka Paimio-tuoli, vastaaja haikaili.
Kaikkiaan vastauksista huokui, että liittymät sujuvoittavat liikennettä Paimiossa.
– Risteysalue on turvallisempi ja risteyksestä pääsee nopeammin eteenpäin, iloitsi eräs vastaaja saaden lukuisia vastaavan tyyppisiä huomioita seurakseen.
Positiivisen palautteen määrä ilahdutti myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennejärjestelmäpäällikkö Hanna Lindholmin.
– Hirveästi palautteita ei ole tullut, mutta harvoinpa meidän suuntaan positiivista palautetta annetaankaan. Siltä osin oletukseni olikin, että liittymiin ollaan pääpiirteittäin tyytyväisiä. Sauvon-Kemiöntien kiertoliittymään on vielä tulossa palautteisiin perustuen pieni parannus opasteisiin, mutta muuten liittymät ovat nyt valmiina, hän kertoo.
Valoristeyksestä kiertoliittymä?
Iso osa Kunnallislehden kyselyyn vastanneista toivoi seuraavaa Paimion kiertoliittymää joko K-Supermarketin ja Lidlin väliseen risteykseen tai Vistan liikennevaloristeykseen. Usea vastaaja toivoi kiertoliittymää kumpaankin.
Koska elintarvikekauppojen väliin on jo tulossa Pakurlansillan hankkeen myötä liittymä vuonna 2023, herää kysymys, voisiko paimiolaisten toinenkin harras toive, eli kiertoliittymä liikennevaloristeykseen toteutua myös lähivuosina? Ainakin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennejärjestelmäpäällikkö Hanna Lindholmin mukaan se on hyvinkin mahdollista.
– Kyseinen keskutan liittymä on meidän tasoliittymien tarveselvityksessä sijalla kahdeksan, eli hyvin korkealla. Siitä huolimatta, että risteyksessä on liikennevalot, Lindholm kertoo.
Kankea valojen ohjaus
Syy siihen, miksi liikennevaloristeys on tällä hetkellä erityistarkkailussa, johtuu sen liikennemääristä ja kankeasta liikennevalojen ohjauksesta.
– Ne toimivat usein kankeasti siitä syystä, että siellä on todella paljon vaiheita ja kiertoajat muodostuvat siten pitkiksi. Kiertoliittymä sopisi tähän paikkaan lähtökohtaisesti hyvin, koska kaikkien tulohaarojen liikenne on melko suuri ja liikennemäärät eri liittymähaaroissa suht tasaiset, Lindholm selventää.
Varsinais-Suomen ELY-keskus tekee tulevan kevään aikana toimivuustarkastelun, jonka ensimmäinen vaihe on liikennelaskenta. Sen jälkeen risteyksessä tehdään alustava esiselvitys.
– Siinä otetaan kantaa muun muassa siihen, mahtuuko kiertoliittymä risteykseen. Jos selvitykset osoittavat kiertoliittymän mahdolliseksi, tehdään liittymästä tie- ja rakennussuunnitelma.
