
Autokaupassa monia asia on muuttunut parin kolmen viime vuoden aikana. Nyt entistä useampi kauppa tehdään netissä, uusia autoja jonotetaan kuukausikaupalla ja autot sähköistyvät vauhdilla.
– Asiakkaan on helppo ostaa verkosta käytettykin auto, vaikka asuisi itse toisella puolella Suomea. Auto toimitetaan ketjun lähimpään myymälään tai tarvittaessa asiakkaan kotiin saakka veloituksetta. Kaupan voi perua, ellei auto vastaa lupauksia, Turun Rinta-Joupin myyntijohtaja Olli Arnivaara kuvailee verkkokaupan käytäntöä.
– Yksi koronan tuomista muutoksista on se, että autovalmistajilla on pulaa komponenteista. Se on vaikeuttanut autojen valmistusta, ja toimitusajat venyneet pidemmiksi. Lähes kaikilla merkeillä on monien kuukausien mittaiset toimitusajat.
Arnivaara toteaa, että pitkät toimitusajat vääristävät myös tilastoja. Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin lähes 98 500 uutta henkilöautoa, mikä on 2,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.
Viime vuoden ensirekisteröinti-tilastoissa eivät kuitenkaan näy ne autot, joiden toimitus on venynyt tämän vuoden puolelle. Esimerkiksi Rinta-Joupin myymiä autoja päätyi ensirekisteröintilukuihin 20 prosenttia vähemmän kuin niitä todellisuudessa myytiin. Uuden auton rekisteröinti tehdään vasta siinä vaiheessa, kun auto luovutetaan ostajalle.
Korona näkyi myös siinä, että vuoden 2020 keväällä se kuritti autokauppaa kovalla kädellä. Siksi koko vuoden ensirekisteröinnit jäivät 15,6 prosenttia pienemmiksi kuin vuonna 2019.
Käytetyistä on
pientä pulaaKun ostajat odottavat uusia menopelejään useita kuukausia, he ajavat yleensä auton toimituspäivään saakka vanhoilla autoillaan.
– Sen vuoksi vaihtoautoista on tullut jonkin verran pulaa, joten käytettyjen autojen hintatasokin on kohtuullisen korkealla. Voi olla, että hyväkuntoisten, haluttujen mallien kohdalla hinnat ovat jopa nousseet jonkin verran, Arnivaara arvioi.
Käytetyistä autoista on nyt kysyntää. Se näkyy myös autoliikkeiden mainonnassa, kun käytettyjä autoja luvataan ostaa suoraan ilman vaihtoa.
– Meillä se ei ole uutta. Rinta-Jouppi on ostanut autoja suoraan koko 70-vuotisen olemassaolonsa ajan. Tietysti mekin olemme ostaneet nyt kiihtyvällä tahdilla, kun vaihtoautohalleihimme kaivataan valikoimaa, Arnivaara toteaa.
– Pula käytetyistä autoista vaikuttaa myös siten, että entistä suurempi osa käytettyjen autojen kaupoista siirtyy autoliikkeille ja yksityisen ihmisten väliset kaupat vähenevät.
Yhä useampi
ajaa sähkölläSähköautoja ja hybridejä on myyty jo muutaman vuoden kiihtyvällä vauhdilla. Viime vuonna joka kymmenes ensirekisteröity auto oli täyssähköauto ja joka viides ladattava hybridi.
– Kysyntä on suoraan sanottuna ylittänyt odotuksemme. Kauppaa vauhdittaa se, kun yhä useampi haluaa ajatella ympäristöystävällisyyttä, ja onhan polttoaineen rajulla hinnannousullakin vaikutusta. Myös polttomoottorikäyttöisten ja sähköautojen hintaerot ovat jo kaventuneet, Arnivaara kiteyttää.
– Vielä toistaiseksi käytettyjä sähköautoja on tarjolla vähän. Käytettyjä hybridejä on jo jonkin verran, koska niitä on ollut uutena myynnissä viisi kuusi vuotta.
Viime vuonna perinteisten bensiiniautojen osuus ensirekisteröinneistä oli noin 31 prosenttia ja dieselautojen vain 8,5 prosenttia. Etenkin dieselautoja parjattiin pahimpina saastuttajina muutama vuosi sitten.
– Se ei todellakaan ole enää niin. Uusissa dieseleissä on todella pienet päästöt ja ekologisuutta lisää, kun tankkiin voi panna uusiutuvaa dieseliä. Dieselauto on edelleen hyvä vaihtoehto etenkin niille, jotka ajavat paljon, Arnivaara sanoo.