
Rautatieasemanpuisto oli Piikkiössä monen vuosikymmenen ajan pitäjän ylpeys. Rautatietoiminnan hiljennyttyä asemapuistosta huolehtiminen väheni. Valtionrautateiden määräyksestä pensasaitojen ja koristepensaiden hoito ja leikkuu lopetettiin 1970-luvulla.
Olisiko mahdollista palauttaa Piikkiön rautatieasemapuisto vanhaan loistoonsa? Sitä pohditaan – ja samalla esitetään – Kaarinan kokoomusryhmän tuoreessa valtuustoaloitteessa.
Kokoomusvaltuutetut katsovat, että kyse on kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta ja ainutlaatuisesta alueesta Piikkiössä. Olisi siis korkea aika kunnostaa ja ennallistaa puisto kaikkien kaupunkilaisten iloksi.
Ajatus on sen verran kaukana perinteisestä puoluepolitiikasta, että sitä on tervehditty ilolla muissakin valtuustoryhmissä.
Puiston omistaa Kaarinan kaupunki
– Esitämme, että Kaarinan kaupunki käynnistää valmistelut Piikkiön rautatieasemapuiston kunnostamiseen tähtääviin toimenpiteisiin ja niiden suunnitteluun vuoden 2022 aikana, summaa kokoomus aloitteessaan.
– Toivomme, että puiston tilasta tehdään kunnostamisselvitys ja sen pohjalta kunnostustyö puiston nykyiset kaavat, suojelumääräykset ja aiemmat puistosuunnitelmat huomioiden.
Samalla kokoomusryhmä ehdottaa ulkopuolisen rahoitusmahdollisuuden – kuten esimerkiksi Varsin Hyvä -rahoituksen – selvittämistä hankkeen toteuttamiseksi.
Kyseessä ei ole pelkkä heitto, sillä aloitteen teksti osoittaa, että tietoa on kaivettu esiin ja että aiheeseen on paneuduttu muutenkin huolella.
Kaupungin omistaman rautatieasemapuiston kunnostamisesta on kuulemma jo keskusteltu kaupungin viherpalveluyksikön kanssa. Paikalla on poikennut tutustumiskäynnillä myös alan “grand old man” puutarhaneuvos Arno Kasvi – kuten myös paikallinen dendrologinen eli puulajitieteellinen seura.
Viimeinen henkilöjuna otti matkustajia kyytiin Piikkiön asemalta 25. toukokuuta 1979. Sitten Piikkiön henkilöliikenne lopetettiin, ja puisto jäi vaille hoitoa.
“Hienosti hoidetut hiekkapolut, geometrisiin muotoihin leikatut pensaat”
Kaarinan kokoomusryhmä on löytänyt Piikkiön asemaan ja Rautatieasemapuistoon liittyen muun muassa seuraavia historiatietoja:
Piikkiöön perustettiin rautatieasema vuonna 1899. Sen yhteyteen rakennettiin noin 20 vuotta myöhemmin rautatieasemapuisto
Piikkiön asemapäällikkönä oli tuolloin Robert Kokkola. Puiston suunnitelmatyöt toteutettiin oletettavasti silloisen Suomen Valtion Rautateiden ylipuutarhurin Otto Wilhelm Nykoppin toimesta.
Puistoalue suunniteltiin silloisten muotovaatimusten ehdoilla. Niinpä Piikkiön puisto on klassinen esimerkki suomalaisesta 1900-luvun asemapuistosta.
Piikkiön rautatieasemapuisto on säilynyt perusmuodoltaan pitkälti alkuperäisen kaltaisena. Se on pitkänomainen radan vieressä kulkeva alue, missä on säilynyt runsaasti eri puu- ja koristepensaslajeja.
VR:n suunnitteluosaston vuonna 1959 laatimiin istutuspiirustuksiin on Piikkiön kohdalla merkitty yhdeksän eri puulajia.
1900-luvun alussa asemapuistosta löytyi myös tenniskenttä. Harvoissa puistosta säilyneissä valokuvissa näkyvät hienosti hoidetut hiekkapolut ja geometrisiin muotoihin kauniisti leikatut pensaat polkujen varsilla.
Mikäli piikkiöläisten kotialbumeista löytyy vanhoja valokuvia Piikkiön rautatieasemapuistosta, ottaa Kunnallislehti niitä mielellään yölainaan ja julkaisee lehdessä. Kuvia voi myös lähettää skannattuina osoitteeseen toimitus@kunnallislehti.fi