
KL URHEILU
Sauvolainen Reijo Mattila kilpaili viikonloppuna SM Länsirannikon Rallissa Turun seudun teillä yhdessä Riihimäkeläisen kartanlukijansa Mikko Lappalaisen kanssa. Kaksipäiväisessä kisassa autona oli VW Golf, jolla kisattiin luokassa 7 muun muassa BMW:llä ajavaa paimiolaista Samuli Nevää vastaan.
Perjantai-iltana kisattiin kaksi erikoiskoetta Maskun suunnalla sorasta poiketen asfalttierikoiskokeilla.
– Viime vuoden SM Länsirannikon rallista hankitun kokemuksen avulla pääsimme paremmin sinuiksi asfaltilla ajamiseen ja luotto oli heti lähdöstä. Ensimmäisellä erikoiskokeella olimme neljäs ja toisella kolmas, kokonaistuloksissa kolmantena kymmenen sekunnin päässä johtavasta Nevästä. Asfaltti ei etuvetoautolle ole ihan optimaalisin alusta, joten hyvällä fiiliksellä yötauolle, Mattila kertaa.
Lauantaina oli edessä kolme lenkkiä ja seitsemän soraerikoiskoetta.
– Ensimmäisen lenkin kahdesta erikoiskokeesta ensimmäisellä ei saatu kunnon rytmiä ajoon ja hävittiin Nevälle 15 sekuntia. Toiselle kuitenkin parannettiin huomattavasti ja ajo maistui, jääden Nevästä vain sekunnin. Kokonaistilanteessa olimme edelleen kolmantena ja tarkoitus nousta vähintään toiseksi ohi 10 sekunnin päässä olevan rovaniemeläisen Mikko Hastin BMW M3:n, Mattila kertoo.
– Keskimmäisen lenkin kolmesta erikoiskokeesta ensimmäisellä osuimme loppupäässä oikaisuesteeseen. Se hieman vaikeutti ajamista hitaasti tyhjevällä renkaalla ja vääristyneillä pyöränkulmilla, joten jääminen vain sekunnin päähän pohjista ajaneesta Nevästä ja nousu toiselle sijalle ohi Hastin lämmitti. Siirtymällä suoritetun renkaanvaihdon jälkeen oli edessä sama erikoiskoe, joka ei aamulla sujunut ja ei sujunut nytkään. Nousimme kuitenkin kisan johtoon Nevän keskeytettyä tekniseen vikaan. Pohjat ajanut joensuulainen Joni Korhonen nousi Honda Civic Type R:llä taaksemme 10 sekunnin erolla. Seuravaalla puolustimme johtoamme ajaen sekunnin pohjat, joten huoltoon hyvissä asemissa.
Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle Mattila ja Lappalainen lähtivät pitämään johtoasemaa.
– Toiseksi viimeisellä ajoimme jälleen sekunnin pohjat Korhosta vastaan, mutta virheisiin ei viimeisellä olisi varaa. Saukonojan erikoiskoe on kuitenkin sen verran tuttu useammalta vuodelta, että nyt ei jäisi ajosta kiinni. Siinä meillä oli 7 sekuntia kovempi aika Korhoseen verrattuna ja voitto heltisi lopulta 18 sekunnin erolla. Kolmanneksi ajoi Kyröläinen Iiro Litjo myös Type R:llä 54 sekunnin erolla. Helpolla voitto ei tullut rengasongelman ja pienten jarrumurheiden takia, mutta taistelu oli sitäkin kovempi loppuun asti. Koko tiimi toimii, joten tästä on hyvä jatkaa tuleviin koitoksiin, Mattila iloitsee.
Paimiolainen Petri Reunanen tuli kilpailussa viidenneksi.