Pääkirjoitus: Arjen ristiriitoja

0

Alkukesästä nousi kohu siitä, miten suuri urheilukauppa tärveli ja toimitti kaatopaikalle palautustuotteita sen sijasta, että niitä olisi voitu myydä edullisemmin tai vaikka lahjoittaa tarvitsijoille. Tyypillinen ”iso haloo”. Kilvan paheksuttiin.

Tässä joku päivä sitten silmiin osui uutinen, jonka mukaan säästää luontoa, että ihmiset hankkivat tavaraa netistä. Sitäkään en pureksimatta niellyt, että olisin suuri luonnonystävä kun tekisin ostokseni yhä laajemmin netistä.

Nämä ovat näitä nykyarjen ristiriitaisuuksia.

Ymmärrän tiettyyn rajaan saakka keskitettyjä kuljetuksia ja tehokkuutta, mutta ei nettikaupasta pidä unohtaa myöskään sen mustaa puolta. Miten tavara liikkuu mittavin kuljetuksin, edestakaisin ja järkyttävän iso osa tuotteista päätyy hukkaan ja tuhottavaksi.

Moni on kuullut tarinoita, miten Zalandosta tai Amazonista tilataan surutta kymmenen mekkoa sillä ajatuksella ” joku niistä on hyvä”, ja loput sitten lähetetään ”maksutta” takaisin. Eivät nekään mekot myyntiin päädy, vaan usein tuhottavaksi.

Varmasti kaikki olemme sen verran tavaraa ottaneet vastaan, että kun purkaa pahvilaatikosta styroksit ja pehmusmuovit, niin jätteen määrä hirvittää. Iso laatikko ”täynnä” fyllinkiä. Toisinaan bensankatku ja lommot kertovat millainen matka tuotteella on ollut. Olisiko sittenkin lähempää löytynyt jotain vastaavaa?

Tottakai on helppo osoitella yritystä, joka tärvelee käyttökelpoisia tuotteita kaatopaikalle. Mutta ei se ole ollenkaan tavatonta, vaan ainakin osin perusteltua, joko menekin, hinnoittelun tai laatua kyseenalaistavan virheen vuoksi. Ja näillä kaikilla on heijastusvaikutuksensa.

Meillä on kuluttajansuojalakiin perustuva laaja oikeus perua kauppa ja palauttaa tuote. Myyjäyritys saa yleensä tuotevirheen perusteella palautetusta tuotteesta valmistajalta hyvityksen. Miten siis voisi olla oikein myydä jo kertaalleen täydestä arvostaan hyvitetty tuote? Varmasti tässä on kehittämisen paikka ja ehkä joku jo onkin kehittänyt vastuullisen tavan toimia tällaisissakin tapauksissa, mutta yleistä se ei vielä ole.

Kuluttajansuojalain mukainen tapa toimia on kehitetty hyvässä tarkoituksessa. Kaupan voi meillä perua ihan vain jos mieli muuttuu. Millainenkohan meteli siitä nousisi, jos näin ei voisikaan toimia?

Hankin minäkin jotain tavaraa kotiinkuljetettuna. Joskus olen joutunut palaamaan myymälään palauttamaan jotain tuotetta. Kynnys väärän kokoisen mekon palauttamiseen on kuitenkin kohtalaisen korkealla, jos olisin sitä jo ennen ostoa sovittanut. En hae putiikista kerralla kolmea mekkoa kokeiltavaksi.

Kuljetusten ja nettiostosten kierteessä olisi paljonkin suitsittavaa.

Taina Tukia
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments