Tässä Kunnallislehdessä kerrotaan ylihuomenna sunnuntaina järjestettävästä Avoimet puutarhat -teemapäivästä. Kannattaa käydä katsomassa ja hämmästelemässä, mitä kaikkea tämänkin seudun puutarhaharrastajat ovat osanneet pihoilleen loihtia. Tosin loihtiminen on väärä sana, sillä mitään poppakonsteja ei ole, vaan kyse on monivuotisesta armottomasta ja pitkäjänteisestä työstä.
Kunnallislehden levikkialueella Avoimet puutarhat -teemapäivään osallistuu neljä puutarhaa omistajineen. Vaikutelmia ja vinkkejä on siis luvassa joka lähtöön, mikäli on tilaisuudessa ajella sunnuntaina paikan päälle katselemaan. Odotettavissa on ennakkotietojen mukaan aurinkoista säätä.
Foreca ennakoi sunnuntain sademääräksi Turun seudulla nolla millimetriä. Jos sataa, niin rahat takaisin.
Itsekin tunnustan olevani aikamoinen viherpeukalo. Tosin oma viherpeukaloni sijaitsee keskellä kämmentä. Koska tiedostan kyseisen asianlaidan, tyydyin viime lauantaina katselemaan sälekaihtimien välistä, kun minua kymmenen kertaa taitavammat henkilöt laittoivat rivitaloasuntoni takapihaa kuntoon.
Yhden asian osasin kuitenkin tehdä melko hyvin. Onnistuin hakemaan myymälän kesäpihalta 12 säkkiä puutarhamultaa ja kaksi pussillista apilansiemeniä. Jos kohta ensi alkuun lastasinkin auton perään väärän kokoisia – ja harmillisen painavia – säkkejä. Mutta oppia ikä kaikki.
Seuraava isompi haaste on uuden nurmikon kasteleminen. Eteenpäin reippain mielin.
Komissio hämmentää
Ennen vanhaan puhuttiin niin sanotuista ”mätäkuun jutuista”. Niillä tarkoitettiin puoliksi hatusta tempaistuja uutisia, joita jotkut lehdet tehtailivat loppukesän juttupulassaan.
Se, että EU-komissio ehdottaa Suomen rautateiden raideleveyden kaventamista, ei valitettavasti ole mätäkuun juttu.
Mutta ei siinä myöskään ole mitään järkeä, ellei sitten suomalaisia pika- ja tavarajunia ole tarkoitus ajaa laivoihin.
Lieneekö komission taholta – Suomea koskien – kyse lähinnä siitä, että Venäjän suuntaan halutaan antaa näpäytys
Esittäähän komissio myös, että Suomen ratojen ydinverkon tulisi idässä päättyä Kouvolaan ja että maanteiden ydinverkko päättyisi nykyisen Vaalimaan sijasta Haminaan.