Pääkirjoitus: Pitovoima luo vetovoimaa

0

Osallistuin viime viikolla paikallislehtien päätoimittajien koulutusmatkalle, joka suuntautui Saksan Baijeriin Berchtesgardeniin. Tapasimme matkallamme mm. MTV:n Eurooppa-kirjeenvaihtaja Heikki Piuholan, joka on todistanut Alppien jäätiköiden sulamista kymmenen vuoden ajan. Jäätiköt sulavat sielläkin nopeammin kuin vielä muutama vuosi sitten ajateltiin. Nyt arvioidaan, että jäätiköt Alpeilta katoavat parissakymmenessä vuodessa, ellei nopeamminkin.

Ilmastonmuutokseet liittyvät ilmiöt, sota Euroopassa, pienen kaupungin elinvoima ja esimerkiksi päästöjen keventäminen samaan aikaan kun meitä uhkaa energiapula… Näitä asioita nousi esiin keskusteluissa, joita käytiin sekä kollegojen että isäntien kanssa.

Lehtivierailulla totesimme yhdessä miten suuri haaste on oikean tiedon välittäminen ja lukijoista, kuulijoista ja katsojista kiinni pitäminen. Jakelun haasteet, digimaailman mukanaan tuomat muutokset – itse asiassa saimme havaita, että kamppailemme hyvinkin samojen asioiden parissa niin siellä kuin täälläkin. Kehitys edellyttää koko ajan uutta ja huomiosta kilpailemisen rinnalla tekemistä haastaa se, että huomiota hakevat myös sellaiset tahot, jotka tahallisesti välittävät väärää tietoa. Mediaa helposti syytellään näkemysten tyrkyttämisestä, mutta kyllä isompi ongelma jo meilläkin on, että tiedon tarjoajien taustalla on ilkeitä intressejä.

Noin 8000 asukkaan viehättävän ja pienen Berchtesgadenin kaupungin yleisilme oli häikäisevän siisti ja vireä. Kaupunki sijaitsee Saksan ainoan Alpeilla olevan kansallispuiston tuntumassa ja matkailijoita alueelle tuo viereisen Kehlsteinvuoren Kotkanpesä, mutta myös paikalliset ovat vahvasti omansa puolella.

Kyläkeskustassa oli runsaasti palveluja: pieniä putiikkeja, kahviloita ja ravintoloita niin, että meitä hämmästytti miten kaikki palvelut niin pienessä paikassa pärjäävät. Pormestari Franz Rasp kertoi, ettei se olekaan ollut mitenkään itsestään selvää.

Kymmenkunta vuotta sitten siellä tehtiin päätös, että palveluja ei mietitä niinkään matkailun kannalta vaan niiden kehittämisessä päämääräksi asetettiin, että ne ovat tarpeeksi hyviä paikallisille. Tulokset ovat olleet hyviä.

Ja kun kaupat, ravintolat ja kahvilat ovat hyviä paikallisten mielestä, käyvät niissä matkailijatkin. Keskusta on elinvoimainen ympäri vuoden, vaikka matkailijoita ei tietenkään koko ajan riitä.

Eli jos palvelut ovat niin hyviä, että pitovoimaa on paikallisesti, niin kyllä se lisää vetovoimaakin.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments