Hyvät materiaalit, parempi kestävyys ja mukavuus – Paimion Optiikka on palvellut silmälasitrendien aallonharjalla ja 30 vuotta

0
– Kehyksissä on isot erot sekä laadussa että hinnoissa, Tom Breitholtz sanoo. – Ja valinnanvara tuntuu vain kasvavan vuosi vuodelta.

PAIMIO

Tämänhetkistä silmälasi-trendiä ei ole helppo määritellä.

– Tarjolla on todella laaja skaala. Trendi taitaa olla nyt se, että jokaiselle jotakin, pohtii Paimion Optiikan Tom Breitholtz.

– Saatavilla on jopa ”pyöreitä” laseja, joissa on kulmat. Vuosien varrella on tullut myös lisää värejä. Aikaisemmin valikoima kattoi lähinnä vain ruskeat, mustat, viininpunaiset ja lilat kehykset.

Tasavuosia

Hiljattain tuli 30 vuotta täyteen siitä, kun Paimion Optiikka aloitti toimintansa. Vuosikymmeniin mahtuu monenlaista silmälasi- ja kehys-trendiä.

– Se on ainakin sanottava, että materiaalit ovat muuttuneet koko ajan parempaan suuntaan. Kestävyyttä on tullut lisää, Breitholtz sanoo.

– Tosin en ole vielä löytänyt laseja, joita ei saisi rikki.

Torikeskuksessa toimiva Paimion Optiikka on neljän omistajan pienyritys. Tiskin takana toimintaa pyörittää Breitholtz.

– Tämä on ollut työpaikkani kymmenen ja puoli vuotta.

Breitholtzilla – kuten yleensä myös hänen tuuraajallaan – on optikon koulutus.

Optikolle pääsee nopeasti, jopa samana päivänä. Tarjonta kattaa lisäksi silmälääkäripalvelut yhtenä päivänä viikossa.

Laatu kunniassa

Breitholtz myös korjaa ja huoltaa.

– Melkein joka päivä on jonkin näköistä huoltoa. Tyypillisimmillään metallikehysten tyynyjen vaihtoa tai ruuvin laittamista kadonneen tilalle.

– Lähes kaikkia metallikehyksiä, kuten myös muovia, pystyy myös juottamaan. Mutta ei titaania. Halpa kehys ei kuitenkaan välttämättä juotu.

Kehyksissä on isot erot myös hinnoissa. Haitari on 29-400 euroa.

Moni haluaa laadukkaat lasit, jotka tuntuvat mukavilta pitää. Varalaseiksi saatetaan hankkia halvemmat versiot.

– Laadukkaat silmälasit pystytään usein korjaamaan aika helposti ja myös taivuttamaan alkuperäiseen muotoonsa.

Ketjuvapaa

Passikuviakin otetaan.

– Vähän niin kuin non-stoppina, Breitholtz sanoo.

Ketjuuntuminen on yleistä silmälasi-bisneksessä. Paimion Optiikka ei ole mukana siinä leikissä.

– Olemme yksityinen optikkoliike, ja hyvä niin. Voimme itse päättää kaikesta, valita tuotteet vapaasti ja niin edelleen.

Valikoimassa on pääosin kotimaisia linssejä.

– Liedossa valmistettuja. Piiloset tekee niitä Tuulissuolla. Se on nykyisin ainoa firma Suomessa, joka valmistaa silmälasien linssejä, kertoo Breitholtz, lietolainen itsekin.

Välillä villiäkin

Kehysmuoti rullaa nykyisin vauhdikkaasti. Uudet mallit syksyllä ja keväällä.

Saako sanoa sangat vai pitääkö puhua kehyksistä?

– Ammattikielellä kehykset, mutta sangoistakin saa puhua, ei ole väärin. Tosin sanka tarkoittaa kehyksen aisaa.

Kehysmuoti on välillä aika villiä.

– Esimerkiksi vuoden 2005 paikkeilla, oli järjettömän leveitä aisoja. Ja samalla matalat linssit. Jos oli monitehot, niin katselinja oli väkisinkin aika hukassa. Nykyisin aisat ovat melko ohuita.

Häikäisyä

Varsinaista sesonkia alalla ei ole. Syyspimeiden tultua on kuitenkin kysynnän kasvua.

– Valon määrän vähentyessä moni havahtuu lasien uusimisen tarpeeseen. Mitä enemmän valoa, sitä paremmin näkee. Ja toisinpäin.

Aurinkolasisesonki koittaa kevättalvella, kun aurinko taas paistaa.

– Suomessa aurinkolasien tarve on suurempi kuin etelämpänä. Meillä aurinko paistaa aina melko alhaalta. Häikäisyä on paljon.

Yksiteholasit saa Paimion Optiikasta samana tai seuraavana päivänä.

– Monitehot tulevat noin viikossa, joskus nopeamminkin.

Tuttavallista

Paimiolaiset asiakkaina?

– Kyllä he aika tuttavallisia ovat. Pienellä paikkakunnalla asiakkaista tulee oikeastikin tuttuja.

– Mukavia ja uskollisia asiakkaita. Saa hyvän mielen, kun asiakas tulee yhä uudestaan ja kertoo haluavansa suosia paikallista.

Alan näkymät?

– Ala kehittyy varmasti jatkossakin. Materiaalit, tuotantotekniikat ja niin edelleen. Ei se tähän pääty.