
Useimmiten hyvä valokuva vaatii tuntien etukäteissuunnittelua, kenties pari “turhalta” tuntuvaa tutkimusmatkaa ja vielä loppuviimein monen itsestä riippumattoman tekijän osumista kohdalleen. Tällainen tarina piilee taustalla myös paimiolaisen harrastevalokuvaaja Jarmo Fredrikssonin elo–syyskuun taitteessa ottamissa ilmakuvissa, joissa laivayhtiö Viking Linen uusin loistoristeilijä Glory lipuu Ruissalon edustalla alkavan illan valoissa kuin satumaisemissa.
– Se on aika yleinen kaava onnistuneelle luontokuvalle, että ennen varsinaista kuvan ottamista paikalla on käyty etukäteen suunnittelemassa sommitelmaa, sopivaa hetkeä ja valoa. Kenties senkin jälkeen on tullut vielä pari “hukkareissua”, kun sää tai joku muu kuvaajasta riippumaton tekijä on tehnyt yllättävät tepposet, Fredriksson tuumaa.
Glory-kuvia edelsi sekä tutkimusmatka, että myös epäonninen reissu. Jälkimmäisessä Gloryn aikataulu petti, ja sen myötä paras mahdollinen valo ehti jo lipua taivaanrannan taa.
– Kun haluaa hyödyntää parhaimman luonnonvalon, eli noin 20 minuuttia ennen ja jälkeen auringonlaskun, ei mahdollisuuksia ole rajattomasti. Koska Glory lähtee aina samaan aikaan illalla Turusta, on se sopivaan aikaan Pukinsalmessa sellaisen noin 2–3 viikon jakson sekä alkusyksyllä että keväällä. Ja syksy on väreineen paljon kuvauksellisempi ajankohta kuin kevät tässä tapauksessa, Fredriksson kertaa.
Kolmen kuvan kaupat
Lopulta valo, Glory ja kuvaaja kohtasivat kaikki oikeaan aikaan, ja syntyi silmää hivelevä kuvien sarja, joka herätti paria viikkoa myöhemmin myös laivayhtiön kiinnostuksen. Viking Linen markkinointikoneisto oli bongannut Fredrikssonin ottamat kuvat Facebookin Itämeren laivojen nykyaikaa -ryhmästä ja laivayhtiö halusi ostaa kuvien käyttöoikeuden.
Pian kaupat oli sovittuna kolmesta kuvasta.
– Ei siinä mistään valtavista summista puhuttu, kuten ei digikuva-aikana yleensäkään. Kuvatarjontaa on niin paljon, että on vaikea ottaa jotain niin poikkeuksellista kuvaa, josta maksettaisiin valtava summa. Oli kuitenkin mukava saada jonkinlainen rahallinen korvaus ja osoitus siitä, että kuvat olivat osoittautuneet kiinnostaviksi, Fredriksson sanoo.
Yhdessä kuvista Glory lipuu Ruissalon edustalla höyrylaiva Ukkopekka vierellään. Kun ottaa huomioon, ettei Ukkopekkakaan ole varsinaisesti mikään pieni paatti (35 metriä pitkä, runsaat 7 metriä leveä), ymmärtää uuden Gloryn mittasuhteet paremmin. Ukkopekka näyttää kuvassa Gloryn vierellä lähinnä kaarnaveneeltä.
Yksi 65-vuotiaan Fredrikssonin lisähaasteista luonnon kuvaamisessa onkin saada kuvaan mukaan ihminen tai ihmisen aikaansaannokset.
– Infra ja ihminen tulivat mukaan kuviin siinä vuosituhannen taitteessa, vaikka olen valokuvannut jo 1980-luvun lopulta lähtien. Siten kuva saa mittasuhteet ja totta kai jokin ihmisen rakentama tai ihminen itse on aina kiinnostava elementti kuvassa, Fredriksson pohtii.
Sähköpyörä palautti inspiraation
Sairaseläkkeellä pian 15 vuotta ollut Fredriksson on kuvannut viimeisen vuoden aikana taas hieman aktiivisemmin kuin muutamana sitä edeltävänä. Yksi lisäkimmoke kuvaamiseen on ollut sähköpyörä, jonka hän hankki noin vuosi sitten.
– Kilometrejä on kertynyt pyörän selässä jo runsaat 5 000. Pyörällä ajaessa maisemiin ja luontoon kiinnittää eri tavalla huomiota kuin autolla liikkuessa. Ja toki toinen lisäkimmoke kuvaamiseen on ollut dronella kuvaamisen opettelu. Samanlaista kuvaamista se on, mutta toki turvallisuusvaatimukset ovat aivan erilaisia kuin maan kamaralla kuvatessa.
Hän viittaa muun muassa yhä yleistyviin lentoaluekieltoihin ja tiukentuvaan lainsäädäntöön, jotta ilmakuvauksen “villi länsi” saataisiin tarkempaan kontrolliin.
– Se on vain hyvä, että laitteet pitää rekisteröidä ja dronella lentävien pitää suorittaa Traficomin kokeet. On siinä aina riski olemassa, jos dronella lentää esimerkiksi ihmisjoukon päällä. Kyse on kuitenkin teknisistä laitteista, joihin voi iskeä vika koska vain, hän muistuttaa.
Seuraavana haasteena Fredrikssonilla on opetella videokuvaus.
– Viking Linelta tiedusteltiin, että olisinko mahdollisesti ottanut myös videota Glorysta. Se on seuraava kuvaamisen muoto, mitä ajattelin opetella, hän hymyilee.
Lienee siis todennäköistä, että Ruissalon rannoilla tehdään tulevinakin kesinä kuvaussuunnitelmia ja -retkiä useampana iltana.