Täyssähköautolla Lappiin – helppoa vai hasardia?

0

PAIMIO-SAUVO-KAARINA

Täyssähköautot ja talviliikenne. Tuleeko ongelmia? Uskaltaako sähköautolla lähteä talvipakkasilla esimerkiksi Paimiosta Leville tai Äkäslompoloon?

Ja jos lähtee, niin mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon?

– Isoja ongelmia ei todennäköisesti tule. Eikä välttämättä pieniäkään, vastaa Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen .

– Lähtökohtaisesti täyssähköauto kestää ankaraakin talvea hyvin. Ei ole öljyjä eikä juuri muitakaan nesteitä, jotka jähmettyisivät tai menettäisivät tehonsa. Matkustamolämpötilakaan ei yleensä muodostu ongelmaksi.

Jottei liian auvoista kuvaa syntyisi, muistuttaa Tolvanen kuitenkin muutamista melko keskeisistä seikoista.

– Täyssähköauton range eli se kilometrimäärä, jonka täydellä akulla pääsee, vaihtelee huomattavasti vuodenajoista ja ulkolämpötiloista riippuen.

– On hyvä varautua myös siihen, että latauspaikoilla saattaa olla ruuhkaa, varsinkin sesonkiaikoina. Huonolla tuurilla voi joutua jonottamaan pitkäänkin.

Kuinka siihen sitten varaudutaan? Siten, että varataan matkantekoon enemmän aikaa kuin jos oltaisiin liikkeellä perinteisellä polttomoottoriautolla.

Tulipalopakkasilla range kutistuu


Testien ja käyttäjäkokemusten myötä on havaittu, että esimerkiksi Lapin ankarilla pakkasilla range voi olla jopa 40 prosenttia lyhyempi kuin hyvillä kesäkeleillä. Toki automerkistä riippuen.

Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastin osiossa ”Sähköautoilu talviolosuhteissa” Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala kertoo seuraavasti:

– Oman täyssähkö-Volkswagenini kohdalla olen huomannut, että talvikeleillä ajomatka eli todellinen range vähenee noin 30 prosenttia. Kesällä VW:n range on 450–500 kilometriä, mutta talvella maksimissaan 330 kilometriä.

Rajalan tiedon mukaan rangen vähenemät ovat talvella 20-40 prosenttia kesäkeleihin verrattuna. Riippuen pakkasasteista ja automerkistä.

– Minulla on aina pientä jännitystä puserossa, jos talvella on alkamassa pitempi matka täyssähköautolla. Mutta ehkä se on vain kokemattomuutta. Olen silti tyytyväinen sähköautohankintaani, toteaa Rajala toimittaja Elina Koivumäen juontamassa podcast-jaksossa.

Internetin keskustelusivustoilla harmitellaankin talvisaikaan usein sitä, että täyssähköautojen markkinoissa kerrotaan vain ihanneolosuhteiden rangesta. Kylmässä Suomessa olosuhteet ovat tyystin toisenlaiset kuin esimerkiksi Välimeren maissa.

Sähköautoilla ei hinauspiikkiä


Ei pidä kuitenkaan luulla, että tiepalvelu- ja hinausautot olisivat talvella Lapissa yötä päivää ajossa täyssähköautojen akkujen tyhjenemisen takia. Ei sinne päinkään.

– Käsitykseni mukaan – jonka taustalla on Autoliiton Tiepalvelun tilastotietoa – sähköautojen tyhjiksi ajetut akut eivät ole sen yleisempi ongelma kuin tyhjiin ajetut bensa- tai diesel-tankit, Jukka Tolvanen sanoo.

– Toki on kuitenkin niin, että täyssähköautojen osuus autokannasta on yhä erittäin pieni verrattuna polttomoottoriautoihin.

Täyssähköauton rangen pituuteen voi talvellakin vaikuttaa esimerkiksi ajotavalla, ajonopeudella, lämmityksellä, esilämmityksellä ja ajon aikaisella akun lämmityksellä. Merkitystä on myös sillä, kuinka painavalla kuormalla ajetaan.

Tolvanen muistuttaa, että talvella jokaisen autokunnan on varauduttava – erityisesti pitkien välimatkojen Lapissa – siihen, että matkanteko saattaa syystä tai toisesta keskeytyä. Riippumatta siitä, millä energialla ajetaan.

– Etenkin Lapissa avunsaanti saattaa kestää joskus hyvinkin kauan. On suorastaan elintärkeää, että jokaiselle matkustajalle on varattu riittävästi lämmintä vaatetusta ja sään mukaiset jalkineet.

Täyssähköautoilla

on nyt kysyntää


Edellä mainitussa podcast-jaksossa talviajokokemuksistaan kertoi myös Polestarin PR- ja viestintäpäällikkö Johanna Laune . Hän tekee täyssähköllä myös ”Pohjoisen reissut”, joita on noin neljä kertaa vuodessa.

– Range-vähenemä on talvella totta. En kuitenkaan miellä sitä ongelmaksi, koska lataus-infraa ja -pisteitä tulee kaiken aikaa lisää, Laune toteaa Luulot pois autoilusta -haastattelussa.

Mutta niin tulee sähköautojakin. Kasvuvauhti on sillä saralla todella kova.

Vuonna 2020 ensirekisteröidyistä henkilöautoista yli 60 prosenttia oli perinteisiä bensiini- ja dieselautoja. Mutta kun katsotaan kuluvan vuoden saldoa tammikuun alusta syyskuun loppuun, on ensirekisteröityjen bensiini- ja diesel-autojen osuus pudonnut noin puoleen vuoden 2020 tasosta.

Täyssähköautojen ensirekisteröintien kohdalla muutos on samalla aikajänteellä vieläkin radikaalimpi. Vuonna 2020 ensirekisteröidyistä henkilöautoista vain 4,4 prosenttia oli täyssähköautoja. Kuluvan vuoden tammi-syyskuussa täyssähköautojen ensirekisteröinti-osuus oli jo niinkin korkea kuin 15,7 prosenttia.

Lyhyessä ajassa lähes nelinkertainen kasvu.

Latausverkostot laajenevat


Sähköautojen latausta tarjoavat latausoperaattorit laajentavat koko ajan verkostoaan. Myös pohjoisessa Suomessa.

Esimerkiksi K-Auton ylläpitämä K-Lataus -verkosto laajenee Lapissa kolmen uuden latausaseman voimin. K-ryhmä tiedotti siitä äskettäin.

– Kehitämme kauppamme palveluja asiakkaidemme toiveiden pohjalta, ja sähköauton latausmahdollisuus on ollut näissä toiveissa pitkään, kertoo Sodankylässä sijaitsevan K-Supermarket Pohjantähden kauppias Mikko Laine .

– Vakioasiakkaidemme ohella latausmahdollisuus hyödyttää matkailijoita, joista monet ovat toivoneet lisää nopean latauksen mahdollisuuksia tänne nelostien varrelle.

Yleensä lataaminen onnistuu helposti, mutta kaikilla latauspisteillä voi olla toisinaan häiriöitä, myös ruuhka-aikana.

Autoliiton Jukka Tolvasen mukaan lataukseen liittyvä jonkinasteinen talviongelma on se, että latausluukku tai -pistoke saattaa jäätyä.

– Tiepalvelullamme on konstit niiden sulattamiseen. Jos sulattelee omin päin, täytyy olla varovainen. Auton muoviosat ja maalit eivät saa kuumentua liikaa, Tolvanen varoittaa.