Snowdog toi palan Pohjois-Amerikkaa Paimion metsiin – ”Jonkin verran on ihmettelyä aiheuttanut”

0
Teemu Hörkön mukaan reittien ajaminen käy hyvästä treenistä. Pari tuntia snowdogin puikoissa illassa riittää, ja sen jälkeen työtä jatkaakin jo seuraava talkoolainen.

Paimio

Oletko liikkunut viime viikkoina Paimion Hiekkahelmen ympäristössä ja ihmetellyt ihmishahmoa, joka tuntuu liukuvan lumihangen päällä kuin laineilla surfaten?

Jos olet, kyse ei todennäköisimmin ole mielikuvituksesi luomasta näystä, vaan ihan ihka oikeasta tapahtumasta. Illuusion takana on Paimion kaupungin viime talveksi Hiekkahelmen maastopyöräreittien kunnossapitoon hankkima snowdog, eli suomalaisittain moottorireki.

Reki on maastokuvioitu ja häviää liikkuessaan tehokkaasti kangasmetsämaastoon ja syvään ajouraan, jolloin ainoastaan rekeä ohjaava ja kelkan päällä seisova henkilö jää sivuperspektiivissä näkyviin. Hiukan kauempaa katsottuna tosiaan näyttää siltä, että ihminen leijailisi lumihankea pitkin metsäsaarekkeelta seuraavalle.

– Jonkin verran on ihmettelyä aiheuttanut, mutta lähes pelkästään positiivista. On kiitelty, että reitit ovat hyvässä kunnossa ja niistä pidetään huolta, sanoo paimiolainen Teemu Hörkkö, joka on yksi niistä noin kymmenestä vapaaehtoisesta, jotka snowdogia Hiekkahelmen maastoissa liikuttelevat.

Ihmettelyä on toisinaan aiheuttanut se, saako pohjavesialueella, joka on vieläpä yksityisen maanomistajan omistamaa, liikkua moottorikäyttöisellä ajoneuvolla. Lupaa kysymättä ei missään nimessä, mutta Paimion kaupungin omistamalla snowdogilla on käyttäjänsä kera luonnollisesti lupa pitää kaikille yhteisistä MTB-reiteistä huolta.

– Muistuttaisin samalla, että esimerkiksi millään enduromoottoripyörillä tai -mopoilla reiteillä ei saa liikkua. Renkaanjäljet ja painaumat tekevät ajourasta käyttökelvottoman, muistuttaa kaupungin puistopuutarhuri Jukka Oksa.

Idea kyti yhden talven

Idea snowdogin hankkimisesta syttyi kolmisen vuotta sitten. Ajatus kyti yhden talven yli, ja viimein syksyllä 2021 aika oli kypsä hankinnan tekemiseksi. Kaupunki kustansi hieman alle 5 000 euroa maksaneen koneen, jolle onkin viime ja tämän talven aikana kertynyt käyttötunteja pitkästi toista sataa.

– Nytkin eletään vähän jo kolmatta talvea tämän meneillään olevan talven sisällä. Vuoroin lunta sataa ja vuoroin se sulaa taas vesisateiden myötä pois. Onhan se turhauttavaa, mutta reitit koitetaan silti aina saada nopeasti ajettua, kun siihen on vain mahdollisuus, Oksa kertoo.

Ennen 2020-lukua snowdogit olivat tulleet tutuksi lähinnä Pohjois-Amerikasta, jossa niiden avulla on tehty talviulkoilureittejä jo pitkään. Viime vuosina moottorireet ovat yleistyneet myös Suomessa, joskaan ihan lähikunnista vastaavaa ei löydy.

– Tiedossa ei ainakaan ole, että Varsinais-Suomessa mikään muu kunta tai kaupunki omistaisi vastaavaa, Oksa sanoo.

Teemu Hörkön mukaan reittejä tehdään useimmiten vuoroissa, sillä keskimäärin laitteella liikutaan noin viiden kilometrin tuntivauhtia. Ja yleensä ensimmäinen kuski alkaa olla työnsä tehnyt parin tunnin savotan jälkeen.

– Varsinkin ylävartalolle tämä on aika raskasta, kun konetta pitää käsin vääntäen ohjailla tiukoissa kurveissa ja mäkisemmillä osuuksilla. Yleensä kaksi henkilöä saa ajettua reitit illassa läpi, kun molemmat tekevät noin pari tuntia töitä vuorollaan, Hörkkö kertaa.

Lunta ja pakkasta toiveissa

Noin 150 kiloa painava snowdog siis muovaa Hiekkahelmen maastoihin kolme erilaista, uraleveydeltään noin 60-senttistä kulkuväylää. Ne soveltuvat niin maastopyöräilijöiden kuin myös kävelijöiden käyttöön.

– Kaikenlaiseen ulkoiluun, voisi kiteyttää. Toki suurin käyttäjäryhmä taitavat olla maastopyöräilijät, vaikka liikkuu täällä koiranulkoiluttajiakin. Sen takia reittiä ylläpidetään, että kaikilla olisi mahdollisuus luonnossa liikkumiseen, Oksa sanoo.

Talvipäivinä Hiekkahelmen parkkipaikka onkin ollut lähes täynnä autoista. Paimion MTB-reittien suosio on siis kasvussa, ja vaatii talvikunnossapidoltakin yhä enemmän, kun liikkujia saapuu paikalle Paimion lisäksi myös lähikunnista.

Seuraavaksi talkooväki toivoo enää lisää lunta ja pakkasia.

– Toistaiseksi on ollut säiden puolesta aika hankala talvi, mutta toivotaan, että lumisateita tulisi vielä ja sen jälkeen pakkaset jatkuisivat vähän pidempään kuin nyt ovat jatkuneet. Sitten reitin pohja saataisiin tampattua hyväksi, ja se kestäisi paremmin myös yksittäisiä plussapäiviä, Hörkkö tuumii.