Valtion viesti yksityisteiden omistajille: Nyt kannattaa investoida, sillä tukirahaa riittää

0
Peimarin seudulla tukieuroja yksityisteiden parantamishankkeisiin on haettu viime vuosina melko säästeliäästi. Nyt sekä ELY-keskus että Paimion kaupunki kannustavat seudulla toimivie tietoimikuntia pohtimaan toden teolla, olisiko tukihakemukselle ja sitä seuraavalle parannushankkeelle sopiva paikka tulevina vuosina.

Paimio–Sauvo–Kaarina

Nyt jos koskaan kannattaa kunnostaa yksityisteitä myös Peimarissa. Näin viestitti valtiolle suunnattuja tukirahahakemuksia käsittelevä ja valvova Varsinais-Suomen ELY-keskuksen projektipäällikkö Petri Sartela Paimiosalissa viime viikon torstai-iltana. Tuolloin paikalla oli lähes sata yksityisteiden varsilla asuvaa paimiolaista, jotka seurasivat tarkkaavaisina Sartelan esittelemää tukipolitiikkaa.

– Nyt voi sanoa, että tukirahaa on paljon, ja sitä todellakin kannattaa hakea, Sartela päätti puheenvuoronsa salissa.

Kyse ei tosiaan ole mistään pienistä summista, sillä ELY-keskuksella on tällä hetkellä kaikkiaan noin 4,7 miljoonan euron edestä sitomattomia yksityisteiden tukieuroja.

Teiden kunnostamiseen kannustetaan myös hallituksen suunnalta, sillä joulukuussa valtioneuvosto päätti muuttaa väliaikaisesti yksityistieasetusta vuosille 2023–2025. Muutos tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tavanomaisiin tien parantamiskohteisiin voi valtiolta saada tukea jopa 70 prosentin edestä koko korjaushankkeen kustannuksista, kun aiemmin tuki saattoi kattaa maksimissaan puolet koko hankkeen kustannuksista.

Yksi tällainen esimerkki löytyy Paimiosta Hahkapyölintieltä, jota tietoimikunta kunnosti noin viime vuonna.

– Hakemusprosessi starttasi jo keväällä 2021, mutta varsinaiset työt tien parantamiseksi alkoivat kesällä 2022. Työhön liittyi sekä vanhojen ojien perkausta että myös uusien ojarumpujen asennuksia sekä tien korottamista ja leventämistä. Kaikkiaan työt sujuivat hyvin ja yhteydenpidosta ELY-keskuksen suuntaan jäi hyvä maku, kertasi projektia Markku Heimo.

Seudulla ei tukea ole juuri haettu

Hakemisen varaa tosiaan olisi, sillä Paimio–Sauvo–Kaarina-akselilta avustusta on saanut vuosina 2018–2022 vain neljä kohdetta. Yhteenlaskettu avustussumma seudulla on näinä vuosina noin 94 000 euroa.

Hallitus aikoo tukea jatkossakin yksityisteiden parantamista yhä suuremmilla euromäärillä, sillä valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on asiaan viittaava selvä kirjaus vuoteen 2032 asti: Valtio nostaa yksityisteiden tienpitoon vuosittain myönnettävien valtionavustusten määrärahatason 25 miljoonaan euroon vuodessa vuosille 2023–2032.

– Tämän perusteella pelkoa avustustason romahtamisesta ei ole, Sartela uskoo.

Paimiosalissa heräsi myös muutama kysymys liittyen siihen, voiko parantamistukea hakea myös silloin, jos yksityistie päällystettäisiin asvaltilla tai vaihtoehtoisesti vanha huonokuntoinen asvaltti korvattaisiin uudella pinnoitteella. Sellaisiin parannushankkeisiin valtio ei kuitenkaan tukirahaa myönnä.

– Ne eivät koske päällysteitä, joten sellaisissa tapauksissa tukea voisi hakea ainoastaan päällysteen alla olevien kerrosten parantamiseen, Sartela kuittasi.

Ylläpitoeurot kaupungilta

Yksityistiet vaativat kunnossa pysyäkseen jokavuotista kunnossapitoa, ja sitä tarkoitusta varten tukea on voinut, ja voi jatkossakin hakea kaupungeilta ja kunnilta. Paimiossa tieden kunnossapitoon jaetaan 120 000 euroa tukea kuluvana vuonna, ja tuen jakamisesta vastaavan viheraluemestari Kaisa Salosen mukaan hakijoita on niin paljon, ettei kovin suuria tukieuroja voida yksittäiselle tieosuudelle ja -toimikunnalle myöntää.

Siksi myös kaupungilta kannustetaan miettimään, voisiko tien ylläpidon sijaan suunnitella tien parantamista ja hakea isompaa tukipottia sen myötä valtion suunnalta.

– Hakijoita on kaikkiaan ollut viime vuosina seitsemisenkymmentä, joten on ymmärrettävää, että kovin suurta tukipottia ei voida yksittäiselle tietoimikunnalle osoittaa. Silti kannattaa hakea, ja jos hakee esimerkiksi muutamien satasien tukia, yleensä sellainen voidaan melko varmasti myös luvata, Salonen sanoi.

Myös Paimion kaupungin tekninen johtaja Juha Saarinen muistutti, että koska kaupunki ei teiden parantamishankkeita kovin monella tuhannella eurolla pysty tukemaan, ohjataan tuen hakijoita ennemmin valtion rahan piiriin.

Paimion kaupungin yksityistieavustusten hakuaika alkoi 13. tammikuuta ja päättyy 27. helmikuuta kello 17.

Valtion tukieuroihin selvä korotus

  • Valtioneuvosto antoi 8.12.2022 asetuksen yksityistieasetuksen väliaikaisesta muuttamisesta vuosille 2023–2025. Siinä yksityisteiden valtionavustuksen enimmäismäärät nostettiin seuraavasti:
  • Tavanomaiset tien parantamiskohteet 50 % → 70 %
  • Merkittävimmät siltakohteet 75 % → 85 %
  • Luonnonolosuhteiden aiheuttamat yllättävät korjauskohteet 75 % → 85 %
  • Lauttapaikka ja vuosittain purettava silta 80 % → 85 %, vähintään 80 %
  • Talvitie 65 % → 70 %

Juttua muokattu 17.1. klo 11.45: Poistettu kohta, jossa kerrottiin, että Hahkapyölintietä uusittiin vuonna 2022 kolmen kilometrin matkalta. Tien pituus on vain 790 metriä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän