
MOOTTORIURHEILU Alavuden Tuuri Rallissa matkanteko päättyi heti ensimmäisellä erikoiskokeella takapyörän irtoamiseen. Kauden toisessa F-Cupin osakilpailussa Ilomantsissa puolestaan sähkövika hyydytti matkanteon kolmannella erikoiskokeella. Kolmesti hopeaa sarjassa (2010, 2014 ja 2020) voittaneen paimiolaisen ralliautoilija Samuli Nevän alkukausi on ollut lievästi sanottuna haastava, mutta optimismia tulevan suhteen löytyy edelleen.
45-vuotias kokenut ralliautoilija tietää, että hänen ja kartturinsa Aki Maarasen sekä BMW 318iS:n triosta löytyy vielä paljon ulosmittaamatonta potentiaalia. Tai pikemminkin trion viimeisimmästä jäsenestä, runsaan vuoden palvelleesta Bemarista.
– Auton säätämisen kanssa on ollut haasteita, mutta tiedän, että siinä on potentiaalia. Se on kyllä nopea, kunhan kaikki palaset saadaan vain loksahtamaan paikoilleen. Se voi viedä vielä tämän kauden, mutta viimeistään ensi kaudella pitäisi sitten ajaa jo sarjan kärkisijoista, Nevä tuumii.
Kivikovaa kilvanajoa
Rallin F-Cup ja sen nuotti-luokka, jossa Nevä Maarasen kanssa ajaa, ei nimenä kerro vielä välttämättä kovin moottoriurheilun satunnaisseuraajalle. Kyse on kuitenkin Rallin SM-sarjan jälkeen kotimaisten rallisarjojen kakkonen, ja varsinkin sen kärkipäässä kilpailu sekunneista ja kymmenyksistä on jo todella kovaa.
Voittavan auton rakentaminen voi viedä vuosia ja kymmeniä tuhansia euroja, ja siltikin tuloksena voi olla pelkkä pettymys.
– Se on lopulta aika pienistä asioista kiinni. Auton geometria, eli minkälaisessa balanssissa auto on ja miten se istuu erilaisille erikoiskokeille, on millimetrin tarkkaa säätämistä. Ja sitä säätämistä tehdään parhaillaan Bemarin kanssa, jotta se olisi tulevaisuudessa voittaja-auto, Nevä sanoo.
Kuljettajasta vauhdin ei pitäisi ainakaan jäädä kiinni. Vuodesta 2000 asti rallia ajanut Nevä niitti Toyota Corollallaan menestystä F-Cupista kymmenen vuoden ajan, voitti lukuisia osakilpailuja ja oli lähellä voittaa pari kertaa koko sarjankin. Itseänsä haastamisesta pitävä Nevä päätyi kuitenkin vaihtamaan japanilaisleiristä saksalaiseen ennen viime kauden alkua.
– Corolla oli aivan loistava auto ajaa, mutta toisaalta toinen osa tätä harrastusta on ainakin itselleni myös jatkuva tietämyksen kartuttaminen ja itsensä haastaminen. Haluan onnistua rakentamaan myös tästä bemarista voittavan auton. Ja uskon, että se on ihan realismia, Nevä sanoo.
– Ja jos se ei sitten onnistukaan, niin aina voin palata takaisin Corollaan, Nevä murjaisee leveän virnistyksen kera.
Sähköt Evansin insinööriltä
F-Cupin nuotti-luokassa kiertää tällä kaudella hieman alle 30 autoryhmää, ja varsinkin terävin kärki ajaa kaluston äärirajoilla erikoiskokeesta toiseen. Kun osakilpailuja on vain viisi, joista kaksi talvirallia on jo takana päin, on Nevän katse jäljellä olevissa kisoissa ainoastaan yksittäisissä hyvissä tuloksissa.
– Viiden osakilpailun sarja kestää kyllä yhden keskeytyksen, mutta kaksi on jo liikaa. Siksi täytyy nyt vain hakea mahdollisimman hyviä tuloksia loppukauden kisoista ja kehittää autoa mahdollisimman paljon.
Paneutumisesta ja osaamisesta auton kehittäminen ei ainakaan jää kiinni. Muun muassa Nevän auton sähköt on suunnitellut Rallin WRC-tähti, Toyotan Elfyn Evansin kisa-insinööri. Lisäksi hän on saanut muutakin konsultaatiota ja vinkkejä suoraan Toyotan rallitallista.
– Suhteet ovat tässä lajissa totta kai tärkeitä, ja myös minä olen saanut paljon apua Toyotalta. Se on ihan koko suomalaisen ralliautoilun etu, että meillä on täällä näin iso rallitalli, josta tietämystä ja osaamista virtaa paljon myös meille lajin harrastajille, Nevä kiittelee.
F-Cupin seuraava osakilpailu ajetaan Mäntsälässä toukokuun lopulla.
Paimion UA:ssa nousevia nuoria
Paimion Urheiluautoilijoista on ponnistanut kotimaisen rallimaailman huipulle tai ainakin sen välittömään tuntumaan vuosien varrella lukuisia kuljettaja–kartanlukija-parivaljakkoja. 55-vuotiaan moottoriurheiluseuran puheenjohtajana Samuli Nevä näkee, että jos 2000-luvun alkuvuosina toiminta oli hetkittäin hiljenemään päin, näyttää tulevaisuus nyt sangen valoisalta.
– Meillä on ihan hyviä nuoria kavereita nousemassa, joista erikseen voisi mainita ainakin Severi Jokioisen. Hänellä on hyvä suhtautuminen harrastukseen ja innostusta tuntuu riittävän. Sitä kun jatkaa, niin varmasti tulee vielä hyvä, Nevä kannustaa.
1990-luvulla seura tunnettiin rallin lisäksi vahvasti myös rata-autoilun puolella Kari Mäenpään ja Mikko Lempisen menestysvuosien myötä, mutta nykyisin toiminta keskittyy pääasiassa rallipoluille. Nevä muistuttaa silti, että seuraan voi liittyä ja seurasta voi kysellä vinkkejä harrastuksen aloittamiseen, liittyivätpä haaveet mihin tahansa moottoriurheilulajiin.
– Neuvoa ja apua saa varmasti. Rohkeasti vain yhteyttä, jos moottoriurheilu yhtään kiinnostaa, hän vinkkaa.