
PAIMIO
Paimiossa pitkään toiminut Varsinais-Suomen Ajoharjoittelurata Oy on siirretty selvitysmiehen haltuun. Toiminnalta katosi kannattavuus, kun liukkaan kelin ajoharjoittelua ryhdyttiin opettamaan autokouluoppilaille ajamisen sijaan simulaattorilla.
Ajoharjoitteluratayhtiön viimeiset vaiheet eivät olleet kunniakkaat. Paimiossa syntyi – tai ehkä jopa synnytettiin – kevään myötä sakea poliittinen soppa ajoharjoitteluratayhtiön irtaimiston myynnistä.
Mistä kyse?
Varsinais-Suomen Ajoharjoittelurata Oy:n hallitus laittoi vuoden 2021 kesällä liukkaan kelin ratatoiminnot tauolle ja odottamaan mahdollista uutta ajokorttilain muutosta. Elokuussa 2022 uutisoitiin, että Paimion kaupunki aikoo ostaa ajoharjoittelurata-kiinteistön. Paimion kaupunki omisti ratayhtiöstä tuolloin 63 prosenttia. Kiinteistökauppa tehtiin.
Kiinteistöllä sijaitsevat muun muassa ajoharjoittelurata, toimisto- ja koulutusrakennus sekä kalustohalli. Alueen pinta-ala on noin 7,5 hehtaaria.
Kuluvan vuoden helmikuussa kerrottiin, että Paimion ajoharjoitteluradan taustayhtiö ajetaan alas, koska Varsinais-Suomen Ajoharjoittelurata Oy oli tehnyt isoja tappioita.
Maaliskuussa Paimion kaupunginhallitus antoi äänestyksen jälkeen ohjeeksi ajoratayhtiön yhtiökokousedustajalle, että yhtiön hallitukselle ei myönnetä tili- ja vastuuvapautta. Asia eteni siten, että Timo Ilola (kok.) ehdotti Annica Tuomisen (ps.) kannattamana – kaupunginjohtajan pohjaehdotuksesta poiketen – että kaupunginhallitus antaa yhtiökokousedustajalle ohjeen, että valtuuston puheenjohtaja Mikko Lindbergin vetämälle yhtiön hallitukselle ei myönnetä tili- ja vastuuvapautta ja että selvitetään yhtiön irtaimistokaupat. Näin päätettiin menetellä äänin 4-6. Taustalla piili ajatus, että ratayhtiön omaisuutta oltaisiin kenties myyty alihintaan.
Tämän jälkeen alkoi pyöriä huhumylly. Sosiaalisessa mediassa epäiltiin, että oliko ratayhtiön irtaimistoa myyty alle torihintojen ja oliko suosittu ”kaveria”? Kummasteltiin miksi ei järjestetty julkista tarjouskilpailua.
Selvitysten saamisen jälkeen, asiasta käytiin uusi äänestys. Sen lopputulemana Sari Mäkiö (vihr.) – kaupungin nimeämä yhtiökokousedustaja ajoharjoitteluratayhtiön hallituksessa – sai uuden päinvastaisen ohjeistuksen. Nyt häntä neuvottiin olemaan sitä mieltä, että yhtiön hallituksen esitykset yhtiökokoukselle voidaan hyväksyä. Toisin sanoen, että tili- ja vastuuvapaus tulee hallitukselle myöntää. Tämäkin ohjeistuspäätös syntyi tiukan äänestyksen jälkeen.
Selvitystyön kuluessa oli muun muassa käynyt ilmi, että traktori, jonka epäiltiin vaihtaneen omistajaa alihintaan, oli myyty viallisena, ja sen määräaikaishuollot olivat tekemättä. Traktori ei tiettävästi ollut ajokuntoinen.
“On toimittu vähintäänkin huolimattomasti”
Paimion perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Annica Tuominen, onko tässä ajoharjoittelurata-asiassa kaikki seikat tuotu mielestäsi julki totuuden mukaisesti vai koetko, että jotain on jäänyt kertomatta?
– Emme saaneet selvitystä, josta olisi käynyt ilmi irtaimiston sisältö, irtaimiston sisällön yksityiskohtaiset hinnat ja tavat miten oli päädytty arvioimaan irtaimiston arvo ja irtaimiston myynti sekä varsinkin se, miksi irtaimisto ei ollut julkisessa myynnissä.
– Ainoa selvitys jonka saimme, oli kaupunginjohtajan selvitys siitä, mitä irtaimiston yhden tavaran ostaja oli tehnyt ostokselleen ostotapahtuman jälkeen.
Mitä arvelet, vieläkö asian tiimoilta tulee lisänäytös vai onko tapaus jo kuitattu pois päiväjärjestyksestä?
– Kun asia on käsitelty kaupunginhallituksessa ja ajoharjoitteluradan hallituksessa enemmistön hyväksynnällä, niin tuskinpa seuraa mitään. Asia jäi silti selvittämättä. Saimme vain selityksiä, emme selvitystä.
Esitys vastuuvapauden epäämisestä on melko järeä toimi. Onko asian tiimoilta virinnyt jossain vaiheessa – tai onko yhä – rikosepäilyä?
– Missään vaiheessa kokousten keskusteluissa ei ole syytetty asianomaisia rikoksesta. Rikosepäilyn päättää poliisi rikosilmoituksen perusteella. Ja tässä asiassa ei ole tietääkseni tehty rikosilmoitusta. On vain tahdottu saada selvyyttä irtaimiston myyntiprosessiin.
Kuka tai ketkä ovat mielestäsi toimineet väärin tai menetelleet moitittavasti? Ja millä tavoin? Vai onko kukaan?
Ajoharjoitteluradan hallitus ja puheenjohtaja ovat toimineet mielestäni asiassa vähintäänkin huolimattomasti.
Kumpiko ryhmä tässä asiassa on ollut lähtökohtaisesti aloitteellinen, kokoomus vai perussuomalaiset?
Kaupunginhallituksen konserniyhtiöiden raportointikokouksessa heräsi useammalla kaupunginhallituksen jäsenellä kysymyksiä liittyen ajoharjoitteluradan irtaimiston sisältöön sekä irtaimiston arvon arviointi- ja myyntitapoihin. Että oliko toimittu hyvien toimintatapojen ja yhtiön sääntöjen mukaisesti.
“Asiat on selvitetty ja nyt mennään eteenpäin”
Paimion kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markus Kaarlela (kok.) katsoo, että Paimion ajoharjoitteluratayhtiön irtaimiston myynnistä on nyt saatu sekä riittävät että uskottavat selvitykset.
– Sen tiedon perusteella, mitä olen saanut, tämä homma on selvä. Ainakaan minun osaltani tässä ei ole enää mitään mikä hiertää, Kaarlela sanoo.
– Mikko Lindbergin selvitys asiasta on mielestäni hyvä. Jos kyseinen selonteko olisi ollut saatavilla jo siinä vaiheessa, kun ajoharjoitteluratayhtiön hallituksen jäsenten vastuuvapaus oli toistamiseen esillä kaupunginhallituksessa, ei asiasta luultavasti olisi tarvinnut enää äänestää.
Kaarlelan mukaan ”koko juttu lähti poliittisten piirien ulkopuolelta”.
– Yksittäiset kuntalaiset olivat kiinnostuneita tietämään, miten irtaimistokaupassa on menetelty. Onko pyydetty julkisesti tarjouksia ja niin edelleen.
– Tätä taustaa vasten asiaa ryhdyttiin selvittämään. Myydyn traktorin arvo suhteessa myyntihintaan oli eräs seikka, mutta ei mielestäni niin keskeinen tekijä kuin on annettu ymmärtää, Kaarlela jatkaa.
Hänen käsityksensä mukaan asiakokonaisuuteen ei ole missään vaiheessa liittynyt rikosepäilyjä.
Markus Kaarlela, voidaanko näin ollen katsoa, että asia on nyt pois päiväjärjestyksestä eli loppuun käsitelty?
– Toivon kovasti niin. En usko, että ainakaan kokoomuksen suunnalta on enää tarvetta palata tähän. Jos on ollut väärinkäsityksiä, niin asiat on selvitetty ja nyt mennään eteenpäin.
“Some roustasi nelisen viikkoa”
Paimion kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mikko Lindberg – joka on johtanut puhetta myös Paimion ajoharjoitteluratayhtiössä – on joutunut varsin kovaan julkiseen ryöpytykseen koskien ratayhtiön irtaimiston myyntiä.
”Huhuja ja mustamaalausta”, luonnehti Lindberg saamaansa kohtelua Kunnallislehden mielipidekirjoituksessaan toissa viikolla.
Eli on siis mennyt henkilöön saakka, Mikko Lindberg?
– Joo, kyllä. Hyvin vahvasti. Somessa minua on tämän asian tiimoilta roustattu nelisen viikkoa. Some väänsi kaikkea joka suuntaan. Välillä minun sanottiin jopa olevan rikollinen, totesi Lindberg Kunnallislehdelle viime perjantaina.
– On väitetty, joko nimeäni tai titteliäni käyttäen, että olisin koplannut asioita koskien ajoharjoitteluratayhtiön irtaimiston myyntiä.
Lindbergin laajan julkisen selonteon jälkeen some-puheet ovat laantuneet – ainakin toistaiseksi.
Puheenjohtajat puheväleissä?
Paimion Vistan vilinässä on esitetty sellaisiakin näkemyksiä, että Paimion keskeisimmän puheenjohtajakaksikon – Mikko Lindbergin (kaupunginvaltuusto) ja Markus Kaarlelan (kaupunginhallitus) – välit olisivat jupakan johdosta tulehtuneet.
– Meillä ovat monet asiat sujuneet Markuksen kanssa valtuustokauden kuluessa mielestäni varsin hyvin. Haluan ja myös uskon, että hyvä yhteistyö hänen kanssaan jatkuu, Lindberg sanoo.
Lindberg ei kuitenkaan kiistä olleensa näreissään siitä, että kokoomuksen ja perussuomalaisten suunnalla jotkut julistivat hänet nopeasti syypääksi – koskien ajoharjoitteluratayhtiötä – selvittämättä asiaa pintaa syvemmältä.
– Se harmittaa varsinkin sen vuoksi, että kenellä tahansa olisi ollut kaikki edellytykset kysyä asioista paitsi minulta myös yhtiön hallituksen muilta jäseniltä ja kaupunginjohtaja Jari Jussinmäeltä.
Haluttiinko kampittaa?
Lindberg kokee myös, että muutamat henkilöt olisivat halunneet jupakan myötä kampittaa hänet alas valtuuston puheenjohtajan paikalta.
– Ymmärsin toki heti, ettei sellaiseen ole edellytyksiä. Ajoin ratayhtiön enkä yhdenkään henkilön etua. Koska uusi vuokralainen oli asettumassa taloon, oli vanha ja rahallisesti pääosin arvoton irtaimisto saatava nopeasti alta pois, Lindberg sanoo.
– Tein irtaimiston myyntiin liittyen töitä useana päivänä enkä todellakaan saanut palkkaa tai etuuksia sentinkään vertaa. Yhtiön hallitus oli tehtyihin ratkaisuihin tyytyväinen, ja niinpä hämmästyksemme olikin suuri, kun some-mylly alkoi jauhaa.
Jotkut ovat neuvoneet, että Lindbergin pitäisi ryhtyä ”ajojahdin” johdosta jopa oikeustoimiin.
– Sellaisia aikeita minulla ei ole. Kun ottaa tällaisen luottamustehtävän vastaan, joutuu väkisinkin olemaan aika paksunahkainen.
Lindberg toteaa, että tili- ja vastuuvapauden epääminen on erittäin vahva vaatimus.
– Sitä ei tulisi esittää tuosta vain ilman todellisia faktatietoja, pelkkien huhujen mukaan. Mikäli olisi syytä epäillä jotakin, se edellyttäisi erityistilintarkastuksen vaatimista. Vaikka kokoomus ja perussuomalaiset pyrkivät esittämään, että minä olen syyllistynyt johonkin, niin syyte kohdistui koko ajoharjoitteluratayhtiön hallitukseen.