Tällä viikolla porataan, ensi viikolla räjäytellään – Sauvon Lautkankareen kevytväylän rakennustyöt kohta kiivaimmillaan

0
Joonas Särvä (vas.) ja Mikael Hellström saavat kavuta päivittäin kerran jos toisenkin kallioleikkauksen harjalle. Kallioita on viime viikkoina putsattu ja porattu louhintaa varten.

SAUVO

Sauvossa on kaivattu pitkään jalankulku- ja pyörätietä maantien 181 varteen keskustaajaman ja Lautakankareen välille. Nyt kevytväylä on vihdoinkin toteutumisvaiheessa. Väylän rakennustyöt alkoivat huhtikuun puolenvälin jälkeen.

Sauvolaiset joutuvat väylärakentamisen johdosta sietämään lähiviikkoina pientä epämukavuutta, sillä räjäytystöiden johdosta liikenne ohjataan muutamaan otteeseen kiertotielle.

– Ensimmäisen kerran kiertotie otetaan käyttöön 5. kesäkuuta alkaen, kertoo työmaapäällikkö Mikael Hellström .

Viikonloppuisin työmaa-alueen kohdalla on liikennevalo-ohjaus, joten Paimion suunnan liikenteen ei tarvitse kaikkina päivinä kiertää Karunantien, Finskyläntien ja Korvalantien kautta.

Työnjohtaja Joonas Särvä lohduttaa sauvolaisia toteamalla, että juhannuksen jälkeen kriittisin vaihe on ohi.

”Aikataulussa ollaan”



Särvän mukaan työmaa on pysynyt hyvin aikataulussa.

– Ihan mallikkaasti on sujunut, hän toteaa.

Paimiolainen Särvä ja paimiolaislähtöinen Hellström työskentelevät Oteran Oy:n Varsinais-Suomen alueyksikössä. Sen sijaintipaikka vaihtui noin vuosi sitten Paimiosta Turkuun.

Infra-rakentamiseen erikoistunut Oteran – jonka pääkonttori sijaitsee Espoossa – on Sauvon kevytväylähankkeen pääurakoitsija ”projektinjohtomallilla”. Käytännössä se merkitsee sitä, että Oteran vastaa hankkeen työnjohdosta, koordinoinnista ja aikataulutuksesta. Työpanos ja konevoima ostetaan alihankkijoilta.

Työn tilaajia ovat Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Sauvon kunta.

Tähän mennessä on tehty muun muassa pyörätielinjan maaleikkauksia ja kuivatusrakenteita. Lisäksi on putsattu ja porattu kallioita louhintaa varten.

Työmaa-alueella aloitettiin poraukset kuluvan viikon maanantaina.

Räjäytykset alkamassa



Räjäytykset alkavat Hellströmin mukaan ensi keskiviikkona. Räjäytystöistä, suojaamisista ja tärinämittauksista alueella vastaa laitilalainen Moto-Olli Oy.

Kiertoliikenne ja valo-ohjaus ovat ”vuorotellen” käytössä näillä näkymin ainakin aikavälillä 5.-16. kesäkuuta.

– Parin, kolmen viikon ajan saattaa liikenne olla ajoittain melkoista sirkusta, mutta yritämme saada hankalimman vaiheen nopeasti pois alta, Hellström sanoo.

Tavoitteena on, että tie on auki juhannusviikolla.

Sauvon keskustaajaman ja Lautkankareen välinen jalankulku- ja pyörätie valmistuu lokakuun loppuun mennessä.

Yli 8 000 kuutiota



Alueella tehdään niin laajamittaista kallionlouhintaa, että kiviainesta arvioidaan kertyvän yli 8 000 kuutiometriä.

Käytännössä kyse on siitä, että keskustan ja Lautkankareen välistä kallioleikkausta levennetään sen verran kuin kevytväylän toteuttaminen vaatii. Väylän asvaltointileveys tulee olemaan kolme metriä, mutta kokonaisuudessaan väylä vaatii huomattavasti enemmän tilaa.

Korvalantien risteyksestä Saustilantien risteykseen ulottuva kevytväylä sijoittuu Turun suunnasta tultaessa Sauvon-Kemiöntien oikealle puolelle. Sen pituus tulee olemaan noin kaksi kilometriä.

Saustilantien ja Kemiöntien risteykseen tulossa oleva kiertoliittymä on oma erillinen urakkansa.

Kiertotie & liikennevalot



Tämänhetkisen arvion mukaan kiertotie ja liikennevalot ovat toiminnassa seuraavasti koskien Sauvon väylätyömaata:

Kiertotie 5.-9. kesäkuuta (ma-aamusta pe-iltaan).

Liikennevalot 9-12. kesäkuuta (pe-illasta ma-aamuun).

Kiertotie 12.-14. kesäkuuta (ma-aamusta ke-iltapäivään).

Liikennevalot 14.-16. kesäkuuta (ke-illasta ainakin perjantaihin saakka).

Kiertotie Turun suunnasta tultaessa (opasteet tulevat tien varteen): Korvalantie–Finskyläntie–Karunantie. Ja toiseen suuntaan mentäessä tietenkin päinvastoin.

Kiertotie on pituudeltaan noin 5,5 kilometriä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän