
Paimion kaupunki asvaltoi tulevana kesänä uudelleen Valkojantietä noin kilometrin matkalta sekä Ala-Vistalla sijaitsevat Kerholan- ja Kepontiet. Valkojantiellä ja Kepontiellä kyse on vanhan päällysteen uusimisesta, kun taas Kerholantiellä hiekkapäällyste vaihtuu asvaltiksi.
– Valkojantiellä jatketaan siitä, mihin vuonna 2020 jäätiin ja nyt lisää uutta pintaa saadaan noin kilometrin matkalta. Kepontiellä kyse taas on todella vanhan ja jo huonoon kuntoon ehtineen päällysteen uusimisesta, sanoo kaupungin tekninen johtaja Juha Saarinen .
Syksyllä päällysteen saavat vielä Maurizintie, jonka kylkeen vedetään samalla kevytväylä, ja pätkä Vistantietä. Kaikkiaan kaupunki päällystää tieosuuksia siis runsaan kahden kilometrin matkalta.
– Määräraha on sama 250 000 euroa vuodessa kuin aiemminkin, mutta kustannusten nousun myötä sillä rahalla saa nyt vähän vähemmän uutta pintaa kuin ennen.
Urakoitsijana kaupungin hankkeissa on jatkossakin on jo viime kesiltä tuttu kaarinalainen Finaco.
– He voittivat kilpailutuksen huhtikuussa, joten Finaco urakoi kaupungin asvaltoinnit myös seuraavat kaksi vuotta.
Kova kulukuuri
Ely-keskuksen hallinnoimilla tieosuuksilla taas myös määrärahat ovat tälle vuodelle laskeneet viime vuodesta noin neljänneksen, ja se tarkoittaa nousseiden kulujen kera sitä, että uutta päällystettä vedetään selvästi aiempaa vähemmän. Paimiossa se tarkoittaa sitä, että uuden pinnoitteen saa kesän aikana ainoastaan neljän kilometrin mittainen moottoritieosuus Paimion Nesteen liittymän ja Valkojan liittymän välillä.
Ely-keskuksen tiedotteessa varoitetaankin, että maantieverkolla on jo entuudestaan huomattavasti korjausvelkaa, joten tilanne heikkenee nyt nopeasti erityisesti keskivilkkailla ja vähäliikenteisillä maanteillä.
Vilkkaimpia pääteitä, joiden liikennemäärä on yli 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, päällystetään tänä vuonna maakunnassa kaikkiaan noin 70 kilometriä. Keskivilkkaita teitä, joiden liikennemäärä on noin 1 500–3 000 ajoneuvoa, päällystetään tänä vuonna vain noin 20 kilometriä.
Kävely- ja pyöräilyväyliä päällystetään tänä vuonna Elyn hallinnoimilla tieosuuksilla noin 5 kilometriä. Sekin on viime vuotta vähemmän.
Päällystysammattilaisesta tulossa uhanalainen laji
Kesällä 2023 tien päällä nähdään ennätyksellisen vähän päällystysalan ammattilaisia töissä.
– Työntekijöitä ja kalustoa on kokonaismarkkinan laskun takia normaalia vähemmän kauden aloituksessa, Peab Asfaltin operatiivinen johtaja Ossi Simonen vahvistaa INFRA ry:n tiedotteessa.
Tilanne on seurausta päällystysmäärien nopeasta vähenemisestä. Väyläviraston mukaan tänä vuonna uusi pinta tulee enintään 1 500 kilometrin matkalle. Edellinen pohjalukema 1 800 kilometriä on vuodelta 2019. Teiden päällystekilometrit ovat pienimmät 60 vuoteen.
Alan yrityksissä nähdään, että töiden väheneminen on uhka osaajien rekrytoinneille tulevaisuudessa.
– Osaajia on ollut aiemminkin vaikea löytää, ja nykyinen tilanne lisää haasteita merkittävästi. Tämä tulee olemaan suuri ongelma tulevaisuudessa, Simonen arvioi tiedotteessa.
GRK:n tekninen johtaja Matti Honkonen huomauttaa, että alalla on ollut heikko pitovoima, koska työmääriä on ollut vaikea ennustaa. Tänä vuonna kauden lyheneminen tuo vielä lisähaastetta.
– Työkausi loppuu osalla todella aikaisin, jopa elokuulla. On ymmärrettävää, että työntekijät hakeutuvat muihin töihin taloudellisista syistä, Honkonen pohtii.