
Kirjalansalmen sillan remontti Kaarinan ja Paraisten välillä voi muuttaa veneilyn olosuhteita väliaikaisesti. Mikäli Etelä-Suomen aluehallintovirasto hyväksyy Väyläviraston hakeman vesiluvan muutoksen, Vapparn-Harvaluoto-väylä saatetaan sulkea vesiliikenteeltä liki kahdeksi ja puoleksi vuodeksi, kun siltatyömaa on käynnissä. Aiemmissa luvissa oli, että väylä olisi suljettu vain osan aikaa, jos työmaa sitä vaatii.
Siltatyömaan kupeeseen on aikomus tehdä työmaasilta, joka keventää nykyisen sillan kuormitusta. Elyn mukaan Kirjalansalmen silta on nykyisellään niin huonossa kunnossa, että ellei väliaikaisen työsillan avulla kuormitusta saada laskettua, silta voidaan joutua laittamaan käyttökieltoon.
Kirjalansalmen sillan kunto on heikentynyt nopeasti. Seututie 180 (Saaristotie) on kuitenkin ainoa maantieyhteys Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi sillalla on valtakunnallinen merkitys, sillä sitä pitkin kuljetetaan esimerkiksi kalkki- ja sementtiteollisuuden materiaaleja.
Sillan kunto heikentyi erityisesti viime talvena ja Varsinais-Suomen ely-keskus on asettanut sillalle liikennöintirajoituksia: sillä ei sallita enää raskaita erikoiskuljetuksia, ja nopeusrajoitusta on laskettu kahdesti.
Kaarinan kaupunginhallitus antoi vesiluvan muutoshakemukseen Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon, jossa se totesi, että muutos on valitettava mutta välttämätön ja siitä on tärkeää infota veneilijöitä, joihin muutos vaikuttaa ja mahdollisimman ajoissa.
Lisäkustannukset harmittavat
Kaarinan Veneilijät ry on tietoinen vesiväylän mahdollisesta sulusta.
– Monien jäseniemme kotisatama on sillan kupeessa. Jos väylä menee kiinni, Airistolle täytyy kiertää Paraisten eteläpuolelta, veneilyseuran kommodori (puheenjohtaja) Mika Barck toteaa.
Veneilijöille jää kaksi vaihtoehtoa, mikäli kotisatama sijaitsee sillan ”väärällä” puolella.
– Jos Airistolle mielii, lisämatkaa tulee kiertämällä tunti suuntaansa. Kotisatamaa voi tietysti vaihtaa, mutta sekin on kustannuskysymys, Barck pohtii.
– Ei ole mikään itsestäänselvyys, että vapaita venepaikkoja edes löytyy, hän lisää.
Kulut kasvavat.
– Moottorikäyttöisten veneiden polttoaine maksaa, samoin autojen. On se ikävää vaihtaa kotisatamaa Paraisten puolelle, jos asuu Piikkiössä, hän sanoo.
Barck kertoo väyläasian vaivanneen veneilyseuran jäsenistöä.
– On ilmiselvää, että sulku luo rajoituksia. Aikaa ja rahaa palaa, hän kiteyttää.