Wallinien palkintokaappi täyttyy “vajaatehoisellakin” Yariksella – ”Kyllä se moottori on nyt talven aikana ohjelmoitava”

0
Toni Wallinilla (vas.) riittää taas talvikaudeksi puuhaa, kun hän virittelee hänen ja poikiensa ajaman Toyota Yariksen kilpailukuntoon. Vieressä Riku-poika, joka voitti menneellä kaudella V1600-sarjan Etelä-Suomen sprinttimestaruuden veljensä Jonnen avustuksella.

Paimio

AUTOURHEILU Hyllytila paimiolaisten Wallinien rallitallin palkintokaapista alkaa loppua. Viime vuonna V1600-luokassa debytoineet pojat Riku ja Jonne sekä isä Toni Wallin napsivat tällä kaudella sarjan osakilpailuista jo kuusi voittoa ja tukun muita kärkipään sijoituksia.

Samalla Riku voitti koko Etelä-Suomen sprinttisarjan.

– No se tuli vähän yllättäen. Ajoimme vain kautta läpi ja sitten viimeisessä kisassa kanssakilpailija tuli huikkaamaan, että minulla on vielä sauma voittaa mestaruus. Ja sehän sinetöityi viimeisen kisan voitolla ja toki myös veli Jonnen avustuksella, Riku Wallin hymyilee.

Jonnen panos mestaruudessa oli merkittävä, sillä hän nappasi päätösosakilpailussa toisen sijan varmistaen veljensä nousun sarjapisteissä piikkipaikalle.

– Siinä mielessä oli etua, että perheestä löytyy useampi ajaja kilpailuun, naurahtaa Toni Wallin.

Ohjelmoitu vai vakio?



Wallinien ralliperheen erikoisuus tosiaan on se, että sekä isä että pojat ajavat kilpaa samassa sarjassa – ja vieläpä samalla autolla: 1,5-litraisella Toyota Yariksella.

– Se kai tässä parasta onkin, että tämä on yhteinen juttu poikien ja isän kesken. Ajaminen on toki tärkeää, mutta kyllä ainakin minulle vielä mukavampaa on harrastaa ja tehdä kisareissuja yhdessä, Toni Wallin sanoo.

Tämän vuoden kisareissut suuntautuivat muun muassa Marttilaan, Tammisaareen, Petäjävedelle, Multialle, Ikaalisiin ja Luhangalle. Monenlaisia hiekkapätkiä ja kisakeskuksia tuli siis jälleen puolessa vuodessa nähtyä.

Ja nyt Yaris on osin purettuna tallilla, kuten tapaan kuuluu.

– Periaatteessa olemme antaneet kilpailijoille vielä sellaiset 20–30 hevosvoimaa tasoitusta, kun tämä on moottorinsa puolesta täysin alkuperäiskuntoinen Yaris. Nyt poikien kanssa sitten väännetäänkin talvi siitä, että ohjelmoidaanko kone ja otetaan puuttuvat hevosvoimat irti vai ei. Mielestäni se ei olisi tarpeen kun näinkin on pärjätty, Toni hymähtää ja saa epäileväisen katseen vieressä seisovalta Rikulta.

Kaikesta päätellen asiasta saatetaan keskustella vielä joulupöydässäkin. Nähtäväksi jää, starttaako talvikauden ralleihin alkuvuodesta 106-hevosvoimainen tehdasviritteinen vai 120–130-hevosvoimainen ohjelmoitu Yaris.

– Kyllä se moottori on nyt talven aikana ohjelmoitava. Se on ihan selvä, Riku hymyilee.

Kolariton kausi



Siinä mielessä tuleva talvi on Wallinien rallitallissa edellistä helpompi, että varsinaisia koriin liittyviä töitä ei juuri ole. Edessä on ainoastaan kaikkien kuluvien osien tarkastus ja mahdollinen vaihto.

– Oikeastaan mitään isompaa ulosajoa tai osumaa ei kauden aikana tullut. Siihen pitää olla tyytyväinen, kun kuitenkin ajoimme koko ajan ihan kärkisijoista, Toni Wallin miettii.

Erikoisemmaksi asian tekee se, että V1600-luokassa erikoiskokeille lähdetään “sokeana”.

– Ei niitä etukäteen tiedä, joten sitten mennään vain sen perusteella mitä silmä sanoo. Rikun ja Jonnen kyydissä olleena teki kyllä mieli sanoa, että nyt vähän vauhtia pois, Toni naurahtaa.

Vaikka menestys on toistaiseksi ollut kokemukseen nähden suorastaan loistavaa, eivät Wallinit haikaile ylempiin luokkiin kilpailemaan.

– Se olisi sitten oikeastaan SM-tason rallia, ja silloin kustannukset nousisivat moninkertaisiksi. V1600 on meille juuri sopiva sarja, Toni nyökkää.