
Paimio, Sauvo, Kaarina
Ely-keskuksen ylläpitämien tieosuuksien talvikunnossapidon Peimarin aluetta koskeva urakkasopimus uusittiin lokakuussa, ja vuosina 2023–2028 teiden aurauksesta, hiekoituksesta ja suolauksesta vastaa YIT. Edelliset viisi vuotta teiden talvikunnossapito oli Destian vastuulla, ja ainakin Sauvossa urakoitsijan vaihtuminen ja siten myöskin paikallisten aliurakoitsijoiden vaihtuminen on herättänyt syksyn ja alkutalven aikana huolta.
Sauvon kunnan tekninen johtaja Jari Ukkonen myöntää, että keskustelua aiheesta on käyty.
– Ei sitä voi kiistää, etteikö aiheesta olisi keskusteltu. Sen jälkeen kun YIT kilpailutti syksyllä paikalliset urakoitsijat, tuli kyselyitä myös meidän suuntaan talvikunnossapidosta.
Elyn pääurakoitsija oli edellisellä sopimuskaudella 2018–2023 ja niin sanotulla Paimion urakka-alueella Destia. Sinä aikana Sauvon paikallinen urakoitsija oli Konetyö Himanen, mutta YIT:n kilpailutuksessa urakoitsija vaihtui.
Yhtenä paikallisena huolenaiheena on ollut jo aiempina talvina keskustelua herättänyt kapea ja mutkitteleva Karunantie, jossa liikennöidään arkiaamuisin muun muassa koulukuljetuksia.
– Meillä oli marraskuun lopussa kirjeenvaihtoa YIT:n kanssa, jossa keskusteltiin muun muassa koulukuljetuksista. Emme olleet aivan tyytyväisiä siihen, miten tienhoito oli alkutalven aikana hoidettu. Mutta nämä ovat tällaisia asioita, mitä tapahtuu helposti kun urakoitsija vaihtuu ja uusia asioita tulee eteen, Ukkonen sanoo.
Moottoritie on tärkein
Paimion urakka-alueeseen kuuluvat Paimion ja Sauvon lisäksi myös Kaarina, Kemiönsaari ja Parainen. Ylläpitoalueen vastuuhenkilönä YIT:llä työskentelevä työmaapäällikkö Juho Laaksonen sanoo, että Paimion urakan alueella on kaikkiaan kymmenkunta aliurakoitsijaa.
– Kyllä näkisin, että meillä on ihan hyvä tilanne talvikunnossapidon suhteen. Toki pääväylät, joista tietysti Turku–Helsinki-moottoritie on kärjessä, hoidetaan ja pidetään aina parhaassa mahdollisessa kunnossa. Moottoritiellä toimenpideaika on nolla, kun taas pienemmillä ja vähemmän liikennöidyillä teillä hoitoluokat laskevat ja esimerkiksi auraustiheys pitenee, hän muistuttaa.
Laaksosen mukaan urakoitsijat ovat urakan alueella jakautuneet niin, etteivät etäisyydet kasva liian suuriksi. Rakennusalan taantuma on jopa parantanut tilannetta teiden talvikunnossapidon näkökulmasta.
– No meille se on ollut jopa etu. Potentiaalisia urakoitsijoita oli tarjolla nyt tavallista enemmän, kun rakennusalalla on hiljaisempaa.
YIT urakoitsijana myös 2008–2013
Edellisen kerran YIT vastasi Paimion urakan alueesta talvikunnossapidon osalta vuosina 2008–2013. Laaksosen mukaan perusperiaatteet teiden talvikunnossapidossa ovat edelleen samat, joskin esimerkiksi suolausta tehdään nyt harkitummin.
– On se aika hyvin jo optimoitu, paljonko suolataan ja missä tilanteissa. Nimenomaan ennaltaehkäisevää työtä, ja paljon tarkkaillaan sääennusteita etupainotteisesti. On se aikamoista sääkarttojen läpikäymistä parhaimmillaan, Laaksonen hymähtää.
Siinä missä Kaarinassa tiet ovat pitkälti aliurakoitsijoiden vastuulla, on taas Paimiossa käytössä reilusti myös kaupungin omaa kalustoa. Sauvossa taas oma kalusto ja tekijät ovat vähissä, joten kunnalla on kaikkiaan kolme aliurakoitsijaa taajama-alueilla.
– Keskustassa on yksi, Rantolassa yksi ja Osmalahdessa omansa. Keskustassa vastuu on nyt Konetyö Himasella, Ukkonen sanoo.
Yhteispeli kaiken a ja o
Aikainen talvi ei ole aiheuttanut isompia yllätyksiä teillä ainakaan toistaiseksi. YIT:n Laaksonen sanoo, että suolaa kului hieman poikkeuksellisesti jonkin verran jo lokakuun puolella, mutta marras-joulukuun vaihteen pakkasjaksolla suolaus on ollut harvinaisempaa.
Paimiossakin alkutalvi on otettu vastaan tavallisissa tunnelmissa.
– Ihan keskimääräinen ja normaali talven aloitus ollut tässä, jos kaupungin tiestöä mietitään. Ja vaikka Elyn urakoitsija vaihtuikin, on ainakin toistaiseksi kaikki sujunut myös uuden urakoitsijan kanssa hyvin, kiittelee Paimion kaupungin tekninen johtaja Juha Saarinen.
Samoilla linjoilla on myös Kaarinan tiemestari Kari Uronen.
– Meille kaiken a ja o on se, miten yhteispeli paikallisten urakoitsijoiden kanssa sujuu. Täytyy olla kiitollinen siitä, että meillä on jälleen hyvä kokonaisuus kasassa ja urakoitsijat keskustelevat ja sopivat hoitoalueista ja varsinkin niiden raja-alueista myös keskenään. Yhteispeliähän tämä on, ennen kaikkea, hän muistuttaa.
Uusi joulukuun alussa julkaistu Fintraffic Mobiili -sovellus tuo tienkäyttäjille ja raideliikenteessä matkustaville mobiililaitteisiin reaaliaikaiset liikennetiedot Suomen maanteiltä ja rautatieliikenteestä. Sovellus hyödyntää reaaliaikaista dataa suoraan Fintrafficin liikennekeskuksista. Sijaintiin perustuvat push-ilmoitukset kertovat käyttäjälle välittömästi, kun lähialueen tieliikenteessä tai junaliikenteen suosikkireitillä sattuu jotain poikkeavaa, tiedotteessa kerrotaan.
Fintraffic Mobiilista löytyvät tienkäyttäjille esimerkiksi kaikki Suomen kelikamerat, tietyöt, ruuhkapaikat, ajokeli- ja säätiedot, tiesäävaroitukset, sähköautojen latausasemat ja kaasuautojen tankkausasemat. Karttanäkymästä voi tarkastella juuri itseä eniten kiinnostavia tietoja.
Tieliikenteen häiriötiedotteiden ilmoitukset perustuvat paikannukseen, joten palvelu toimii myös tien päällä ollessa. Junaliikenteen käyttäjä voi puolestaan tallentaa sovellukseen omia suosikkireittejä ja -junavuoroja, joita haluaa seurata. Tieliikenteen puolelle on suunnitteilla vastaavanlainen reittihakuominaisuus.
– Jatkossa kehitämme sovellusta entistä viestinnällisempään suuntaan. Esimerkiksi seuraavan aamun liukkaasta ajokelistä voitaisiin muistuttaa sovelluksen käyttäjää jo edellisenä iltana, jolloin käyttäjä tietää valita kulkuneuvonsa niin, ettei aamulla tule ylimääräisiä mutkia matkaan. Samoin ennakkoon tiedossa olevien tapahtumien vaikutukset liikenteeseen voitaisiin viestiä käyttäjille jo hyvissä ajoin, kertoo tiedotteessa Fintrafficin Head of Digital Antti Haarala .
Palautetta huonokuntoisista teistä
Sovellukseen on integroitu Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylä-palvelu, mikä mahdollistaa palautteen lähettämisen suoraan sovelluksen kautta. Käyttäjä voi myös seurata sovelluksessa kätevästi oman palautteensa etenemistä.
– Esimerkiksi huomiot kuopasta tiessä, vaurioituneesta liikennemerkistä tai asemalaiturin pimeästä näyttötaulusta voi jättää sovelluksen kautta. Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee palautteet ja välittää tiedot muun muassa huoltotoimenpiteitä suorittaville urakoitsijoille, Haarala sanoo.