Varhan virkamiesjohto esitteli sote-palvelujen palveluverkoston luonnoksen. Se lähtee nyt muotoutumaan ja etenemään kohti lopullisia esityksiä. Virkamiesjohto painotti, että tämä on luonnos keskustelun pohjaksi.
Kaarinan sotekeskusalue näyttäisi olevan tällä hetkellä Varhan alueista niitä harvoja, joissa ei luvassa ole isoja muutoksia, vaan vain kirpaisuja. Tottakai on tilanteita, että matka lääkäriin pitenee, mutta on jatkossakin kiireettömän hoidon kannalta kohtuullinen. Kiireiseen hoitoon TYKS Akuuttiin on lähdettävä jo nyt.
Karttaharjoitusten perusteella esitetään soteverkkoa, jossa pisimmilläänkin asukkaiden matka lähimpään sote-keskukseen tai sote-asemalle on vain reilut puolisen tuntia. Toki asiointi varsinkin joukkoliikenteen ulkopuolella voi edellyttää kela-kyytiä, mikä taas isossa kuvassa näyttää siltä, että Varha säästää ja Kela maksaa. Toisaalta se voi myös olla tukemassa paikallisten taksiyrittäjien selviytymistä, ja taata taksin saatavuutta paremmin myös vapaa-ajalla.
Paikallisesti katsoen nyt on aika keskustella siitä mitä halutaan ja millaisin eväin kunnat osallistuvat palveluverkkoa koskevaan keskusteluun. Tässä keskustelussa voivat ratkaisevia tekijöitä olla paitsi kuntien Varhalle vuokraamien toimitilojen ikä ja kunto, myös perityn vuokran taso ja halukkuus neuvotella. Varsinkin kun myöhemmin tänä vuonna eteen tulee myös ikääntyneiden palvelujen ja muiden sote-palvelujen palveluverkkopäätökset.
Omiakin ratkaisuja ja vastaantuloja, mahdollisesti jopa vastaesityksiä kannattaa miettiä.
Palveluverkon toimipaikkojen sijoittelua taustoittaa tieto, että rahat ja tekijät eivät jatkossa riitä – kun eivät riitä nytkään – pitämään avoimena kaikkia palveluja. Kaikilla terveysasemilla ei lääkäripalveluja ole ollut saatavilla enää kuin harvakseltaan, jos lainkaan. Tuttua tämä on Peimarissakin.
Yhtä vahvasti esiin tuotiin sitä, että kiinteissä toimipaikoissa annettavat palvelut saavat jatkossa rinnalleen verkkopalveluja ja liikkuvia palveluja. Se, millaiset palvelut ovat milläkin tasolla: keskuksessa, alueella tai pisteessä, voi vaihdella. Voisiko joissakin tilanteissa asiointi olla kaksisuuntaista?
On totta, että etävastaanotot ovat jo kokeiluvaiheessa ja niistä tulee jatkossa yhä merkittävämpiä. Kykymme verkkoasiointiin myös kehittyy koko ajan, sen paljasti jo koronapandemia.
Ruudun takaa ei tietenkään voi kaikkea selvittää saati hoitaa, mutta jos hoitajan vastaanotolle tuleva henkilö tapaa samalla lääkärin etäyhteydellä, se voikin jo toimia. Yllättävän monen lääkäriltä varatun asiointiajan taustalla on yhäkin pieni ja helposti hoidettava syy.